Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Kan ej installera ny Bootloader

  1. #1

    Kan ej installera ny Bootloader

    Är det någon som har tips på hur jag skall kunna installera en ny bootloader i en DM-500HD. Idag så är det #80 och jag tänkte installer secondstage-dm500hd-84.nfi. Men när jag provar att boota upp den via nätverket och provar att köra via webbbrowsern så händer ingenting. Har provat med USB och DreamUp men får då bara ett felmeddelande se nedan. Hoppas någon har något tips att komma med


    9:52:16 box type: DM500HD
    09:52:35 Calculating checksum...
    09:52:39 Got wrong response from box: HTTP/1.0 400 Bad Request
    Content-Type: text/plain
    Server: secondstage/84
    Cache-Control: no-cache
    Connection: close

    lcd: *** SERIAL MODE ***

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Prova med Firefox
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Prova med Firefox
    Ja jag har provat med Firefox Chrome och IE samma resultat. Tilläggas kan ju att boxen funkar i dag det ligger en image med Peter Pan på den men hade tänkt att installera Open Pli det går inte heller samma resultat när jag provar att göra det. Tänkte då installera en nyare bootloader men har ju kört fast även där.

  4. #4
    jag hade jätte problem att läsa in BL. Det värsta är att du kan få "error no CA found".
    det enda sättet för mig var att använda Nollmodem-kabel och testa med den äldsta BL och prova med nyare ...

    kolla mina trådar sen tidigare. Så här fick jag till min box. Urklippt från en av mina trådar:

    prova detta som Muggesand skrev till mig, det hjälpte att få igång min gamla dm800 hd pvr.
    det är skitviktigt att du hittar en BL som gör att du kan sätta boxen i flash-läge.
    när du lyckats med detta så kan du läsa in rätt image via webbgränssnittet.

    det syns när det funkar för då kommer en progressbar upp.
    du måste nog även skaffa en nollmodem kabel för att få in BL.
    det funkade inte för mig att läsa in image via modemkabel och dreamup trots att jag provade flera gånger och la ned många timmar.

    så här skrev Muggesand:

    Flasha en gammal bootloader via dreamup, Testa 82(givetvis för sim2). Dra ur strömmen, och boota up till flashläge. Flasha SSL84a-b-c-d (vilken som, då det ändå blir rätt när du flasha img sen. Men självklart för sim2) via webläsaren. Tryck reboot och boota upp i flashläge igen. Flasha med din openpli-img för sim2. Klart

    2.01 och sim2.10 är samma.


    Detta hjälpte mig och nu går boxen bra med openPLI 2.1

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av pic16f84 Visa inlägg
    jag hade jätte problem att läsa in BL. Det värsta är att du kan få "error no CA found".
    det enda sättet för mig var att använda Nollmodem-kabel och testa med den äldsta BL och prova med nyare ...

    kolla mina trådar sen tidigare. Så här fick jag till min box. Urklippt från en av mina trådar:

    prova detta som Muggesand skrev till mig, det hjälpte att få igång min gamla dm800 hd pvr.
    det är skitviktigt att du hittar en BL som gör att du kan sätta boxen i flash-läge.
    när du lyckats med detta så kan du läsa in rätt image via webbgränssnittet.

    det syns när det funkar för då kommer en progressbar upp.
    du måste nog även skaffa en nollmodem kabel för att få in BL.
    det funkade inte för mig att läsa in image via modemkabel och dreamup trots att jag provade flera gånger och la ned många timmar.

    så här skrev Muggesand:

    Flasha en gammal bootloader via dreamup, Testa 82(givetvis för sim2). Dra ur strömmen, och boota up till flashläge. Flasha SSL84a-b-c-d (vilken som, då det ändå blir rätt när du flasha img sen. Men självklart för sim2) via webläsaren. Tryck reboot och boota upp i flashläge igen. Flasha med din openpli-img för sim2. Klart

    2.01 och sim2.10 är samma.


    Detta hjälpte mig och nu går boxen bra med openPLI 2.1
    Tack för ditt svar, frågan är ju bara vilken version av bootloader man ska testa med för att få det att fungera då. Vill ju inte riskera att flasha sönder boxen.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du har naturligtvis en orginalbox (A8P) & då hämtar du bootloadern från www.dreamboxupdate.com
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Du har naturligtvis en orginalbox (A8P) & då hämtar du bootloadern från www.dreamboxupdate.com
    Ja den är köpt på CDON så det borde inte vara någon Kina kopia det är en DM500 HD-S2 från Dream multimedia.
    Vilken version av bootloader är det man hämtar från denna länk, står opendreambox 2.0 är det bara att köra in den om det funkar.

  8. #8
    Seniormedlem Larons avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Inlägg
    166
    Tackad
    19 gånger
    Citat Ursprungligen postat av electricbay Visa inlägg
    Ja den är köpt på CDON så det borde inte vara någon Kina kopia det är en DM500 HD-S2 från Dream multimedia.
    Vilken version av bootloader är det man hämtar från denna länk, står opendreambox 2.0 är det bara att köra in den om det funkar.
    Senaste är ssl84 lägg in den så kommer den funka utan problem.

  9. #9
    Nä den funkade inte verkar skumt att det inte ska gå flasha den med ny bootloader

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    hur gammal är 500hd ?
    så det inte är en ver2 på 500hd

Liknande ämnen

  1. Bootloader
    Av wikings1 i forum Dreambox
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 11:35
  2. Bootloader 82?
    Av dust79 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 08:58
  3. Bootloader #76
    Av moonroy i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 20:20
  4. Box version/ bootloader
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 12:42
  5. Bootloader DM800
    Av lillen00 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 22:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss