Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: CanalD. TVheadend + oscam + phoenix reader + tvkort? Vad skall jag köpa

  1. #1

    CanalD. TVheadend + oscam + phoenix reader + tvkort? Vad skall jag köpa

    Hej alla. Realativt N00b på det här men tänkte att jag kanske kan få lite bra länkar om jag berättar vad jag funderar på.

    Idag har jag en fungerande uppsättning för at strömma kanaler på mitt LAN till diverse datorer, plattor, tv etc etc (har en hel drös ungar som alla skall ha tv på rummet).

    Jag kör idag ett TV kort med dual turners för DBBT2 (Boxer)
    Phoenex Reader
    TVHeadend
    OScam
    Ubuntu (linux dator)

    Detta fungerar hyfsat men Boxer går ju allt mer över till det där usla Mpeg-systemet med kodade kanaler så nu har jag tröttnat på dem och tänkte gå över på satelit istället.
    Givet är ju att jag får byta tv-kortet. Men kan jag behålla resten?

    Någon som kan ge mig tips på vilket TV kort jag skall köpa (med linux drivers).

    Finns det med inbygd kortläsare?

    Fungerar oscam för ändamålet?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Jag kör CD med tvheadend.
    Har använt mig av Technisat Skystar S2 kort under en tid. Men dom krånglar lite med drivrutinerna, man får kompilera egna med patcher o krångla. Fördelen är ju att dom kostar 100 kr styck.
    Men nu köpte jag ett DVBsky dual tuner kort. Dom har fullt stöd för linux, och kortet var igång på 5 minuter.
    Jag tycker dvbsky korten är prisvärda med. Så skulle jag börja om på noll så skulle jag kört på dvbsky kort direkt. Nackdelen är väll att dom bara finns med singel eller dual tuner. Vill man ha fler tuners så får man ju köpa två eller så är det nog TBS kort som gäller. Vilka också har bra linux stöd.

    Jag kör en oscam server som tvheadend ansluter mot.
    Tvheadend har inbyggd klient, så du skapar bara en N-line och sen fyller i användar/ip uppgifter i tvheadend så är du hemma sen.

    Det finns kort med ci slot, men jag har fått för mig att det fungerar sådär. Men jag kan ha fel där.

    Hojta till om du undrar något mer så ska jag försöka hjälpa dig.
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2016-02-21 klockan 19:31.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Jag kör CD med tvheadend.
    Har använt mig av Technisat Skystar S2 kort under en tid. Men dom krånglar lite med drivrutinerna, man får kompilera egna med patcher o krångla. Fördelen är ju att dom kostar 100 kr styck.
    Men nu köpte jag ett DVBsky dual tuner kort. Dom har fullt stöd för linux, och kortet var igång på 5 minuter.
    Jag tyckte dvbsky korten är prisvärda med. Så skulle jag börjat om på noll så skulle jag kört på dvbsky kort direkt. Nackdelen är väll att dom bara finns med singel eller dual tuner. Vill man ha fler tuners så får man ju köpa två eller så är det nog TBS kort som gäller. Vilka också har bra linux stöd.

    Jag kör en oscam server som tvheadend ansluter mot.
    Tvheadend har inbyggd klient, så du skapar bara en N-line och sen fyller i användar/ip uppgifter i tvheadend så är du hemma sen.

    Det finns kort med ci slot, men jag har fått för mig att det fungerar sådär. Men jag kan ha fel där.

    Hojta till om du undrar något mer så ska jag försöka hjälpa dig.
    Perfekt tack för infon. Då finns det hopp då!
    Vad har du för kortläsare till CD?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av fredriksk Visa inlägg
    Perfekt tack för infon. Då finns det hopp då!
    Vad har du för kortläsare till CD?
    Ad-teknik usb phoenix

  5. #5
    Precis samma som jag. Gott! Då skall jag kolla över de tunerkorten du föreslog

    Har du kanske någon länk till en bra guide för hur oscam/tvheadend skall bara konfigurerat för CD? Det är ju en djungel av inställningar i oscam och rena grekiskan också
    😊

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Kan slänga upp mina configfiler o så senare ikväll när jag sitter vid datorn.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Mina oscam config filer. Du får fylla i ditt egna username och password.

    oscam.server
    Kod:
    reader]
    label        = CanalDigital
    enable       = 1
    protocol     = mouse
    device       = /dev/ttyUSB0
    group        = 1
    emmcache     = 1,3,2
    caid         = 0B00
    oscam.user
    Kod:
    [account]
    user                          = ***
    pwd                           = ***
    caid                          = 0B00
    au                            = 1
    group                         = 1
    oscam.conf
    Kod:
    [global]
    nice          = -1
    clientmaxidle = 0
    
    # logging
    logfile       = /var/log/oscam/oscam.log
    maxlogsize    = 1000
    usrfile       = /var/log/oscam/oscamuser.log
    
    [webif]
    httpport      = 9000
    httpuser      = ***
    httppwd       = ***
    httprefresh   = 60
    httppollrefresh   = 30
    httpallowed   = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.254.254
    httphideidleclients = 0
    httpreadonly  = 0
    
    # protocols
    [newcamd]
    key           = 0102030405060708091011121314
    port          = 10001@0B00:000000
    När du fått igång ditt tvkort så är det bara att confa tvheadend. Bilden talar väll för sig själv. Configuration -> DVB inputs -> Networks och sen "add". Välja DVB-S och sen thor i rullmenyerna.
    new_network.jpg

    Gå till Configuration -> CAs och välj "add". Välj "add code word client (newcamd)" i rullmenyn och fyll i dina serveruppgifter.
    ca2.jpg


    Sen går du till "Tv adapters" och väljer en tuner. Välj ditt nya nätverk i rullmenyn för "networks". Glöm inte att kryssa i "enable" för tunern. Missar man detta så kommer ju inte tunern att vara aktiverad.
    tvadapter.jpg

    Gå tillbaka till "networks" och tryck på "force scan"
    scan.jpg

    När den scannat klart och hittat alla kanaler så går du till fliken "services". Nu kan du välja "map all" om du vill, och då kommer den försöka mappa alla kanaler. Jag brukar dock gå igenom och bara välja dom kanalerna som finns i canaldigitals utbud. Markerar man en kanal så byts "map all" ut till "map selected" Sen brukar jag kryssa i "check availability" och "include encrypted services".
    map_all.jpgmap_services.jpgmapselected.jpg

    Tror jag fått med allt. Men fråga om det är nått du får problem med.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg ca.jpg (19.0 KB, 22 visningar)
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2016-03-02 klockan 05:12.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Jag kör CD med tvheadend.
    Har använt mig av Technisat Skystar S2 kort under en tid. Men dom krånglar lite med drivrutinerna, man får kompilera egna med patcher o krångla. Fördelen är ju att dom kostar 100 kr styck.
    Men nu köpte jag ett DVBsky dual tuner kort. Dom har fullt stöd för linux, och kortet var igång på 5 minuter.
    Jag tycker dvbsky korten är prisvärda med. Så skulle jag börja om på noll så skulle jag kört på dvbsky kort direkt. Nackdelen är väll att dom bara finns med singel eller dual tuner. Vill man ha fler tuners så får man ju köpa två eller så är det nog TBS kort som gäller. Vilka också har bra linux stöd.

    Jag kör en oscam server som tvheadend ansluter mot.
    Tvheadend har inbyggd klient, så du skapar bara en N-line och sen fyller i användar/ip uppgifter i tvheadend så är du hemma sen.

    Det finns kort med ci slot, men jag har fått för mig att det fungerar sådär. Men jag kan ha fel där.

    Hojta till om du undrar något mer så ska jag försöka hjälpa dig.
    Funderar åxå på nån sånt här upplägg.
    Men är en nobb vad gäller TV-kort och streaming, så ursäkta mina kanske dumma frågor.
    Kan ni förklara hur ni har kopplat upp ett er mot olika TV? Måste man ha TV med LAN/WiFi?
    Vilka mer prylar behöver man, Cromecast?
    Hur funkar de pairade kanalerna?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Ad-teknik usb phoenix
    Är detta de "Oranga" enl bild?
    550_images_adteknik-usbphnx.jpg

    Kan det funka med Omnikey Cardman 3021 åxå?
    (Man får väl ändra i Oscam filerna då förstår jag)

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Kortläsare spelar nog mindre roll vilken du har. Bara den fungerar i linux.
    Tror inte det finns stöd inbyggt i någon tv så du behöver någon form av dator som kan agera klient. Tex en rasperrby pi eller en nuc med tex openelec.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 17:18
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 08:56
  3. 2st PCI kort samt 1 phoenix reader
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 12:48
  4. vilken box skall man köpa
    Av JBL i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 17:01
  5. [LÖST] VILKEN SI SKALL JAG KÖPA?
    Av Apex i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-03-25, 20:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss