Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Dreambox DM900 eller Vu+ Solo 4K?

  1. #1

    Thumbs up Dreambox DM900 eller Vu+ Solo 4K?

    Hej.

    Dags att köpa box så jag tittar på följande alternativ. Båda verkar ha bra support och uppdaterade img filer kommer med jämna mellanrum.

    Dreambox DM900 ca 3000kr från VU+ co uk
    VU+ Solo 4K 3500kr proshop

    • Fungerar boxarna med orginalkort från viasat och Canal digital?
    • Fördelar och nackdelar med boxarna?
    • VU+ har FBC tuner Kan man streama olika kanaler till plattor och tv apparater då? Hittar inget om detta på Dreambox.
    • Övrigt som är bra att känna till? tex värme problem och dåliga nätdelar.


    Tack på förhand från en som inte hängt med i utvecklingen.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har inget svar utan vill kasta in en mottagare till i leken. Gigablue uhd quad 4k.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    många överger dreambox och går över till vu+ helt klart snabbare osv finns mycket om det i forumet

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    I mina ögon så är Dreambox död, till förmån för VU+. Många av imagetillverkarna (Ex. OpenPli) har oxå övergett Dreambox.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Hmm VU+ Har FBC tuner (full band capture), denna ska kunna tuna in på 8 olika transpondrar samtidigt och därmed motsvara 8 standardtunrar, dessutom kan man väl sätta i 2 vanliga tunrar med utöver det.
    frågan är dock hur det blir om man bara har FBC tunern och vill se 4 olika kanaler på olika polarisation och band? FBC tunern har 2 lnb ingångar så 2 olika lägen på huvudet klarar den om man har twinhuvud och 2 kablar.
    har man ett satCR huvud så ska man kunna tuna in 8 olika transpondrar oavsett polarisation/band.
    dreamboxen har väl bara vanlig tuner?
    DMM har varit de bästa men de känns omsprungna sen länge nu.
    Senast redigerad av jippe den 2017-10-28 klockan 22:36.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    163
    Tackad
    48 gånger
    Har själv varit sugen på en Solo4k en tid men har inte bestämt mig, men vet att det kommer 2 nya mottagare i år från Vu+ bla en Vu+ UNO 4K SE.
    Vet ej om detta kommer att ha någon betydelse i framtiden? Vu+ har ännu inte har någon DVB-S2X turner till sina mottagare
    Frågade VU+ i veckan när detta kommer och fick detta svar
    (at the moment no Vu+ product supports DVB-S2x Ultimo4K, Uno 4K and Uno 4K SE will support DVB-S2x when DVB-S2X tuners are available. Up to now there is no release date for the DVB-S2X tuners.)
    Solo4K kan du ej uppdatera denna tunern, Så nu står mitt val mellan Ultimo4K eller UNO4k SE, Hoppas att någon kan utveckla DVB-S2X betydelse i framtiden. / Lycka till med ditt val

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Om Viasat är viktigt så skulle jag nog avvakta då mycket hos Viasat mest troligt kommer varar död snart med softcams.
    Viasats CA modul fungerar inte i alla boxarna heller.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Tack för alla svar. Beställde en Vu+ Solo 4K

  9. #9
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Får väl säga att jag själv är rätt 50/50 där. Gillar Dreambox men som många säger har dom blivit lite passé. VU+ går starkt framåt och har bra support från communityn. Är väl lite som att fråga någon om dom köra Volvo eller Saab, dricker kaffe eller té, öl eller vin, ios eller android. Finns alltid folk som går sin väg.

    Personligen kör jag en DM520HD och är riktigt nöjd. Inga problem alls, snabb, bra bild, bra vid inspelning till både usb och nfs. Så den kan jag starkt rekommendera. Dom har ju gått ner en hel del i pris och närmar sig nivån där VU+ ligger.

    Men det är mina 5 öre.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Har inget svar utan vill kasta in en mottagare till i leken. Gigablue uhd quad 4k.
    Det skulle jag inte rekommendera "Von GigaBlue ist jetzt eher ein radikal auf "Baumarkt-Receiver" kastriertes E2 geplant." citat från ett forum
    Nebenbei hat Gigablue bzw. Impex-Sat momentan deutlich wichtigere Probleme ...

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. zero eller solo se
    Av ekke201 i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 18:34
  2. Vu+ Solo 2 eller VU+ Uno?
    Av wizz i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 14:35
  3. DM 800 SE V2 eller VU+SOLO 2
    Av edo34 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 16:09
  4. Vu+ solo clone eller Opticum XC-406p
    Av wisam89 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 14:39
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 18:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss