Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: Får ej parabol att funka?

  1. #21
    Tror jag lägger ner detta projekt för denna gång, ska hem och vända om ca en vecka. Och sen åka upp till husvagnen igen. Den står ändå här till Oktober så har några försök på mig. :-) Får kolla boxen där hemma, är det så att den är paj får man ta med en annan av boxarna eller köpa en ny.

    Tack för erat tålamod att försöka hjälpa mi iallafall, vi kanske hörs om två veckor mer samma bekymmer igen... ;-)

  2. #22
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    En av dom är pajat.
    Tuner eller strömadapter som inte ger ut 12 Volt.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    En av dom är pajat.
    Tuner eller strömadapter som inte ger ut 12 Volt.
    Antar att tunern inte är något att laga? Och varför skulle adaptern ej ge ut 12 volt?

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger
    Fungerar det att bläddra mellan menyer och sökning mm så bör adaptern fungera. (kan ha fel)
    En fundering, om du kopplar in en satfinder och ställer den på max så bör den väl pipa om den får någon ström även om signalen är svag/obefintlig?
    Om tunern har en säkring så kolla den annars tror jag att det är billigare att köpa en ny tuner än att skicka den gammla på lagning.

    (Den ger 12 v om du får en bild, frågan är om den ger tillräckligt med ampere för att driva hela)
    Senast redigerad av exiluxis den 2016-06-07 klockan 17:51.

  5. #25
    Nu förstår jag ingenting igen. Är hemma nu och kopplade in boxen i sovrummet, allt hoppade igång direkt utan några problem alls... vad gör jag för fel i husvagnen? Har kollat alla kablar, alla kontakter, båda LNB:n är nya

  6. #26
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Då behöver du endast höja & sänka parabolen för att du ska få signalen eftersom alla platser är inte lika som du har hemma.
    Senast redigerad av Ibrahim den 2016-06-10 klockan 12:10.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    Då behöver du endast höja upp & sänka ner parabolen för att du ska få signalen eftersom alla platser är inte lika som du har hemma.
    Tycker jag har provat med det. Har höjt och sänkt, vridit och vänt men icke. Måste vara något väldigt simpelt fel ändå då som du säger?

  8. #28
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Parabol är mycket känslig allt måste vara perfekt för att man ska få signal om husvagnen står lite snett då försvinner signal.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    Parabol är mycket känslig allt måste vara perfekt för att man ska få signal om husvagnen står lite snett då försvinner signal.
    Parabolen står på ett parabolstativ bakom husvagnen, så positioneringen på den ska ej ha betydelse.

    Tycker jag skannat av varje millimeter av himlen i riktning mot satelliterna...

  10. #30
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kapish, bra då var det inget fel på boxen.

    Jag tycker du ska skaffa en satbeeper eller enklare signalmätare, om man ofta måste rikta in praboler, t.ex. som du beskriver, med en husvagn så är det
    faktiskt ganska bra med en mätare som hjälp. Det är inte så svårt att rikta in en parabol men det kan vara krångligt och besvärligt speciellt om man inte
    riktigt vet om det är fri sikt till satelliten, träd kan utgöra hinder osv. Du kanske bör prova lite hemma med parabolen och stativet, träna
    lite så blir det nog bra ska du se.

    Jag blev bättre på att rikta in min parabol efter att jag gjort det några gånger, pga justering och annat. Så nu när man har lite mer vana så är
    det inte så farligt.

    Men trots det blir man ändå frustrerad varje gång man håller på med det, pga det är millimeter justeringar som ger effekter när man försöker
    optimera mottagningen till max. Att däremot hitta satelliterna är inte så besvärligt. Det man ska göra är att justera lite i sidled och mer i höjdled,
    när man hittat rätt i höjdled, justerar man in den och låser ner, sedan är det bara vrida höger och vänster tills man kommer rätt.

Liknande ämnen

  1. får ej nya m2 att funka
    Av don tomaso i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:55
  2. Får det ej att funka
    Av Lantto i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-10, 21:45
  3. [LÖST] Hur få M2 att funka med USB?
    Av arcamfan i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 15:23
  4. [LÖST] Hur får jag PPV att funka???
    Av Daniel i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-26, 22:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss