Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hittar inte Astra

  1. #1

    Hittar inte Astra

    Hej alla duktiga!

    Jag har precis installerat ny nordenparabol och nu har jag problem att hitta Astra 4A & SES 5.

    Thor 0.8W har jag fått in på följande signaler:
    - SNR: 78%
    - AGC: 69&
    - BER: 0

    Astra 4.8E har jag 0 (noll) på.

    Jag har bytt DiSEcQ-switch utan förändring.Vidare har jag använt mitt satfinderpaket direkt på LNB-huvudet och kommit fram till att det tjuter hela tiden. Gör jag samma sak på Thor-huvudet tjuter det tills jag kupar handen framför huvudet.

    Konfigurationen i min VU+ Solo är:

    Konf.läge: Enkel
    Läge: DiSEqC A/B
    Port A: 0.8 Thor
    Port B: 4.8E Astra 4A & SES5
    Ställ in volt: Ja
    Skicka DiSEqC: Nej

    Har någon en aning om vad jag gjort fel?

  2. #2
    Seniormedlem Larons avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Inlägg
    166
    Tackad
    19 gånger
    Det kan vara LNB har du provat port A sirius Port B thor?
    Du kan också prova byta LNB plats,kolla om du får signal?
    O.B.S.....vissa frekvenser finns också på eurobird 9 och hotbird som finns på sirius/astra 4.8
    Välj nån frekvens som inte finns på eurobird och hotbird annars den tjuter på fel satellit.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kolla på www.dishpointer.com så att riktat parabol och LNB rätt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Det jag skulle kolla är att det LNB som sitter till höger när du har LNB:na närmast dig och parabolen bakom verkligen är det som sitter på port A eller 1 i switchen. Ett vanligt fel är detta, i så fall har du hittat Thor på det LNB som ska vara Astra och därför får du ingen signal på Astra huvudet då det står fel. Skruva ur kontakten ur det vänstra LNB:et, om signalen då försvinner är det detta som är fel.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kan du visa en bild på hur det ser ut och hur du har kopplat ?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kolla på www.dishpointer.com så att riktat parabol och LNB rätt.
    Jag ska återkomma med bild på min installation imorgon, men fram tills dess har jag roat mig med Paint efter att jag kollat in dishpointer.com.

    Den här bilden är något år gammal (för jag äger ingen husvagn) och jag kan ju lätt fantisera om att träden framför huset vuxit en aning sedan satellitbilden togs. Tanken som slog mig är att det här är ett fall av det berömda f***håret, nu när jag inser att astrasignalen naturligtvis kommer från öst (i min enfald tänkte jag ju väster, då LNB 2-huvudet ligger på västra sidan om LNB 1). Är det möjligt att jag ligger så nära gränsen?
    Thor.jpgAstra.jpg

    Bild till vänster: Thor. Ergo, bild till höger: Astra.

    Det gröngula strecket är dishpointer, det röda har jag ritat in (med start från där parabolen är fastskruvad). Parabolen är på ungefär tre meters höjd ovanför marken. Jag har mycket stiligt och ytterst smakfullt märkt ut ett träd som står framför huset. Detta träd är många meter högt. Motorsåg kan bli ett aktuellt samtalsämne i kvarteret inom en inte helt avlägsen framtid...

    Men vad tror ni, kan trädet helt blockera signalen från Astra, eller borde jag ha en ytterst svag signal?

    Återkommer som sagt imorgon med bilder på min installation.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är troligt att trädet förstör signalen. Träd är väldigt effektiva på att blockera sat-signaler även om de bara "delvis" är i vägen. Det går inte att dra några definitiva slutsatser om signalstyrka så länge det kan finnas träd i vägen.
    Ett träd kan helt klart blockera signalen helt och hållet så att du inte får någon signalstyrka alls.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Hittar hotbird, thor mm men inte Astra
    Av janos1337 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-29, 21:09
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 10:39
  3. [LÖST] DM800 SE Tuner hittar ej Astra
    Av maniak i forum Dreambox
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 22:13
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 15:50
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 15:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss