Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

mne: Dags att fundera p att verg frn MythTv till Tvheadend och Openelec?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    222
    Tackad
    10 gnger

Dags att fundera p att verg frn MythTv till Tvheadend och Openelec?

Har krt MythTv med ffdecsawrapper i mnga r, senast med Mythbuntu 14.04. Men nu verkar stdet fr ffdecsawrapper sakta men skert somna in d uppdateringarna blir frre.
    Har frskt lsa om ffdecsawrapper fungerar i Ubuntu 16.04, vilket det verkar gra. Dock r det problem med vissa transponders, frmodligen ven med Mythbuntu 14.04

Dags att fundera p ett byte till TvHeadend?
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortlsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 p Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    154
    Tackad
    7 gnger
    Jag har funderat p den vergngen mnga gnger. Sjlv anvnder jag bara min mythtv-setup fr inspelningar med Boxer, och d mste man anvnda Ca-modul, vilket mythtv verkar hantera bttre n TVheadend. Men fr live-tv och typ Comhem eller Viasat skulle jag ta TVheadend gonabj, ffdescawrapper r det s mycket meck med. Men Myths dubbletkontroll och allt snt gr det fortfarande till den bra inspelningsstation.

Skickat frn min HTC One_M8 via Tapatalk

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    222
    Tackad
    10 gnger
    LiveTv tittar vi nog minst p. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgrnssnittet) och spela in sdant som vi r intresserade av. Och det r ju MythTv riktigt bra p. Bde in spelning och uppspelning.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortlsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 p Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlgg
    193
    Tackad
    7 gnger
    Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlgg
    LiveTv tittar vi nog minst p. Det handlar om mest om att kolla i EPG:n (via webbgrnssnittet) och spela in sdant som vi r intresserade av. Och det r ju MythTv riktigt bra p. Bde in spelning och uppspelning.
    Detta fixar du ltt med tvheadend och TVHGuide till din android telefon.
    Gr att hmta EPG ota, men jag kr med webgrab+plus.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    222
    Tackad
    10 gnger
    Har testat lite med OpenElec ovh MythTv som backend. Fr inte till svenskt text p vissa kanaler och inspelningar. Exempelvis National Geographic HD p Canal Digital. Den kanalen skickar ut texten via textTv? MythFrontEnd fixar detta med ett aktivt val, "vlj textning frn text-tv" men OpenElec verkar sakna std fr detta?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2016-08-12 klockan 21:54.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlgg
    4 253
    Tackad
    122 gnger
    Kodi stder inte texttv textning utan bara DVB textning.
    TVheadend gr om texttv textningen till ett format som Kodi frstr s dr fr man text med Kodi.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    222
    Tackad
    10 gnger
    Har otroligt svrt att lmna MythTv av flera anledningar. Den strsta r att jag har krt den i flera r och kan den rtt bra (tycker jag iaf, har nog mer att utforska). Den andra r att familjen r van vid MythFrontend som frontend och nr jag provat med andra frontends s har det blivit tummen ned.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    767
    Tackad
    39 gnger
    Vilken av dessa varianter av frontend/backend skulle ni rekomendera om man vill kra igng sitt FireDTV-kort i burken?
    Det r DVB-C varianten av dessa kort som jag har.

MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlgg
    4 253
    Tackad
    122 gnger
    Skulle nog sga TVheadend och om du kr med Kodi klienter s fr du ven texttv textning som inte annars fungerar.
    Senast redigerad av Leatherface den 2017-12-27 klockan 00:23.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    767
    Tackad
    39 gnger
    Okej

Det jag behver r d:

Installera TVheadend p datorn dr FireDTVkortet sitter.
    Installera Kodi p klienterna som raspberry, ios, windows.

Ingr drivrutiner fr FireDTV i TVheadend eller kr jag med dom som fljer med kortet till Windows?
    Vill helst installera s lite drivrutiner som mjligt d det ltt blir mer krngel med flera olika installationer/avinstalleringar.

Hur ser ni p kvalitn p detta kort (FireDTV) jmfrt med dagens USBlsningar?

MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande mnen

1. TVheadend + OpenElec(kodi) + Comhem
    Av Pliind i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2016-03-08, 21:39
  2. Svar: 4
    Senaste inlgg: 2015-04-22, 06:24
  3. OpenElec som frontend mot MythTv
    Av Erik-NA i forum HTPC
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2014-11-24, 06:03
  4. Svar: 67
    Senaste inlgg: 2013-12-05, 19:30
  5. Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-01-20, 17:35

Taggar fr det hr mnet

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •  
std oss
ComHit.net r en ideell sidan som drivs helt utan reklamintkter, detta fr att du som anvndare ska slippa all strande reklam och diskutera de saker du r intresserad av.
Skulle man dremot knna att man vill donera en slant fr att hjlpa ComHit.net att bli bttre r ni vlkomna att donera via lnken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Flj oss