Ok, i MP1 finns nog egentligen bara valet mellan TS reader (direkt filaccess) eller RTSP (de två alternativ som motsvarar "Streaming method" i sektion 2.3 här http://kodi.wiki/view/MediaPortal_TV-Server). RTSP funkar fint för mig när jag kör klienten på samma maskin som servern, men sämre när den är på annan dator. Eftersom TS reader-metoden verkar vara default i Kodi så är det vad jag kör där också.

För remote access kör jag webmediaportal, även om den är lite utdaterad (utvecklas inte längre vad det verkar) och ser tråkig ut så funkar den rätt bra. Mest används det för att schemalägga inspelningar när jag inte är hemma, men går bra att titta på tv också.

Ifall du har Viasat Film, så kan du testa textningen på Viasat Film Premium och Premium HD, funkar båda där så tror jag alla kanaler funkar. Premium (icke-HD) kör textning via texttv, nåt som varit problem för Kodi. Tror de flesta Discovery-kanaler (utom Discovery Channel) och filmkanaler som sänds i SD använder det. Testa gärna kanaler där man kan välja textningsspråk helt enkelt.

Jag ska nog kolla på Kodi som klient igen och se om det duger för vardagsrummet nu i höst igen. Såg att det finns en MadVR-branch för MP1 också nu, kanske också är något att testa nu när höstmörkret kryper på.