Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: TV6 via CD laggar

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Problemet gäller nog bara via Satellit, och antagligen har det något att göra med att man slår i taket med bitrate eller något annat knas i ledet mellan viasat (alltså anläggningen där
    man sänder ut programmet) till det att man ska skicka upp det till CD satelliten. Vi vet ju inget hur det sker, och något där antagligen knas. Å andra sidan om man klagar eller ringer till
    kundtjänst så kanske dom till slut kommer titta på saken och gör något åt det, eller så upptäcker dom det själva med tiden och fixar det utan att säga något.

    Men som sagt, jag upplever inte problemet lika ofta som andra kanske, men det finns här hos mig också med originalbox (vita) och ett vanligt kort. Så det är väl bara vänta
    och se om det försvinner med tiden ?

    Redigerar.

    OMG (2016-10-11), såg nyss gamla filmen "The Day the Earth Stood Still 2008" på TV6 och det var ju inte lite med problem, ljudet föll bort ibland, pixlar och laggade riktigt duktigt. Det här felet måste ju CD rätta till efter ett tag, för det mesta så funkar det bra men ibland blir det ju riktigt uselt. Och då har jag ingen dålig mottagning, inget regn idag eller blåst.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-10-11 klockan 23:29.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Väljer svara och inte redigera.

    Ok, jag kan meddela nu att problemet fortfarande finns kvar, jag kör med en Triax TDE (110cm) och bytte ut min LNB, skulle göra det ändå pga
    andra anledningar, jag hade tidigare en triax quad LNB, antagligen OK kvalite men jag skaffade en Inverto Quad LNB Med 0,2 dB från satpro som
    kostade betydligt mer samt en plastkeps som skyddar lite mot regn och snö. Samt då jag till slut fixat mitt mätinstrument genom att skaffa nytt
    batteri kunde jag mäta. Lite lättare ställa in parabolen.

    Så vid parabolen har jag cirka 90db från LNB som tar emot Canal Digital. Boxen säger att det nästan är 100% på båda staplarna. Och dom flesta
    transpondrarna ger inte några bitfel och liknande, kan inte lita på instrumentet då den är lite halvskräpig men funkar för att justera in parabolen.
    I stort sett alla transpondrar enligt boxen har S/N runt 16db (pendlar mellan 15-17db) beroende på vilken transponder det är.

    TROTS detta, ändå störningar som ni andra beskrev till och från, ljudet och bilden pixlar till precis som om parabolen har usel mottagning och idag
    blåste det nästan inget och parabolen är ordentligt monterad. Alla andra kanaler fungerar perfekt, det gjorde dom tidigare iofs förutom när det blåste
    kuling eller storm, då svajar parabolen lite och det kan påverka, men det är inte ofta man märker något. Och det här var innan jag justerade parabolen
    som jag nu har gjort. Förväntar mig 100% störningsfritt nu.

    Det är definitivt något fel hos Canal Digital innan signalen matas ut över satelliten, inget man själv kan fixa oavsett parabol, lnb, box osv. Då vet ni det
    att TV6 är knas och man får leva med det, det sker oftast vid reklam avbrotten och när dom visar filmer har jag märkt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-10-18 klockan 22:50.

  3. #13
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Frågan är om problemet är relaterat till bitrate:en?
    Den varierar som bekant beroende på dynamiken i bilden...
    ..fast en sportsändning som brukar ligga 10-12MBit/s har ju å andra sidan inga problem..
    Kan det vara så att CD har snålat med tillgänglig bandbredd för TV6HD och prioriterar ner den när det blir fullt?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Hoppas alla klagar hos CD, jag gjorde det.
    Senast redigerad av ricki den 2016-10-19 klockan 10:54.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rolrn, jo det borde vara något sådant. Det enda jag kan konstaterat är att det kvittar hur bra eller felfri mottagning du har, problemet ligger inte där. Utan det är någon stans från att man sänder ut kanalen tills att den når fram till din box.

    Antagligen har det något att göra med att man slår i taket för bitrate eller liknande, men vart det sker i kedjan vet ju inte jag. I normala fall bruka det ju vara pga att man har dålig mottagning, t.ex. det blåser mycket eller tung snö ligger på parabolen eller så, då kan man uppleva något snarlikt, men det är ju så många som har problem så det kan inte vara individuellt, det måste vara något i själva utsändningen. Nu sker det inte så ofta iofs, så det går ju att stå ut med det, men det är nog så irriterande när det händer.

  6. #16
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Hmm...
    Nu har 6:an varit igång i en månad och problemen kvarstår, Har nyss kollat. Ganska anmärkningsvärt faktiskt.
    Enligt ett annat forum så vet kundtjänst om dessa "mindre störningar" och har felanmält saken.
    http://www.minhembio.com/forum/index...1#entry4378031

  7. #17
    Har samma problem här, kanalen fryser titt som tätt

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Rolsten, aha ok så kundtjänst är medvetna om det. Då antar jag dom jobbar på att det ska lösas. Jag gissar
    på att det är något som har att göra med utsändningarna. Alltså hur dom löst det huvudcentralerna, distributionen
    osv. Förmodligen därför det tar tid innan det blir fixat om dom även måste involvera viasat och vad det nu är.

    Kanalen fryser inte titt som tätt, när jag fixade bättre LNB och riktade in parabolen bättre så blev problemet lite
    mindre påtagligt men det finns fortfarande där. Kanalen fryser dock inte utan det blir pixligt och laggar då och så
    och märks när det är reklam eller speciellt när dom visar någon film.

    Inte så störande egentligen men felet borde inte ens förekomma, någon har gjort något fel, eller någon utrustnig
    som är halvtrasig. Men jag kan ju undra, TCM skickas ju fortfarande ut i 4:3 och LB vilket är helt stört. Har varit så
    i åratal och inget har hänt.

    Lite skamligt, har dom noll koll själva på hur mottagningen ser ut hos kunderna ?

  9. #19
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Detta verkar vara löst nu. Jag såg felet på inspelningar från oktober men kollade nu på en hel film från den 23:e december utan en enda störning. De verkar ha uppdaterat sin logga lite också. Kanske i samband med detta som nått ändrats?

  10. #20
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Slog över till NCIS:LA nu i juldagarna och noterade ett par långa frysningar i rad.
    Men nog har det blivit bättre.

Liknande ämnen

  1. Viasat. laggar lite
    Av BenkeBus i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 22:27
  2. Timeshift laggar för mig
    Av Beacbuster i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 22:23
  3. BBC/ITV undertexter laggar ibland
    Av damazk i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss