Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Förslag på Mobil 4G router

  1. #1

    Förslag på Mobil 4G router

    Som rubriken säger, jag behöver inför semestern köpa en liten mobil router.
    Det ska vara med inbyggt modem och klara minst 5h drift.
    Tittar på ex.vis Netgear Aircard 785 och liknande.

    Kom med förslag, samt pros and cons.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    31
    Tackad
    3 gånger
    Jag har en huawei e5776 som jag är riktigt nöjd med. Batteriet håller knappt 10h, mottagningen är helt okej och hastigheten är bra. Enda nackdelen är att routern blir varm.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Dovado tiny skulle jag köra med, du kan driva den med en AC adapter som man använder i bilen, sedan om du behöver batteridrift,
    skaffa en hona adapter, men två kabelskor, så kan du använda ett separat bilbatteri för att drifta routern. Du lär kunna bra länge
    innan bilbatteriet tar slut.

    Om du inte behöver det, räcker det ju med dovado tiny, samt AC bil adaptern. Eftersom det är en router, och accesspunkt så kan den
    sitta i i bilen bredvid t.ex. husvagnen (eller inom räckhåll) och du kan koppla upp dig mot den och surfa, fler kan ju även ansluta. Den
    blir dessutom inte varm. Det var dom tidigare produkterna som hade detta problemet, men numera använder som mindre chip
    i sig, så enheterna blir inte varma.

    Du kan även passa på och montera på större extern antenn om så behövs så får du bättre täckning på wifi delen, kör du med 4G
    modem ska kan ta emot extern antenn, då finns adaptrar och annat (kablar osv) hos kjell så du kan använda riktantenn och få
    mycket bättre anslutning mot mobilmaster om du vet att det är dålig täckning där du befinner dig. Fast jag tror inte dom
    flesta har problem med detta. Många camping platser har ju numera även wifi (om man pysslar med camping), hotell osv.

    Du kan även mata ström på olika sätt till enheten, bara välja det som passar, prylarna som behövs finns t.ex. på kjell att köpa
    dessutom brett stöd för 3G/4G modem.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-07-14 klockan 20:40.

Liknande ämnen

  1. Modem och router förslag
    Av 99kalle i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 07:47
  2. gsm i 3g mobil
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 17:50
  3. Dags att köpa ny router, Förslag tack
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 12:35
  4. Mobil
    Av Zelux i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 17:03
  5. Mobil WAP
    Av GurraG i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-16, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss