Schwede30,
jo det minns jag. Det är så (lite svårt att förklara och jag kanske minns fel) men dom rapporterade om detta på SVT för ett visst antal år sedan. Om det är precis rätt väderförhållanden så kan signalen nå mycket längre än normalt. Vilket gjorde att många fick in betydligt fler kanaler och det uppstår störningar, minns inte vad fenomenet heter men i stort sett så når signalen dubbelt eller två gånger så långt som normalt. Lite osäker men tror att i vanliga fall så når väl en TV-signal 50-100km beroende på om man har fri sikt och så. Det är bara att titta på utplaceringen av masterna i landet, vad som har för effekt osv. Naturligtvis når FM (för radio) mycket längre så dessa ligger längre ner och samtidigt inte kräver lika mycket effekt, och den information som ska överföras är betydligt mindre jämfört med TV.
Det var inte några större problem att titta på dansk TV i Skåne och Blekingen på den tiden det var analogt, iofs så körde dom nog ut ganska hög effekt men ger ju en fingervisning om hur långt signalerna faktiskt når. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den nya Astra2 satelliten för icke krypterade kanalerna ge en jämnare sändningseffekt över de olika transpondrarna jämfört med Astra2D satelliten. Däremot så har det blivit sämre (avskärmad) effekt i det som tidigare var ytterområden och där man klarade sig utan allt för stora problem med 120-240cm parabol. Så att ta emot i t.ex. Polen och Tyskland är inte lätt, i Finland, där kan man ju typ glömma att ta emot. Det krävs nog runt 3.5-5m parabol för att få stabil mottagning hela dygnet.
Bor man i Malmö är det bara att uppgradera till en 120cm eller 150cm, det räcker gott och väl för mottagning av alla gratiskanalerna från astra2. Att det funkar på en 80cm är nog bara tillfälligheter, vissa kanaler kanske fungerar, under vissa perioder på dagen och när vädret är optimalt. Men signalen varierar ganska mycket på dygnet för att vara som sämst sent på kvällen.
Jag har i alla fall bestämt mig för att svetsa och bygga en montering till min 180cm parabol till slut, sedan om jag använder den eller inte är sak samma, jag kan åtminstone sälja den om inget annat.
Som tur är finns det ju IPTV numera man kan skaffa sig, funderade på det nu när jag har fiber, det kostar lite men är helt oberoende av mottagning och annat, en lösning för folk som bor i lägenheter i alla fall. Då slipper man problem med att iPlayer inte funkar, eftersom man betalar för tjänsten. Sedan att det är olagligt är ju en annan sak men tror inte dom kommer kunna stoppa detta. Lär öka i popularitet framöver om dom fortsätter hindra och begränsa möjligheten till mottagning.
T.ex. den här, iofs ganska dyr men du får allt, även play tjänst.
https://www.demanduktv.com/
Har inte provat hur det fungerar.