Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 48

Ämne: Får ej parabol att funka?

  1. #31
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hur är det med strömförsörjningen i husvagnen? Ett väldigt långskott, men om husvagnen inte klarar av att driva box och TV och LNB.

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    kapish, bra då var det inget fel på boxen.

    Jag tycker du ska skaffa en satbeeper eller enklare signalmätare, om man ofta måste rikta in praboler, t.ex. som du beskriver, med en husvagn så är det
    faktiskt ganska bra med en mätare som hjälp. Det är inte så svårt att rikta in en parabol men det kan vara krångligt och besvärligt speciellt om man inte
    riktigt vet om det är fri sikt till satelliten, träd kan utgöra hinder osv. Du kanske bör prova lite hemma med parabolen och stativet, träna
    lite så blir det nog bra ska du se.

    Jag blev bättre på att rikta in min parabol efter att jag gjort det några gånger, pga justering och annat. Så nu när man har lite mer vana så är
    det inte så farligt.

    Men trots det blir man ändå frustrerad varje gång man håller på med det, pga det är millimeter justeringar som ger effekter när man försöker
    optimera mottagningen till max. Att däremot hitta satelliterna är inte så besvärligt. Det man ska göra är att justera lite i sidled och mer i höjdled,
    när man hittat rätt i höjdled, justerar man in den och låser ner, sedan är det bara vrida höger och vänster tills man kommer rätt.
    Har en lite äldre simpel beeper, men såklart så hade man ju kommit ihåg att packa med allt förutom den.. vilket är ganska jobbigt då det är en 3-4 timmars bilresa.

    Hade liknande problem hemma när jag provade med stativet och parabolen, provade ju allt i husvagnen på min gård så att det funkade. Med precis samma uppsättning som det är där husvagnen står nu. Hade problemet där också att det var 0% ett tag innan jag lyckades hitta rätt.. så antagligen är det ju bara min begränsade kunskap med att ställa in paraboler som strulade till det, vilket är lite tråkigt då jag var där i ~2 veckor och hela tiden antog att det var boxen som var trasig.

    Ska dit om ca 1,5 vecka igen, så ska åter försöka tackla problemet och denna gång vinna.. med en beeper som förhoppningsvis hjälper mig från att inte slita håret av skallen :-)

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Hur är det med strömförsörjningen i husvagnen? Ett väldigt långskott, men om husvagnen inte klarar av att driva box och TV och LNB.
    Husvagnen står på en camping med 220v. Så elen är inte ett problem, bör väl inte vara iallafall :-)

  4. #34
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kapish, åååhhh vad drygt, jobbigt värre.

    Hoppas verkligen det går bättre för dig nästa gång, det ska inte vara några större problem med en satbeeper, leta upp lite material
    på nätet och läs på lite mer, så du inte missat något, kolla om det finns tips. Undantag är väl Astra 28.8 och svaga satelliter
    som kräver stor parabol. Men för vanlig mottagning så ska det gå.

    Om du har en standardbox ta med den också så du kan prova med den hur det funkar. Kan vara något med sladden eller så, vilket
    vore trist. Bra om du har någon extra sladd, även om den är kortare, som du VET fungerar som är testad osv.

    Tur man inte behövt ratta in paraboler så många gånger, man blir alltid lite frustrerad för det är så pilligt att få det optimalt och bra.

  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    saken är ju att du vet inte ens vilken vinkel det ska vara på parabolen
    eftersom du har stativ och det är väl inte i 90grader lodrätt
    så då blir det automatiskt fel från början
    kolla upp vilken elevationsvinkel du behöver på den plats du befinner dig sen om det är träd
    ivägen så är det kört hjälper inte att flytta parabolen höger eller vänster
    den måste ändå peka mot tex det trädet som är i vägen
    har du en kompass kolla vart söder läge är sen testa att justera parabolen
    börja här och gå vidare
    http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Kapish, åååhhh vad drygt, jobbigt värre.

    Hoppas verkligen det går bättre för dig nästa gång, det ska inte vara några större problem med en satbeeper, leta upp lite material
    på nätet och läs på lite mer, så du inte missat något, kolla om det finns tips. Undantag är väl Astra 28.8 och svaga satelliter
    som kräver stor parabol. Men för vanlig mottagning så ska det gå.

    Om du har en standardbox ta med den också så du kan prova med den hur det funkar. Kan vara något med sladden eller så, vilket
    vore trist. Bra om du har någon extra sladd, även om den är kortare, som du VET fungerar som är testad osv.

    Tur man inte behövt ratta in paraboler så många gånger, man blir alltid lite frustrerad för det är så pilligt att få det optimalt och bra.
    Hoppas också det, ska läsa på lite innan jag åker upp igen. Japp, det gäller endast CD och Via satelliterna, så jag tycker det bör vara rätt simpelt när man väl lyckas klura ut det.

    Tänkte ta med en orginalbox, har en kabel där uppe som jag köpte endast för att kolla om det var den det var fel på. Då den är ny så bör ju inte den vara trasig iallafall..

    Ja, det känns ju inte som att man vill göra det till en vana att rikta in paraboler med tanke på hur det går nu..

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    saken är ju att du vet inte ens vilken vinkel det ska vara på parabolen
    eftersom du har stativ och det är väl inte i 90grader lodrätt
    så då blir det automatiskt fel från början
    kolla upp vilken elevationsvinkel du behöver på den plats du befinner dig sen om det är träd
    ivägen så är det kört hjälper inte att flytta parabolen höger eller vänster
    den måste ändå peka mot tex det trädet som är i vägen
    har du en kompass kolla vart söder läge är sen testa att justera parabolen
    börja här och gå vidare
    http://www.satlex.eu/sv/azel_calc.html
    Jo, så är det. Men jag tycker mig ha provat alla vinklar som finns.

    Fast uppenbarligen så hjälper det väl ändå att flytta en parabol åt höger eller vänster, förutsatt att det kommer utanför trädens riktning. Använde mig av SatFinder appen och enligt den, så skall det vara fri sikt till satelliterna.

    Vet vart söderläget är, det är redan kollat.

  8. #38
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du har inte husvagnen ståendes på tomten så att du kan prova både "hemma" och borta"?

  9. #39
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kapish det är en bra ide, om du har en box du VET fungerar samt en kabel. Då ska det gå bra. Och kör man en satbeeper och LNBn inte är trasig, så ska man kunna hitta satelliterna utan allt för stora problem. Så länge som man vet att man ligger ungefär rätt i höjdled så krävs det inte mycket för att hitta en satellit.

    Sedan måste man ta reda på vilken det är, kan man ofta se i originalboxen eller liknande, sedan bara titta på listan över satelliter, flytta parabolen i sidled tills man hittar en ny och kolla vilken det det är. Sedan vem man vilket håll man ska vrida för att komma till rätt satellit. Tar man det stegvis i början så går det ofta bra. Med lite mer vana så går det ännu bättre och snabbare.

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Du har inte husvagnen ståendes på tomten så att du kan prova både "hemma" och borta"?
    Nej, husvagnen står där tills slutet av september. Jag provade hemma innan jag tog upp husvagnen, och efter många om och men så funkade det hemma på gården.

Liknande ämnen

  1. får ej nya m2 att funka
    Av don tomaso i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:55
  2. Får det ej att funka
    Av Lantto i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-10, 21:45
  3. [LÖST] Hur få M2 att funka med USB?
    Av arcamfan i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 15:23
  4. [LÖST] Hur får jag PPV att funka???
    Av Daniel i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-26, 22:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss