Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Telias digitaltv och internet på samma kabel ?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    Jag vill ha en Vlan lösning med 1GB. och allt i en kabel. Iptv för framtida behov.
    Detta måste ju vara fullt möjligt med hjälp av 2 swichar där man lägger in vlan enl. ovan ? Frågan är dock hur man kopplar in sakerna ?
    Jag får väl testa när fibern är inkopplat.
    Det går absolut bra med två managerbara (smarta) switchar och en ensam kabel emellan. Men det kräver lite konfiguration.

Enklast är väl om du bestämmer dig för att köra internet på det vlan som är default i switchen.
    När du köper switchen är den default konfigurerad som en vanlig switch, d.v.s. alla portar är knutna till ett default vlan som kan vara 0 eller 1. Det du behöver göra då är att skapa ett vlan till i switchen, du kan välja vilket nummer du vill. Sedan knyter du bara en port i varje switch till det nya vlanet.

Om du t.ex. väljer att knyta port 1 i varje switch till det nya vlanet så kan du koppla in en kabel från TV-utgången på din medieomvandlare till port 1 i den ena switchen. Då kommer detta ut på port 1 i den andra switchen.

Du måste också definiera upp en port som skall vara trunk emellan de båda switcharna t.ex port 8. Den ska konfigureras så att båda vlanen går ut "taggade" på den. Sedan kopplar du port 8 på den ena switchen till port 8 på den andra switchen.

Alla övriga portar kan du använda för internet och fungerar som en vanlig switch.

Vad Telia använder för vlan ID behöver du troligen inte bry dig om eftersom jag antar att alla vlan kommer ut "otaggade" ur medieomvandlaren.
    Senast redigerad av atomized den 2016-03-17 klockan 16:18.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 15:25
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 16:14
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 17:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss