Hej!
En dum fråga? Kan man clona ett redan fungerande sd kort som sitter i en Raspberry pi?
Lägga det som backup och ha i reserv om det händer något.
Hej!
En dum fråga? Kan man clona ett redan fungerande sd kort som sitter i en Raspberry pi?
Lägga det som backup och ha i reserv om det händer något.
Borde gå utan problem, med hjälp av dd.
D.v.s. /dev/sdx är enheten som är ditt sd kort.Kod:dd if=/dev/sdx of=/path/to/image bs=1M
Vill man på samma gång komprimera "image"/backup filen så kan man köra detta kommando:
För att sedan återställa "image"/backup filen så gör man följande:Kod:dd if=/dev/sdx | gzip > /path/to/image.gz
Eller om man valt att komprimera backup filen, så återställsden på följande sätt.Kod:dd if=/path/to/image of=/dev/sdx
Kod:gzip -dc /path/to/image.gz | dd of=/dev/sdx
Senast redigerad av Minime den 2016-08-22 klockan 14:05.
Det funkar bra som Minime säger för den som kör Linux.
Om man hellre kör Windows kan man klona kortet med win32diskimager och läsa av kortet till en fil som man sedan kan använda till att bränna ett nytt likadant kort.
Man kan få lite problem med att olika SD-kort inte är exakt lika stora. Så har man otur kanske en backup från t.ex. ett 16GB kort inte ryms på ett annat 16GB kort. Man kan dock alltid lägga tillbaka backupen på ett större kort t.ex. 32GB kort.
Senast redigerad av atomized den 2016-08-22 klockan 14:08.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Win32 Disk Imager finner du här om man föredrar Windows.
https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Funkar inte det har vi provat
Hej! Är absolut inget proffs!! Tog ett fullt fungerande SD kort från en Raspberry och clonade det med hjälp av Win32 Disk Imager. Men det funkade inte.
Sen försökte vi i en linux dator kopiera alla filer från det fungerande kortet till ett tomt kort gick inte heller.
Då du försökte klona sd kortet med Win32 Disk Imager, fick du något felmeddelande?
kopierade den inget alls till ditt sd kort?
När ni försökte på en linux dator, kopierade ni filerna rätt av, eller med hjälp av dd kommandot som jag beskrev tidigare?
Fick du/ni något felmeddelande då?
inga felmedelanden med win32.
I linux fick vi veta att det gick inte att kopiera alla filer pga låste eller någonting sådant
Jo, det funkar. Jag har själv gjort på det viset.
Som Minime säger, blir det problem är det viktigt att tala om exakt vad man gjorde och hur det blev fel om någon ska kunna hjälpa. Att bara säga att det inte funkar ger inget att gå på för den som försöker hjälpa till. Då kan jag lika gärna säga: "Det funkar visst!" Det hjälper inte dig eller hur?
Så, vad är det som inte funkar? Gick det bra att kopiera av kortet til en fil? Gick det bra att skriva filen till ett nytt kort? Fick du några felmeddelanden när du höll på?
Att bara kopiera filerna till ett tomt kort funkar inte. Det är inte bara filer som skall kopieras utan ett SD-kort till Raspberry Pi innehåller två olika partitioner med två olika filsystem i. Och för att allt ska bli rätt på kortet måste man skriva en korrekt image-fil med ett program som win32diskimager till kortet.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!