Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Miraclebox Premium ULTRA och Triax parabol ?!

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger

    Miraclebox Premium ULTRA och Triax parabol ?!

    Jag har en gammal triax parabol med flera huvuden, vet inte om alla fungerar ens, måste kolla upp det först.
    Men vill se kanaler från 4 satelliter, Viasat, Canal Digtal, Hotbird och Astra 19 grader.
    Eller eventuellt 3 satelliter, och då köpa till en extra Tuner, för det gick ju att sätta i 3 st i en Miraclebox Premium ULTRA vad jag förstod.
    Och gör jag så behövs ingen switch, eller hur ?!
    Men en switch behövs om jag ska se kanaler från 4 huvuden ?!
    Måste huvudena ha några speciella egenskaper för att man ska se samma kanaler på 2 TV oberoende av varandra ?


    Just nu kan jag bara se Canal Digital, har 2 TV med en original Canal Digital digitalbox per TV.

    Extra fråga
    Typ och storlek av hårddisk som fungerar med en Miraclebox Premium ULTRA (2xS2) ?
    Kan man ha en 3TB tex ?
    Kan man bara använda 2.5" ?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Du behöver en diseqc-switch 4-vägs för att få in 4st satelliter.
    Du har nu tre tuners. Vilket gör att du då med tre st diseqc-switch 4-vägs kan se på en tuner och spela in på två.
    Dina lnb måste ha minst tre utgångar.
    Så om du har gamla lnb med bara en utgång på varje så behöver du bara en tuner och en
    diseqc-switch 4-vägs.
    Du kan köra 2,5 eller 3,5 disk i den.
    Installera Openvix. Openmb klarar inte att söka på Astra 4,8e. Får bara in typ 70 kanaler på den satelliten med den imagen.
    Senast redigerad av bbra2000 den 2016-04-26 klockan 07:59.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hur gamla är gamla? Är de 15 -20 år gamla kan det vara att de inte är universal-lnb. De fungerar lika bra, men du blir tvungen att ange de frekvenser som står på LNBerna.

    Troligen är inte dina så gamla.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Rekomenderar att du byter LNB till nya, de kostar bara ett par hundralappar för riktigt bra LNB. Om allt annat stämmer så behöver du inte röra parabolen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bbra2000 Visa inlägg
    Du behöver en diseqc-switch 4-vägs för att få in 4st satelliter.
    Du har nu tre tuners. Vilket gör att du då med tre st diseqc-switch 4-vägs kan se på en tuner och spela in på två.
    Dina lnb måste ha minst tre utgångar.
    Så om du har gamla lnb med bara en utgång på varje så behöver du bara en tuner och en
    diseqc-switch 4-vägs.
    Du kan köra 2,5 eller 3,5 disk i den.
    Installera Openvix. Openmb klarar inte att söka på Astra 4,8e. Får bara in typ 70 kanaler på den satelliten med den imagen.
    Alltså OM jag köper till en extra Tuner, så jag har 3 Tuners, och jag ska ha 2 boxar, för TV finns på två ställen i huset.
    Om jag nöjer mig med att se kanaler från 3 satelliter, så är det ju en Tuner och LNB per satellit...
    Och har eller skaffar 3 LNB med 2 utgångar, så behöver jag fortfarande 1 switch... 2 switchar ?
    Detta är förvirrande...

    Det går ner 5 antennkablar från taket vad jag kan se nerifrån, men det kommer in 5 antennkablar till varje rum.
    Borde det betyda att det finns nån dold switch redan ?

    Jag är klart förvirrad nu...

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Låter förvirrande, du bör leta reda på fördelningspunkten i huset & se vad det sitter för grejer där. Du behöver 3 LNB med dubbla utgångar (Twin) samt 2 Diseqs med 4 ingångar & 1 utgång.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Miraclebox Premium ULTRA har som du säger 2 tuners i sig redan. det klara du dig på om du vill titta på en kanal och kör PIP eller spela in på den andra tunern.
    diseqc-switch fixar så du kan ta in dina 4 sateliter på en tuner. allså behöver du 2st diseqc-switch 4/1 till den boxen. du ska INTE ha en tuner för en satellite det fixar diseqc-switch.
    Om det nu inte är så har du har Quatro lnb på parabolen. då måste du ha en multi switch istället innan boxen.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bbra2000 Visa inlägg
    Miraclebox Premium ULTRA har som du säger 2 tuners i sig redan. det klara du dig på om du vill titta på en kanal och kör PIP eller spela in på den andra tunern.
    diseqc-switch fixar så du kan ta in dina 4 sateliter på en tuner. allså behöver du 2st diseqc-switch 4/1 till den boxen. du ska INTE ha en tuner för en satellite det fixar diseqc-switch.
    Om det nu inte är så har du har Quatro lnb på parabolen. då måste du ha en multi switch istället innan boxen.
    Ok, då kan jag ju lika gärna köra 4 LNB.
    Men då behöver alla 4 LNB ha 2 utgångar ? (om jag ska ha 2 boxar som ska kunna se kanalerna oberoende av varandra)

    Alltså
    4LNB med 2 utgångar
    2 Diseqc-Switch 4/1

    Och om man sätter Switcharna ute vid parabolen, så behövs alltså bara en kabel ner till varje box ?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Ja.
    Men om du vill kunna använda båda tunerna i ultran måste den ha två kablar. Så bästa vore ju att ha 4xlnb med fyra utgångar.
    Annars kan du köpa två box som bara har en tuner i sig och komma undan lite billigare.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Grunden är att du behöver göra något i denna stilen för två boxar och 4 satellitpositioner:
    http://satlex.eu/sv/2participants-type_conf_2p_4s.html

    Ska du sedan utnyttja att du har två tuners i någon av dina boxar så räknas den boxen som två boxar (p.g.a. två tuners), då blir det något i denna stilen:
    http://satlex.eu/sv/4participants-ty...p_4s_quad.html
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Blinkade display symbol Miraclebox Premium Ultra
    Av bbra2000 i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-25, 12:04
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-02-22, 20:35
  3. Miraclebox Premium Ultra - Nybörjare
    Av softballs i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-18, 19:55
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-01-21, 20:27
  5. Miraclebox Premium Twin Combo + Torodial T55 Parabol i Malmö
    Av anelka i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 14:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss