Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Får ej parabol att funka?

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    kapish det är en bra ide, om du har en box du VET fungerar samt en kabel. Då ska det gå bra. Och kör man en satbeeper och LNBn inte är trasig, så ska man kunna hitta satelliterna utan allt för stora problem. Så länge som man vet att man ligger ungefär rätt i höjdled så krävs det inte mycket för att hitta en satellit.

    Sedan måste man ta reda på vilken det är, kan man ofta se i originalboxen eller liknande, sedan bara titta på listan över satelliter, flytta parabolen i sidled tills man hittar en ny och kolla vilken det det är. Sedan vem man vilket håll man ska vrida för att komma till rätt satellit. Tar man det stegvis i början så går det ofta bra. Med lite mer vana så går det ännu bättre och snabbare.
    Hmmm, kan man se i en orginalbox vilken satellit den hittar?

  2. #42
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Var noga med att använda helst samma utrustning som du testar hemma, dvs samma dekoder, samma nätadapter (230V->12V), samma kabel, helst skall du ha provat parabolen, LNB'erna samt Diseq-switchen hemma, innan du ger dig iväg. Så fort du ändrar något, så kan man tro att man gör precis samma som hemma, men när väl är på plats, så räcker det att en parameter är felaktig och man står där i timmar o kämpar, man hittar inget och blir frustrerad. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte kan vara sönder. En originaldekoder kommer inte att hitta flera satelliter.
    Ifall du har fri sikt för parabolen och övriga grejer är testade hemma, så kommer du garanterat att hitta satelliten.

  3. #43
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kapish, kanske, det beror på, en del boxar visar namnet på satelliten eller leverantören, olika beroende på vilken box du använder.

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Hej !
    Var noga med att använda helst samma utrustning som du testar hemma, dvs samma dekoder, samma nätadapter (230V->12V), samma kabel, helst skall du ha provat parabolen, LNB'erna samt Diseq-switchen hemma, innan du ger dig iväg. Så fort du ändrar något, så kan man tro att man gör precis samma som hemma, men när väl är på plats, så räcker det att en parameter är felaktig och man står där i timmar o kämpar, man hittar inget och blir frustrerad. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte kan vara sönder. En originaldekoder kommer inte att hitta flera satelliter.
    Ifall du har fri sikt för parabolen och övriga grejer är testade hemma, så kommer du garanterat att hitta satelliten.
    Yes, det är exakt samma saker jag provade med hemma som nu är med husvagnen. Ska plugga lite nu och komma ihåg att ta beepern med mig när jag åker nästa gång..

  5. #45
    Hallelujah! Efter många svordomar och funderingar så funkar det! Blev betydligt mycket lättare när beepern var med, även fast det krånglade ett tag ändå...

    Tack för alla som hade tålamodet och hjälpen och tipsen jag fick! 90%+ på signalstyrka & kvalité!

  6. #46
    Men jag tycker ändå det är lite konstigt, med beepern så hittade jag satelliten där jag trodde att jag hade en öppning med fri sikt till satelliten. Men kvalitén var endast 29% på 6an. Bytte man över till en av Via's filmkanaler så var det väl närmare 10% och bilden bara hackade/blev pixlig. Så jag flyttade parabolen 10 meter till en stor öppning mellan träden och det blev som sagt 90% på både Via och CD. Det är verkligen så väldigt känsligt med mottagningen för satelliter alltså?

  7. #47
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    En kvist i vägen dödar bilden.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Samma svar fast med några fler ord. Våglängden på signalen är i samma storlek som bladen. Ett träd blir därför ett effektivt filter under tiden bladen sitter på => ingen signal

Liknande ämnen

  1. får ej nya m2 att funka
    Av don tomaso i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:55
  2. Får det ej att funka
    Av Lantto i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-10, 21:45
  3. [LÖST] Hur få M2 att funka med USB?
    Av arcamfan i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 15:23
  4. [LÖST] Hur får jag PPV att funka???
    Av Daniel i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-26, 22:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss