Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Astra 2 footprint

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger

    Talking Astra 2 footprint

    Hej

    Helt plötsligt så får jag bild från nästan alla freesat transpondrarna på 28,2grad öst, det borde ju inte gå med tanke på denna footprinten
    http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2G-UK.html

    Hittar 860 kanaler när jag gör en sökning på 28,2ö nu, och jag har bara en 80cm skål ca 2 mil söder om malmö.
    Hur bra signal har ni andra med stora paraboler som tar in 28,2ö? har det ändrats något? Om detta inte är tillfälligt så kanske det vore läge att skaffa en lite större skål, ca 100-120cm för att få mer marginal för där är ju en hel del intressanta fria kanaler ju.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Växjö med 120 cm parabol. Gjorde en sökning vid 23-tiden igår kväll för att se om ITV HD skulle ramla in, men det gjorde den inte. Värdena såg "normala ut" (~50% av max).

    Flyttade från Lund för ett år sedan. Då behövde jag min 150 cm parabol för att få bild.

    kolla in astra2-forumet på nätet; astra2.org????? Googla runt lite. ( astra2, expat, tv,...) där finns det forum och noggranna fotavtryck.

    Det gjordes ett politiskt utspel om att det är för lätt att komma åt BBC iPlayer även för de som inte betalar TV-licens och att det skall stoppas. Att de då samtidigt ökar signalstyrkan är tveksamt. Hoppas kan vi, men det är tveksamt.

    Risken finns att det är ett väderfenomen. En gång fick jag in en tysk DVB-T-sändare i Lund med en antenn som knappt brukade få in Danmark.

    Tyvärr är mitt råd att vänta ett par dagar och se om kanalerna är kvar innan det är dags att tänka på uppgradering. Om kanalerna finns kvar skulle du kunna göra en paraboljustering då det skiljer någon mm vid optimering av BBC/ITV mot de andra kanalerna på ASTRA2 (shopping/ naken/ indiska, ...)

    Lycka till!

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30,

    jo det minns jag. Det är så (lite svårt att förklara och jag kanske minns fel) men dom rapporterade om detta på SVT för ett visst antal år sedan. Om det är precis rätt väderförhållanden så kan signalen nå mycket längre än normalt. Vilket gjorde att många fick in betydligt fler kanaler och det uppstår störningar, minns inte vad fenomenet heter men i stort sett så når signalen dubbelt eller två gånger så långt som normalt. Lite osäker men tror att i vanliga fall så når väl en TV-signal 50-100km beroende på om man har fri sikt och så. Det är bara att titta på utplaceringen av masterna i landet, vad som har för effekt osv. Naturligtvis når FM (för radio) mycket längre så dessa ligger längre ner och samtidigt inte kräver lika mycket effekt, och den information som ska överföras är betydligt mindre jämfört med TV.

    Det var inte några större problem att titta på dansk TV i Skåne och Blekingen på den tiden det var analogt, iofs så körde dom nog ut ganska hög effekt men ger ju en fingervisning om hur långt signalerna faktiskt når. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den nya Astra2 satelliten för icke krypterade kanalerna ge en jämnare sändningseffekt över de olika transpondrarna jämfört med Astra2D satelliten. Däremot så har det blivit sämre (avskärmad) effekt i det som tidigare var ytterområden och där man klarade sig utan allt för stora problem med 120-240cm parabol. Så att ta emot i t.ex. Polen och Tyskland är inte lätt, i Finland, där kan man ju typ glömma att ta emot. Det krävs nog runt 3.5-5m parabol för att få stabil mottagning hela dygnet.

    Bor man i Malmö är det bara att uppgradera till en 120cm eller 150cm, det räcker gott och väl för mottagning av alla gratiskanalerna från astra2. Att det funkar på en 80cm är nog bara tillfälligheter, vissa kanaler kanske fungerar, under vissa perioder på dagen och när vädret är optimalt. Men signalen varierar ganska mycket på dygnet för att vara som sämst sent på kvällen.

    Jag har i alla fall bestämt mig för att svetsa och bygga en montering till min 180cm parabol till slut, sedan om jag använder den eller inte är sak samma, jag kan åtminstone sälja den om inget annat.

    Som tur är finns det ju IPTV numera man kan skaffa sig, funderade på det nu när jag har fiber, det kostar lite men är helt oberoende av mottagning och annat, en lösning för folk som bor i lägenheter i alla fall. Då slipper man problem med att iPlayer inte funkar, eftersom man betalar för tjänsten. Sedan att det är olagligt är ju en annan sak men tror inte dom kommer kunna stoppa detta. Lär öka i popularitet framöver om dom fortsätter hindra och begränsa möjligheten till mottagning.

    T.ex. den här, iofs ganska dyr men du får allt, även play tjänst.

    https://www.demanduktv.com/

    Har inte provat hur det fungerar.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Lägger till detta då det kan vara av intresse för någon, eller andra då det är relaterat till Astra 28.8 positionen.

    Lagom kul att dom nu även börjar jaga IPTV som det ser ut, dvs inte piratmaterial utan folk eller företag som
    erbjuder IPTV streaming för att kunna titta från utlandet eller där det inte finns täckning via satellit eller ens
    sändningar.

    PIPCU Raids "Pirate" TV Streaming Operation, Three Arrested
    https://torrentfreak.com/pipcu-raids...rested-160811/

    Nu är det bara en sajt dom prata om men det finns ju flertalet andra, så frågan är om
    liknande tjänster nu ligger i farozonen i andra länder också.

    Så nu finns informationen här så om någon söker så kanske man hittar någon intressant
    som kan kopplas till 28.8 positionen.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Om man nöjer sig med lite sämre kvalite så går ju många kanaler att se om man kör med VPN och liknande.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Astra 3A 23.5°E ?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 21:54
  2. D+ på astra
    Av ixxa i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 20:47
  3. Astra 19 e
    Av ekno_ i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 21:58
  4. Astra
    Av Mr BIN i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 19:34
  5. astra
    Av bajen i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-07-12, 11:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss