Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Sätta upp en backend för Kodi, hur ska jag göra och vad är aktuellt 2016?

  1. #1

    Sätta upp en backend för Kodi, hur ska jag göra och vad är aktuellt 2016?

    Hej!

    Får be om ursäkt på förhand då all information säkerligen redan finns, men jag har sökt och sökt och försökt läsa mig till så mycket jag kan men får ingen riktig klarhet i vilka program jag behöver (eller fungerar bäst) och det jag hittar verkar mest vara ett par år gammal information.

    Det jag vill åstadkomma är att sätta upp en tv-server med cardsharing hemma (har självklart giltigt Comhem abonnemang) eftersom jag i dagsläget endast har fungerande live-TV i vardagsrummet. Har en TV i vardera sovrum men det finns inte direkt möjlighet att dra antennkabel runt hela lägenheten dit, däremot har jag en Intel NUC med Kodi vid vardera TV. Servern är HP Microserver Gen 8 med Windows Server 2012R2 och till den har jag beställt ett TBS6205 Quad-tuner DVB-C PCI-E och en TBS3102 kortläsare. Servern kör redan en MySQL för Kodi och några andra tjänster men jag är egentligen bekvämare med MSSQL så det är inget problem ifall det fungerar bättre att köra med det.

    Finns det någon vänlig själ som kan peka mig i rätt riktning med vilka program jag ska köra för att få det så smärtfritt och bra som möjligt? Prio ligger på stabilitet och en smidig användarupplevelse snarare än inspelningsmöjligheter. Är IT tekniker till vardags så förhoppningsvis är man väl inte helt lost men inlärningskurvan till allt det här är rätt brant, därav den här trådstarten

    Tack på förhand!

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Enklast är nog att sätta upp TVheadend server på en Linuxbox som jag själv gjort mot min HDHomeRun nätverkstuner.
    Rekomederar senaste git versionerna över dom stabila.

    http://www.tvheadend.org

    Då det är fixat så installerar du pvr.hts PVR addon i Kodi så har du kanalerna där.

    Men om du vill fortsätta köra Windows så finns ju addons för bla Mediaportal och DVBViewer men vet inte hur bra dom funkar.
    Tror bara Kodi stöder mysql och det funkar bra så ser ingen anledning att ändra på det.
    Senast redigerad av Leatherface den 2016-08-04 klockan 09:34.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Tvheadend är det som gäller. Själv kört det nu i flera år, och det har blivit riktigt stabilt. Enkelt att installera och konfigurera. Du kan använda mer eller mindre vad som helst som klient, och även fjärrstyra inspelningar eller om du inte är hemma kolla på inspelningar.

    Jag har kört CD med tvheadend och och oscam. Men nu när vi flyttade till lägenhet så kör jag ihop med comhem, dock bara dom fria kanalerna.
    Tvheadend har inbyggd klient som kan ansluta till oscam med newcamd protokollet, så det funkar väldigt på den biten med.

  4. #4
    Tyvärr så är det inte riktigt ett alternativ att köra annat än Windows då det är ett krav för vissa andra tjänster jag kör, vill i möjligaste mån undvika att behöva köra en till burk 24/7 när jag ändå har en hyfsat seriös server som har kraft nog till det här också.

    Men tack för förslagen iaf!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Fungerar det inte med dom krypterade kanalerna hos comhem?

    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Tvheadend är det som gäller. Själv kört det nu i flera år, och det har blivit riktigt stabilt. Enkelt att installera och konfigurera. Du kan använda mer eller mindre vad som helst som klient, och även fjärrstyra inspelningar eller om du inte är hemma kolla på inspelningar.

    Jag har kört CD med tvheadend och och oscam. Men nu när vi flyttade till lägenhet så kör jag ihop med comhem, dock bara dom fria kanalerna.
    Tvheadend har inbyggd klient som kan ansluta till oscam med newcamd protokollet, så det funkar väldigt på den biten med.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  6. #6
    Kom precis på att jag har en Pi 2 liggandes och skräpandes i en låda, skulle det vara någon nytta med att köra den som CS server istället för att köra båda delarna på Windows servern?


    Sent from my iFån Tapatalk

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Kom precis på att jag har en Pi 2 liggandes och skräpandes i en låda, skulle det vara någon nytta med att köra den som CS server istället för att köra båda delarna på Windows servern?
    Även om jag är en stor vän av att köra cardserver på Raspberry Pi och har skrivit guider om det så kan jag väl inte påstå att det skulle ge något mervärde i detta fallet. Det går bra att köra oscam på Windows också och i detta fallet är det väl nästan onödigt att sätta upp ytterligare en server.

    Om du däremot siktar på att ha mer än en klient så kan det vara en fördel att lägga cardservern separat på Raspberry Pi. Då kan cardservern fortsätta rulla oavbrutet även om du behöver greja med Windows-servern.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Tyvärr så är det inte riktigt ett alternativ att köra annat än Windows då det är ett krav för vissa andra tjänster jag kör, vill i möjligaste mån undvika att behöva köra en till burk 24/7 när jag ändå har en hyfsat seriös server som har kraft nog till det här också.

    Men tack för förslagen iaf!
    Varför inte sätta upp ESXi server där du kan ha både Windows installationer och Linux?
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #9

    Sätta upp en backend för Kodi, hur ska jag göra och vad är aktuellt 2016?

    Korta svaret är att min processor inte stödjer VT-D och det skulle ställa till det med diskövervakningen jag kör med Stablebit


    Sent from my iFån Tapatalk

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Fungerar det inte med dom krypterade kanalerna hos comhem?
    Det gör det säkert, men jag har inget abonnemang.
    Känns lite onödig när jag har ett CD abonnemang även om jag verkar ha fastnat med tummen i röven och inte får upp parabolen.

    EDIT:
    Bara för det så kollade jag upp lite, och ingick Comhem bas i hyran, så dom 21 kanalerna fungerar utan problem. Tack för det _com_bort_, hade du inte påpekat något så hade jag inte brytt mig.
    Senast redigerad av kaptenmorgan den 2016-08-06 klockan 19:03.

Liknande ämnen

  1. EPG Canal Digital från typ 20 Jun 2016?
    Av mickeez i forum Canal Digital
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2016-07-28, 16:27
  2. Kanal 11 Viasat den 1 februari 2016
    Av Freelock i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-01-30, 18:34
  3. Konfigurera backend i MythUbuntu?
    Av Erik-NA i forum HTPC
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 20:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss