Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Svag signal från LNB

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Svag signal från LNB

    Jag kör CD:s parabolpaket med 3 kablar från LNB. Kör single cable till min VU+ Solo2 utan problem. Till de vanliga legacy-utgångarna har jag kopplat en DM800 respektive VU+ Solo. Dessa kablar är knappt 20 m långa.
    Sedan en tid tillbaka får jag svag signal, dålig bild, till min VU+ Solo som har den något längre kabeln. Jag har provat alla varianter. Skiftat utgångarna från LNB, låtit mottagarna byta plats osv. Konstaterar att det måste vara kabeln som kanske är för lång? Det är den kabel som följde med parabolpaket.
    Dock fungerar allt bra när båda mottagarna är påslagna. Verkar som om de hjälper varandra.
    Är det någon som har en idé vad som kan vara fel? Är LNB för hårt belastat med 4 utgående signaler. Skall jag köpa ett bättre LNB?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Är du säker på att boxarna matar ström till LNBn. Kan ju vara så att LNBn bara tar emot ström på någon av portarna och om du så inte har igång den boxen så blir signalen mycket sämre. Typ passiv förstärkning från LNBn istället för att den är aktiv.

    Vet inte riktigt hur dom där moderna LNBs med unicable och legacy portar fungerar.

    Jag kanske är helt ute och cyklar ?

    LNBn kan aldrig bli för hårt belastad, det är något som är fel, därför du har problem. En
    LNB kan också gå sönder eller inte fungera som den ska, fast inte så vanligt iofs.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    är inga problem att köra 4-5 mottagare på ett lnb så kan vara ett fel på
    ditt lnb eller så skickar inte en av dina boxar ut 13/18 volt till lnb
    eftersom det funkar när 2 boxar är igång
    kabeln kan vara 30m lång utan problem så
    kolla dina mottagare en och en

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Tack för svar DennisOlof och jo1. Det är vad jag misstänkt också, dvs att boxen inte skickar den rätta 13/18 volt signalen. Är det något man kan ställa in eller felsöka? Jag har närmare 100% signalstyrka via single cable-porten så jag antar att parabolen är rätt inställd.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    den ena är satcr de andra 2 är 2 vanliga utgångar
    har du testat att kolla om den boxen funkar på satcr ?
    annars kan det vara tuner feleftersom den funkar när bägge boxarna är igång så
    troligtvis fel på tunern skickar inte ut 13/18 volt ut

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Jag har ett liknande problem, har en quad lnb med 4 mottagare inkopplade, 2 av dessa har problem med att växla över till höga frekvensbandet (det är 2 st dm800 dreamboxar) jag har löst det genom att ändra till avancerad tuner setup på dessa boxarna, då kan man välja "höjd lnb spänning" tror detta innebär att att spänningen höjs ca 1V på både 13V och 17V, man kan även ställa hur hög amplitud 22kHz tonsignalen ska ha, jag har dragit upp denna till 900mv (tror 500mv är standard) det löser problemet, men jag vet inte om de inställningsmöjligheterna finns i andra boxar, eller om de är beroende på vilken tuner man har i). Har jag någon annan mottagare igång så fungerar dessa 2 mottagarna med standardinställningarna så antagligen hjälper det att huvudet får ström från nån annan mottagare. Misstänker att det är huvudet som börjar bli kass på 2 utgångar för kablarna är hela.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    segerx, prova att ta den box som du vet fungerar, och flytta kabel till legacy utgångarna, du kanske måste ändra i boxen, för att se om det fungerar
    där när boxen matar ut 13v eller 18v, om det INTE funkar, så är det något som är knas med LNBn antagligen. Du ska kunna koppa upp en box mot
    valfri utgång och det ska fungera, men det är såklart viktigt att boxarna kan skicka ut den spänning som behövs eftersom LNBn måste ha ström
    för att fungera.

    Jag skulle kolla mer på inställningarna i dom andra boxarna.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Min granne hade ett identiskt LNB liggande. Har bytt till detta. Nu fungerar det som det skall. D v s jag behöver inte ha båda mottagarna i gång. Utgår från att det var fel på mitt LNB. Testar att köra så ett tag. Kopplade in den vita originalboxen och kollade vilka värden som den visade på signalmätaren. 80-90 % signalstyrka (13,5 -15,5 db), kvalitet 100 %. Något förslag på vilket LNB jag skall köpa?

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    segerx, ah det var ju bra. Då har den säkert gått sönder. Komponenterna håller inte för evigt, och det händer att dom
    går sönder.

    Kolla satpro, där har dom i alla fall ett stort utbud, så kan du se vad som finns. Sedan vart du köper vet jag inte men
    man kan ju i alla fall väljer en LNB som kostar lite och som garanterar någon form av kvalite. Men exakt vad du ska
    ha vet jag inte. Kör inte något billigt skit i alla fall, men jättedyrt är ju heller inte någon vits med.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    segerx kolla här finns ett urval
    http://www.satpro.se/?id=10401&ucat_...div=104&show=1

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svag signal på alla satteliter
    Av joakim95 i forum Dreambox
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 19:04
  2. Ingen eller svag signal
    Av _age_ i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 23:29
  3. svag signal finns det någon sorts förstärkare
    Av 1000foting i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 14:35
  4. Svag signal - vilken box?
    Av 85anni i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 21:30
  5. Är Thomson DSI 35 TH känslig för svag signal?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 22:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss