Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: signalstyrka

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger

    signalstyrka

    Hallå alla.
    Testade lägga till 28,2 och fick 33% snr och 82% agc.
    Bilden hackar lite på en del av deras fri kanaler vilket är lite iriterande.
    Googlade min lnb och fick denna infon.

    • Input frequency: 10.7 - 11.70 GHz / 11.7 - 12.75 GHz
    • Feed intake: 40 mm
    • Local oscillator frequency (LOF): 9.75 GHz / 10.6 GHz
    • Output frequency: 950 ~ 1950 MHz / 1100 ~ 2150 MHz
    • Gain: 59 dB typical
    • Power consumption: 80 mA typical
    • Voltage: 11.5 ~ 14.0 V (V) / 16.0 ~ 19.0 V (H)

    Har hittat lnb med 70 db gain och signalförstärkare.
    Kan detta hjälpa mig eller det enda lösningen är större parabol?

    Tack på förhand
    EX

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    vart bor du och storlek på tallriken nu ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger
    bor i helsingborg och har en t55 parabol

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    tror du behöver en större
    här kan du räkna och kolla vilken storlek du behöver
    http://www.satlex.eu/sv/technology.html

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej du, det räcker INTE. Du måste ligga högre i signalstyrkan, visserligen bor du på rätt plats, helsingborg så det ska inte vara några större problem, räkna med runt 120-130cm så har du en chans att få det att fungera stabilt dygnet runt. Kör du med 1.8meter så funkar det garanterat problemfritt.

    Det är bara skaffa en extra 120cm parabol och montera upp den, inte så dyrt, men välj en som är metall och ger dig bättre styrka än plast, du kan med fördel montera i markhöjd på en pinne eller lågt ner så du kommer åt den för att justera, allt eftersom så att säga.

    Om du nu inte bor i lägenhet och bara får använda den där parabolen, då är det nästan kört

    Om jag inte minns fel så finns det någon i Motala som kör på 1.8m och det fungerar bra för honom.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-06-03 klockan 21:00.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger
    hmm, har testat och mata in satt 28,2 , stad malmö och fått ut en massa siffror men hur använder jag den infon jag får ut?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    @dennisolof stämmer bra med Motala och killen heter djust om han har samma namn här vet jag inte
    men det funkar för honom

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger
    Tackar. Då är det bara och handla ☺

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Frågan är om vi pratar helt om samma saker här. Vill du bara få in NÅGON kanal från ASTRA28 är en T55 troligen det minsta du kan använda.
    Vill du titta på BBC, ITV, Channel4 och 5 också krävs det en större parabol. Här finns information om mottagning i Sverige och andra länder och längst ner en karta med troliga parabolstorlekar för att ta emot BBC och de övriga "riktiga" kanalerna. http://www.astra2forum.com/viewforum.php?f=24

    Jag bodde tidigare i Lund och där behövdes en 150 cm-antenn för att ta emot BBC. Numer hittas jag i Växjö och här är en 130 cm-parabol nästan lika bra (får inte plats med 150 cm-antennen på balkongen...)

    Det LNB som en del (bland annat jag)räknar som dagens bästa är "Black Ultra" från INVERTO.
    Senast redigerad av Schwede30 den 2016-06-04 klockan 05:15.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, det låter ungefär rätt.

    Jag räknar med att man på västkusten, från Göteborg och söderut klarar sig på runt 110-150cm parabol, då en som är metall, hög kvalite och att man har en bra LNB. Flyttar man sig över mot östkusten det är då man får större problem. Ironiskt är ju att sämst mottagning har man i området som sträcker sig från gävle, västerås, esiklstuna och nyköping. Tidigare på astra 2d satellite hade detta område den bästa mottagningen i Sverige. Och platser som polen, finland är mottagning i stort sett praktiskt omöjligt, krävs nog runt 4-5m parabol, skulle inte förvåna mig i alla fall, dom flesta som tidigare hade mottagning från 2D på 2-3meters parabol har svårt att få in någon numera. I alla fall vad jag kunde läsa på nätet tidigare. Men det var ju ett tag sedan.

    exiluxis, det ska inte vara några problem för dig att skaffa en specifik, bra parabol typ 110cm eller så och kunna ta emot 28.8 BBC kanalerna utan problem. Han som är mest aktiv och driver astra2sat sajten bor själv i Danmark och där funkar det utan några problem på vanlig standardparabol. Anledningen till att man vill välja något större är för att man ska ha marginal vid dåligt väder och signalstyrkan samt kvaliten varierar en hel del på 28.8

    Om du kan, låna en parabol av någon eller köp en större begagnad, och laborera med den, det kommer säkert funka bra, så länge du har en som är tillräckligt stor.

Liknande ämnen

  1. Signalstyrka
    Av johnny_remote i forum Dreambox
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 23:42
  2. Merlin 3 2.0 Signalstyrka i %
    Av Stickan i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 17:44
  3. Signalstyrka på DM8000s
    Av fantomen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 21:46
  4. Signalstyrka?
    Av warcow i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 07:43
  5. Dålig signalstyrka
    Av ComD i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 18:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss