Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Dags att fundera på att övergå från MythTv till Tvheadend och Openelec?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    Dags att fundera på att övergå från MythTv till Tvheadend och Openelec?

    Har kört MythTv med ffdecsawrapper i många år, senast med Mythbuntu 14.04. Men nu verkar stödet för ffdecsawrapper sakta men säkert somna in då uppdateringarna blir färre.
    Har försökt läsa om ffdecsawrapper fungerar i Ubuntu 16.04, vilket det verkar göra. Dock är det problem med vissa transponders, förmodligen även med Mythbuntu 14.04

    Dags att fundera på ett byte till TvHeadend?
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    Jag har funderat på den övergången många gånger. Själv använder jag bara min mythtv-setup för inspelningar med Boxer, och då måste man använda Ca-modul, vilket mythtv verkar hantera bättre än TVheadend. Men för live-tv och typ Comhem eller Viasat skulle jag ta TVheadend ögonaböj, ffdescawrapper är det så mycket meck med. Men Myths dubbletkontroll och allt sånt gör det fortfarande till den bra inspelningsstation.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    LiveTv tittar vi nog minst på. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgränssnittet) och spela in sådant som vi är intresserade av. Och det är ju MythTv riktigt bra på. Både in spelning och uppspelning.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
    LiveTv tittar vi nog minst på. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgränssnittet) och spela in sådant som vi är intresserade av. Och det är ju MythTv riktigt bra på. Både in spelning och uppspelning.
    Detta fixar du lätt med tvheadend och TVHGuide till din android telefon.
    Går att hämta EPG ota, men jag kör med webgrab+plus.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Har testat lite med OpenElec ovh MythTv som backend. Får inte till svenskt text på vissa kanaler och inspelningar. Exempelvis National Geographic HD på Canal Digital. Den kanalen skickar ut texten via textTv? MythFrontEnd fixar detta med ett aktivt val, "välj textning från text-tv" men OpenElec verkar sakna stöd för detta?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2016-08-12 klockan 22:54.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Kodi stöder inte texttv textning utan bara DVB textning.
    TVheadend gör om texttv textningen till ett format som Kodi förstår så där får man text med Kodi.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Har otroligt svårt att lämna MythTv av flera anledningar. Den största är att jag har kört den i flera år och kan den rätt bra (tycker jag iaf, har nog mer att utforska). Den andra är att familjen är van vid MythFrontend som frontend och när jag provat med andra frontends så har det blivit tummen ned.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Vilken av dessa varianter av frontend/backend skulle ni rekomendera om man vill köra igång sitt FireDTV-kort i burken?
    Det är DVB-C varianten av dessa kort som jag har.

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Skulle nog säga TVheadend och om du kör med Kodi klienter så får du även texttv textning som inte annars fungerar.
    Senast redigerad av Leatherface den 2017-12-27 klockan 01:23.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Okej

    Det jag behöver är då:

    Installera TVheadend på datorn där FireDTVkortet sitter.
    Installera Kodi på klienterna som raspberry, ios, windows.

    Ingår drivrutiner för FireDTV i TVheadend eller kör jag med dom som följer med kortet till Windows?
    Vill helst installera så lite drivrutiner som möjligt då det lätt blir mer krångel med flera olika installationer/avinstalleringar.

    Hur ser ni på kvalitén på detta kort (FireDTV) jämfört med dagens USBlösningar?

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande ämnen

  1. TVheadend + OpenElec(kodi) + Comhem
    Av Pliind i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 22:39
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 07:24
  3. OpenElec som frontend mot MythTv
    Av Erik-NA i forum HTPC
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 07:03
  4. Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 20:30
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 18:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss