Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Moderkort,s val 1150 & 1151

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    375
    Tackad
    2 gånger

    Moderkort,s val 1150 & 1151

    Hej idag har jag en gammal moderkort asus p7h55 socket 1156.Tänkte köpa en nyare.Då jag kollade på netonnet,s hemsida så såg jag att det fanns bara 1150 och 1151.Vilket utav demhär 2 rekomenderar ni.På 1156 idag så sitter det i3 processor med 8gb ram saphire radeon 6790 1gb och nätagg på 360w.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Här är lite mer info

    https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150

    https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151

    1150 är äldre och den ersattes av, eller den nyare versionen är 1151 som stödjer nyare Intel processorer. Ska
    man köpa är det 1151 om det är en ny dator eller moderkort. Fast du måste skaffa ny CPU dock kan man
    ju köra med budget CPU som typ i3 eller så, använder man inte datorn till något speciellt har man ingen nytta
    av en massa extra cpu kraft. Inte ens datorspel drar så stor nytta av CPUer längre.

    Men jag vet inte så mycket om hårdvara, grafik osv. Jag kör ju fortfarande på min trötta core2duo, datorn är
    från 2008 allt funkar fortfarande, uppgraderade till SSD för inte så länge sedan, men i övrigt inte gjort något.
    Duger som det är och jag orkar inte köpa nytt, väntar vad som ska hände med x265, hevc och grafikkort.

    Det är viktigast för mig, stöd för uppspelning av 4k, hevc och sådant, med hårdvara. Tursamt nog funkar
    det fortfarande med min dator så jag kan stoppa in nytt budgetkort men än så länge har dom inte de stöd
    som behövs för att jag ska kunna spela upp 4k.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    375
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Här är lite mer info

    https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150

    https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151

    1150 är äldre och den ersattes av, eller den nyare versionen är 1151 som stödjer nyare Intel processorer. Ska
    man köpa är det 1151 om det är en ny dator eller moderkort. Fast du måste skaffa ny CPU dock kan man
    ju köra med budget CPU som typ i3 eller så, använder man inte datorn till något speciellt har man ingen nytta
    av en massa extra cpu kraft. Inte ens datorspel drar så stor nytta av CPUer längre.

    Men jag vet inte så mycket om hårdvara, grafik osv. Jag kör ju fortfarande på min trötta core2duo, datorn är
    från 2008 allt funkar fortfarande, uppgraderade till SSD för inte så länge sedan, men i övrigt inte gjort något.
    Duger som det är och jag orkar inte köpa nytt, väntar vad som ska hände med x265, hevc och grafikkort.

    Det är viktigast för mig, stöd för uppspelning av 4k, hevc och sådant, med hårdvara. Tursamt nog funkar
    det fortfarande med min dator så jag kan stoppa in nytt budgetkort men än så länge har dom inte de stöd
    som behövs för att jag ska kunna spela upp 4k.
    Skulle det kanske räcka med att köpa en ssd.Så man får lite fart på datan.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    om du lägger enbart operativet på ssd så blir det fart
    på den sen om du ska ha spel osv på ssd då ska du minst ha 256 eller mera
    så blir det fart

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    sikerim, vad har du för dator ?

    Visst räcker en SSD, det går fortare, jag bytte även till en 2.5 hårddisk på 1Tb (1000gb), en fördel där är att spinup från viloläge går mycket fortare, jag har ju bara 120Gb SSD men det duger, jag använder den bara för operativsystemet, inte värt skaffa större SSD, man sliter bara ut dem i onödan och det kostar mer pengar, bättre stoppa in extra vanlig mekanisk, mer utrymme och billigare. Ska du däremot köra spel och annat, då är det bättre att lägga dom på en större SSD, men för filer, och annan skrivintensiv verksamhet, då är mekanisk bättre, slöare men slits inte på samma sätt som en SSD.

    Har du redan en i3 med 8Gb ram, den duger ju utmärkt, räcker med att uppgradera grafikkortet och eventuellt ATX PSU (eller vad du har) för att få ut mer krut. Till och med jag på min gamla dator har PCI Express 16x v2.0 port, men eftersom du har i3 har du nog v3.0 eller högre. Då funkar alla grafikkort. Jag skulle skaffa bättra grafik och kraftigare PSU istället för helt ny dator. Du kommer inte tjänat något på att byta upp dig från den datorn. SSD är väl det som kommer göra störts skillnad som man märker i praktiken. Även spel, om du har bra grafikkort.

    Jag väntar på att det ska komma nya grafikkort och så kommer jag uppgradera till en budgetvariant, alt. fixar jag bättre dator men det är inte aktuellt just nu då jag inte vet vad som händer med andra saker, viktigare saker som i sin tur avgör om jag kommer skaffa nyare bättre dator. Jag spelar inte spel så jag har inget behov av en bättre dator egentligen, den jag har funkar.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    375
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    om du lägger enbart operativet på ssd så blir det fart
    på den sen om du ska ha spel osv på ssd då ska du minst ha 256 eller mera
    så blir det fart
    Jag ska installera enbart operativet på ssd men tänkte mig att spela spel också.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    375
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    sikerim, vad har du för dator ?

    Visst räcker en SSD, det går fortare, jag bytte även till en 2.5 hårddisk på 1Tb (1000gb), en fördel där är att spinup från viloläge går mycket fortare, jag har ju bara 120Gb SSD men det duger, jag använder den bara för operativsystemet, inte värt skaffa större SSD, man sliter bara ut dem i onödan och det kostar mer pengar, bättre stoppa in extra vanlig mekanisk, mer utrymme och billigare. Ska du däremot köra spel och annat, då är det bättre att lägga dom på en större SSD, men för filer, och annan skrivintensiv verksamhet, då är mekanisk bättre, slöare men slits inte på samma sätt som en SSD.

    Har du redan en i3 med 8Gb ram, den duger ju utmärkt, räcker med att uppgradera grafikkortet och eventuellt ATX PSU (eller vad du har) för att få ut mer krut. Till och med jag på min gamla dator har PCI Express 16x v2.0 port, men eftersom du har i3 har du nog v3.0 eller högre. Då funkar alla grafikkort. Jag skulle skaffa bättra grafik och kraftigare PSU istället för helt ny dator. Du kommer inte tjänat något på att byta upp dig från den datorn. SSD är väl det som kommer göra störts skillnad som man märker i praktiken. Även spel, om du har bra grafikkort.

    Jag väntar på att det ska komma nya grafikkort och så kommer jag uppgradera till en budgetvariant, alt. fixar jag bättre dator men det är inte aktuellt just nu då jag inte vet vad som händer med andra saker, viktigare saker som i sin tur avgör om jag kommer skaffa nyare bättre dator. Jag spelar inte spel så jag har inget behov av en bättre dator egentligen, den jag har funkar.
    Jag har asus p7h55 moderkort med i3 2,5ghz, 8 gb ram, 3st 1 Tb hdd, geforce gtx 670 2gb, 360w nätagg.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Svårt att göra så mycket mer än att uppgradera allt då antagligen. Beror ju på vad du vill göra. Visst kan man uppgradera grafiken och nätagget å köra vidare men så mycket mer än då går nog inte att göra. Det finns moderkort med pci express 3.0 för skt 1156 men då måste man kunna få tag på det, vanligast är ju 1151 som gäller just nu. Sedan så kommer det ju nya moderkort "kaby lake" mot slutat av året. Då får vi säkert en ny socket igen för så gör ju intel med jämna mellanrum. Sedan kommer ju även snart nya grafikkort osv, det kommer alltid nytt såklart men frågan är vad du vill satsa på. Själv lämnade jag det där racet för länge sedan, vad gäller spel och hårdvara. Numera är det mest foto och video som intresserar mig.

    Ska du ha spel och operativet på SSD så måste du såklart köpa större än 120gb, men det är ju något du kan investera i redan nu, en SSD, det går att klona över operativet från din nuvarande hårddisk till SSDn utan att installera om ifall du vill det. Vilken storlek du ska ha vet jag inte, antingen 256 eller 512, jag vet inte hur mycket plats spel tar numera på hårddisken, typ om man kör med massa steam-spel och sådant. Du får du fråga någon annan, har noll koll på detta.

Liknande ämnen

  1. nytt moderkort
    Av sgraned i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-29, 13:02
  2. Moderkort Köp rek
    Av sikerim i forum Hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 20:57
  3. Nytt Moderkort
    Av Lusen i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 23:19
  4. Moderkort
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 21:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss