Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Telias digitaltv och internet på samma kabel ?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger

    Telias digitaltv och internet på samma kabel ?

    Hej,
    Jag får snart Telia fiber med en Inteno mediaomvandlare först. Från den ska en kabel till telefoni, en till tv och en till bredband/nätverk. Den sista är således kopplad till min router som sedan alla mina datorer och nätverksprodukter(inkl trådlöst) är inkopplade i.

    Mitt problem är att jag vill kunna köra ut både telias digitaltv och bredband/Internet/lan till tv-rummet över en ethernet kabel (dragen i väggarna). då det är flera boxar som behöver komma åt mitt hemmanätverk och Internet (bluray, xbmc och Vu+ mm) via denna kabel. Som det är nu måste jag dra en kabel från Intenon till tvn och en kabel för övriga produkter som ska nå mitt nätverk och Internet.

    Vet att man kan köra allt i en kabel, fast hur ? tacksam för hjälp. Tex. en skiss hur detta kopplas.

    OBS ! Jag vill inte köra med telias smartrouter.
    Vill köra med egen router med vlan + swichar
    Jag vet att telia delar ut sina tjänster på olika vlan.

    Port 1 – No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
    Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
    Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
    Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Tackad
    2 gånger

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Tja klarar du dig med 100mbit så kan du ju köra 2 olika nätverk i samma kabel eftersom 100mbit bara nyttjar 4 av de 8 ledarna i kabeln. Nätverk nr2 kan ju nyttja de övriga 4. Finns splitters för att köra 2 "kablar" på samma kabel på detta sätt, du behöver en i varje ände. Vill du köra gigabit så får du kolla på nån VLAN lösning eftersom då nyttjas alla 8 ledarna. IP-tvn klarar sig fint med 100mbit. Kanske värre med dina övriga grunkor? Varför IP-TV när du har en vu+?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    Jag vill ha en Vlan lösning med 1GB. och allt i en kabel. Iptv för framtida behov.
    Detta måste ju vara fullt möjligt med hjälp av 2 swichar där man lägger in vlan enl. ovan ? Frågan är dock hur man kopplar in sakerna ?
    Jag får väl testa när fibern är inkopplat.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Kan du titta på tex public service så (IP) ??
    isf hur ??

    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    ...... Varför IP-TV när du har en vu+?
    till TS lycka till

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    Jag vill ha en Vlan lösning med 1GB. och allt i en kabel. Iptv för framtida behov.
    Detta måste ju vara fullt möjligt med hjälp av 2 swichar där man lägger in vlan enl. ovan ? Frågan är dock hur man kopplar in sakerna ?
    Jag får väl testa när fibern är inkopplat.
    Det går absolut bra med två managerbara (smarta) switchar och en ensam kabel emellan. Men det kräver lite konfiguration.

    Enklast är väl om du bestämmer dig för att köra internet på det vlan som är default i switchen.
    När du köper switchen är den default konfigurerad som en vanlig switch, d.v.s. alla portar är knutna till ett default vlan som kan vara 0 eller 1. Det du behöver göra då är att skapa ett vlan till i switchen, du kan välja vilket nummer du vill. Sedan knyter du bara en port i varje switch till det nya vlanet.

    Om du t.ex. väljer att knyta port 1 i varje switch till det nya vlanet så kan du koppla in en kabel från TV-utgången på din medieomvandlare till port 1 i den ena switchen. Då kommer detta ut på port 1 i den andra switchen.

    Du måste också definiera upp en port som skall vara trunk emellan de båda switcharna t.ex port 8. Den ska konfigureras så att båda vlanen går ut "taggade" på den. Sedan kopplar du port 8 på den ena switchen till port 8 på den andra switchen.

    Alla övriga portar kan du använda för internet och fungerar som en vanlig switch.

    Vad Telia använder för vlan ID behöver du troligen inte bry dig om eftersom jag antar att alla vlan kommer ut "otaggade" ur medieomvandlaren.
    Senast redigerad av atomized den 2016-03-17 klockan 16:18.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    Ska bli kul att testa, Fast jag kommer inte att köra med medieomvandlaren, Kommer att köra med en Linksys WRT1900AC.
    LINKSYS WRT 1900 AC ----> Netgear swich GS108Ev2 --------> Netgear swich GS108Ev2 ------->tv, telefoni, Internet
    Kollar jag i Linksysen har den redan vlan, det skulle ju betyda att jag kan slopa den första swichen ?
    vlan.JPG
    Senast redigerad av JOHAN63 den 2016-03-17 klockan 17:49.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    Ska bli kul att testa, Fast jag kommer inte att köra med medieomvandlaren, Kommer att köra med en Linksys WRT1900AC.
    LINKSYS WRT 1900 AC ----> Netgear swich GS108Ev2 --------> Netgear swich GS108Ev2 ------->tv, telefoni, Internet
    Kollar jag i Linksysen har den redan vlan, det skulle ju betyda att jag kan slopa den första swichen ?
    Det beror nog på... Hur ska du få in fibern i Linksys-routern? Har den verkligen fiberportar?
    Sedan framgår det inte av bilden om du kan konfigurera någon av portarna som trunk på Linksys-routern. Du behöver en port som trunk mot din andra switch. En trunk innebär att flera vlan samsas i samma kabel.

    Edit:
    Sedan kan jag väl tycka att det generellt sett är en dålig idé att byta ut leverantörens medieomvandlare mot något annat även om det skulle vara tekniskt möjligt. Du avsäger dig ju då värdefull supporthjälp ifall det skulle uppstå problem med förbindelsen. Leverantören kan logga in i din medieomvandlare och mäta bitfel m.m. och kolla att förbindelsen är OK ända hem i din bostad om du har den medieomvandlare de levererar. Har du något annat så befattar de sig nog inte med det. Då får du stå ditt kast och försöka bevisa att ev. problem verkligen beror på dem om så är fallet.

    I mitt tycke är det bättre att behålla den utrustning leverantören sätter upp och sedan koppla valfri burk efter.
    Senast redigerad av atomized den 2016-03-17 klockan 19:08.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    Tror du medieomvandlaren skickar ut vlan:en via röd port också ? Isåfall skulle det fungera att koppla in routern på port 1 och sedan koppla in en swich (vlan)-------> swich (vlan) -------> TV, Internet ??

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    Tror du medieomvandlaren skickar ut vlan:en via röd port också ? Isåfall skulle det fungera att koppla in routern på port 1 och sedan koppla in en swich (vlan)-------> swich (vlan) -------> TV, Internet ??
    Medieomvandlaren skickar nästan säkert ut vlanen otaggade på resp. port.

    Det betyder att om du konfigurerar som jag beskrev ovan så blir det:
    Två kablar från medieomvandlaren in till två portar på första switchen (port 1 för TV, valfri ledig port för internet). Sedan en trunk-kabel från port 8 på första switchen till port 8 på andra switchen. I den andra switchen får du sedan ut TV på port 1 och internet på resterande lediga portar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 15:25
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 16:14
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 17:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss