Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Parabol i lägenhet.

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger

    Parabol i lägenhet.

    Hallå!

    Behöver lite tips och råd från er andra här på forumet. Det är så att vi sålt huset och i väntan på nytt hus temporärt ska flytta in i en lägenhet i markplan. Sitter med ett bundet avtal hos CD och har ju tv-kort och hela faderullan, så vore ju lite tråkigt att inte kunna utnyttja tv via parabol.

    Helt klart är det att jag inte får sätta upp en parabol på fasaden. Så då har jag funderat på två alternativ.
    En påle i trä att slå ner i rabatten och sen montera parabolen på denna, eller om man kanske kunde ta en parasollfot med påle och sen montera parabolen på denna?

    Problem nummer två är ju att få in kabeln i lägenheten. Jag såg att biltema hade en platt koaxialkabel som man kunde ha under stängda fönster. Någon som har erfarenhet av dessa? Några andra idéer? Kan ju även här givetvis inte göra åverkan på fasaden.

  2. #2

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    För parabolen finns ju olika typer av markstativ liknande detta: http://satpro.se/default.asp?id=9600...06&ucat_nr=104
    Om man viktar ned det med några tunga trädgårdsplattor eller liknande så står det ganska stadigt. Det finns ju enklare stativ också men då riskerar man att de flyttar sig när det blåser eller om man kommer åt det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    För parabolen finns ju olika typer av markstativ liknande detta: http://satpro.se/default.asp?id=9600...06&ucat_nr=104
    Om man viktar ned det med några tunga trädgårdsplattor eller liknande så står det ganska stadigt. Det finns ju enklare stativ också men då riskerar man att de flyttar sig när det blåser eller om man kommer åt det.
    Känns ganska dyrt för en tillfällig lösning. Får nog bli en träpåle o slå ner i rabatten. Men tack för tipset.

    Citat Ursprungligen postat av bollebus Visa inlägg
    hej

    jag kör med denna funkar kanon

    http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6...B6ring/32-3232
    Kanon! Ser ut som den biltema har.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ute plats och balkon ?
    du kan sätta parabolen uppoch ner annars
    så syns den inte sen funkar den från biltema utan problem

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kaptenmorgan, det ska inte vara några problem. Har man balkong så finns ju fäste att köpa på t.ex. kjell, så man stödjer den mot golv och tak. Det gäller iofs inte i ditt fall.

    Mitt tips är att fixa någon form av montering som står stabilt, antingen bygger du det själv eller så köper du det som behövs på byggmarknad, inte speciellt dyrt. Det viktiga är att parabolen står ordentligt fast och inte kan flytta på sig. Montera så nära marken som möjligt och om det går, på en plats där den är skyddad mot vind, t.ex. i rabatten under fönstret eller liknande.
    Man kan köpa färdiga betongprylar som man kan gräva ner, rör som man kan fästa parabolen i, det finns massa olika varianter. Tror inte någon kommer klaga på det som bor i området, så länge du gör så mycket du kan för att dölja den så att det inte stör eller ser fult ut, man kan även måla parabolen i en snarlik färg, lätt om det är platsparabol, då syns det ännu mindre.

    Det som är bäst, iofs overkill men gör att man kan ha en parabol monterad permanent i marknivå, är att köpa ett lämpligt rör, gräva upp en ganska stor fyrkantig grop, typ 5dm 5dm och 5dm djup, sedan blandar man betong och fyller på med röret på plats. Det gjorde jag åt en person som hade liknande problem som du. Funkade riktigt bra, omöjligt lyfta upp den och parabolen flyttar definitivt inte på sig. Däremot gick det åt många säckar betong, tror det var 15st eller så, skitjobbigt att blanda i en hink även om jag hade en elmotor som blandade. Den syns nästan inte så den målades i samma färg som väggen (gult tegel) och står i rabatten nära väggen. Inte några problem annat än att ungarna var på den i början men sedan lugnade det ner sig och han har fortsatt att titta på parabol.

  7. #7

    Hink

    Jag köpte en "murarhink" 1 påse cement, 1 bit rör som jag satte nåt på i botten så inte röret skulle vrida på sig i hinken.
    Den syns till vänster i bild, parabolen var la 160 tror jag MEN behövdes tyngas ner med lite gatsten när jag flyttade från balkongen i lägenheten till öppnare (blåsigare) altan.
    https://www.youtube.com/watch?v=knCWe-kYmEo

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dumlekola Visa inlägg
    Jag köpte en "murarhink" 1 påse cement, 1 bit rör som jag satte nåt på i botten så inte röret skulle vrida på sig i hinken.
    Den syns till vänster i bild, parabolen var la 160 tror jag MEN behövdes tyngas ner med lite gatsten när jag flyttade från balkongen i lägenheten till öppnare (blåsigare) altan.
    https://www.youtube.com/watch?v=knCWe-kYmEo
    Tack för tipset! Helt klart en bra ide. Får se hur jag gör, eventuellt köps det hus ganska snart igen och då nöjer jag mig med comhems basutbud som ingår i hyran så länge. Tur att man hade ett Dvb-t/c kort i tvservern.

    Om jag slänger upp parabolen så återkommer jag med en bild eller nått på hur jag gjorde.
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2016-05-15 klockan 19:26.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kaptenmorgan, du kan ju prova med en sådan där mindre eliptisk parabol som man kör mot viasat med, kan hända att det då blir pixligt osv, om det t.ex. är sämre väder osv, och pga att FEC är 7/8 så finns det ju inte lika många bitar som kan rätta fel, men ska du bara titta på dom flesta program du har, kan leva med att bilden pixlar till och från borde det funka ändå. Då har du i alla fall något flera kanaler att titta på, och funkar säkert fint när det är bra väderförhållanden. Medans du väntar på att flytta igen.

    Slipper du skicka pengar i sjön så att säga.

Liknande ämnen

  1. lite hjälp Comhem lägenhet
    Av aiiDaH i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 23:41
  2. Lite hjälp har ComHem lägenhet
    Av aiiDaH i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-28, 15:44
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-07, 20:35
  4. [LÖST] Parabol......
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 19:30
  5. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss