Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Problem toroidal t90 parabol med vu+

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    I Linköping blir det Eutelsat 16 som nästan är rakt i söderDe rumänska kanaler på 11512 V är rätt starka och bra för inställning (Alltså om du vill skruva och testa en massa)

    Jag bor nu i Växjö (Longitud: 14,7746 Ö) T90 får stanna i källaren. Har satt upp min T55 istället. Brydde mig inte "horisontvridningen". På en T55 spelar det inte så stor roll, åtminstone inte då jag än så länge bara använder från 5V till 19Ö.

    Är det signalstyrka eller kvalitet som är 96%

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Du har inte gjort som denna och satt reflektorn åt fel håll? http://www.comhit.net/showthread.php...%A4lp?p=228221
    Du får alltid bra mottagning på mittensatelliten med reflektorn åt fel håll men att ingen annan fungerar
    Senast redigerad av Drejjmit den 2016-05-07 klockan 11:49.

  3. #13
    SNR 96% och kvalite typ samma, ska testa som du sa att få ca 90grader mot Eutelsat 16 som central satelit, bra väder idag

  4. #14
    Har lilla hålet på nedåtsidan Men misstänker min skew blir för hård, har ju 2dm utbyggnadsskenor med åt kanterna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    oj sådär mycket skew behöver du inte. Kör skew på lnb:n istället. Bilden i tråden ovan (den till höger) är hur min t90 är inställd och jag bor också i Linköping. Har 13E som centralposition

  6. #16
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    1 Bestäm ifrån början vilka positioner som skall tas in, minst tre st.

    2 Använd Satlex och lägg in västligate och östligaste satelliten och er närmaste stad

    3 Utgå ifrån den uträknade Satellite som ska vara i centrum.Är inte denna med på ert önskemål ta då den Satellite som kommer närmast i centrum och sätt den på skenan enl uträkningen.
    Kommer ni för långt ifrån centrum sätt då ett LNB på centrumplatsen enl Satlex och använd denna Satellite så länge ni justerar in,det är bara att radera i inställningen på satbox när ni är klara.

    4 Sätt därefter de yttersta LNB på plats alltså de västligaste och östligaste enl uträkningen på Satlex.Nu har ni tre st LNB, centrum ,väst och öst.

    5 Ställ skew enl skalan och uträkningen på Satlex

    6 Vrid parabolen sidleds (Azimuth) så att signalen på centrum-LNB blir perfekt.

    7 Justera in vinkeln upp/ner (Elevationen) för perfekt signal på detta centrum LNB

    8 Gå nu över till väst och öst LNB finjustera dom i fästena flytta dessa LNB på skenan tills dom blir så perfekta ni kan,glöm inte att ni även kan skewa(vrida axiellt) LNB i sin hållare .

    9 Finjustera därefter PARABOLENS skew för finlir.Spänn nu allt ordentligt.

    10 Nu kan ni placera era LNB på skenan där dom ska vara, alla lägen är nu rätt.Det är bara att mata på med LNB som många ni behagar och får plats med.Och är centrum LNB ingen position ni ska ha kvar,,bara kasa dit till där ni ska ha det.ni använde ju bara det till att justera parabolen med.

    A peice of cake.

    http://peterkristiansson.se/mottagning.html
    Senast redigerad av lonn2se den 2016-05-07 klockan 12:06.
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    I Linköping blir det Eutelsat 16 som nästan är rakt i söderDe rumänska kanaler på 11512 V är rätt starka och bra för inställning (Alltså om du vill skruva och testa en massa)

    Jag bor nu i Växjö (Longitud: 14,7746 Ö) T90 får stanna i källaren. Har satt upp min T55 istället. Brydde mig inte "horisontvridningen". På en T55 spelar det inte så stor roll, åtminstone inte då jag än så länge bara använder från 5V till 19Ö.

    Är det signalstyrka eller kvalitet som är 96%
    90 grader gjorde susen, fick in alla lnb nu. Tack som tusan.

    Nästa fråga är detta rätt för config för 1/10 diseqc i engima2.
    vvvv.jpg


    Har denna diseqc
    vv2.jpg
    Senast redigerad av ecu971 den 2016-05-08 klockan 10:52.

  8. #18
    Inget som vet får bara signal från ingång 1 thor.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Vad har du för switchar?

  10. #20
    Om du kollar bild2 så tog jag ett kort på lådan. Är en opticum dsg 10/1. Dvs 10 lnb kopplas och sen har jag en ut till mottagaren, antar det är diseqc 1.1 uncommited jag ska ha.

    Har kopplat till igång på switshen
    1. thor
    2. 4.8E
    3. 10E
    4. 13E
    5. 16E
    7. 23.5E
    8. 28.2E
    9. 42E
    10. 45E
    Senast redigerad av ecu971 den 2016-05-08 klockan 11:17.

Liknande ämnen

  1. toroidal 90
    Av jajko i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 10:44
  2. Toroidal 55
    Av satwizz i forum Övrigt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 05:14
  3. Min Toroidal 90
    Av lus i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 20:43
  4. Toroidal 90 och lnb inställningar
    Av jaejulia i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-08-25, 15:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss