Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fråga om Canaldigital via fiber med dreambox eller liknande box

  1. #1

    Fråga om Canaldigital via fiber med dreambox eller liknande box

    Hej.
    Som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon box som fungerar till canaldigital via fiber?

    Har idag ett abonnemang från canaldigital via satelitt som jag delar till 3 dm800 boxar hemma i huset. Funkar fint.

    Men nu har vi fått fiber så tänkte om man kunde bli av med tallriken på taket å skaffa abb via fiber kabeln istället.

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Nix, deras IP-TV är en helt annan lösning. Har det själva och provat dela kortet utan framgång. Har även testat cardsplitters men går inte. Eftersom boxen är uppkopplad har dom mer koll på det.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Borde gå att få igång på 1 box åtminstone om man bara hittar själva streams.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av deas Visa inlägg
    Nix, deras IP-TV är en helt annan lösning. Har det själva och provat dela kortet utan framgång. Har även testat cardsplitters men går inte. Eftersom boxen är uppkopplad har dom mer koll på det.
    Hej
    Kolla vilken lösning du har.
    Canaldigital verkar köra lite olika lösningar när det gäller fiber.
    På några ställen så kör de vanlig kabeltv över fiber, dvs på mediaconverteraren har du en eller flera Ethernet portar till bredband/iptv/iptelefoni, och du har dessutom ett antennuttag (koaxialkontakt). I detta antennuttaget levereras ett antal analoga kanaler från canaldigital kabeltv samt några okodade i dvb-C. Och resten är kodade i conax, över dvb-C. Om det är denna lösningen du har så är det inga problem att dela kortet mellan 2 dreamboxar (dvb-C). Antennkabeln kan du dela hur många gånger du vill, där brukar sitta en skruv brevid antennuttaget i mediakonverteraren som du kan ställa hur stark signal du vill ha ut för att kompensera om du har lång kabel efter eller många splitters.

    Eller så har du en ren IP-TV lösning. I så fall kan du glömma allt vad kortdelning heter. Låt tallriken sitta kvar på taket och behåll ditt abbongemang via den. Priset är nog detsamma som via fibern dessutom.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jippe, det stämmer bra. Det finns olika lösningar i landet beroende på vart man bor och vilka system som används.

    T.ex. så kör fibernätet i dalaregionen (falun och andra platser) men Internet, IP-Telefoni, IPTV och Kabel-TV. Så där kan man välja, man ha alltså en box som matar ut allt, man tar emot vanlig kabel-TV som t.ex. comhem, fast över fibern och det matas ut direkt från boxen på väggen in i din digitalbox. Sedan skaffar man en vanlig box från canal digital som är för kabel-TV. Det är conax systemet dom kör, fast om jag inte minns fel så kan man inte köra med kort för satellit och använda det till kabel-tv eller tvärt om. Inte helt säker men antar dom har en egen serie med kort osv, jag tror i alla fall att det är samma system.

    Jag tycker själv denna lösning är bäst, eftersom jag anser vanlig kabel-TV, analogt plus digitalt osv, är mest stabilt, vad gäller utrustning och allt annat. IPTV i all ära men jag uppfattar det som att många har problem med det och det inte är så stabilt alla gånger. Det tråkiga i sammanhanget är att man kan blanda de olika teknikerna i samma nät så att folk i villor kan få allt, men om man bor i lägenhet och bara har t.ex. TP-uttag så får man leva med IPTV, om inte fastighetsägaren drar ut fiber.

    Dom flesta nät kör ju tyvärr bara med Internet, IPTV och IP-Telefoni och inte med den där extra delen som är kabel-TV. Trist för jag tycker det är riktigt bra, då man kan ta emot analogt, DVB-T2 eller DVB-C helt enkelt så funkar allt bara att köra ut det som kunderna vill ha.

    Själv önskar jag att man kunde gå över från analogt till DVB-T2 eftersom så många TV-apparater har det inbyggt, eller i alla fall börja med DVB-T och sedan om kanske 3år flytta till DVB-T2. Så slipper man det analoga. Ungefär som boxer gör idag, skickar ut icke krypterade kanaler. Men att man gjorde det i kabel-TV näten men om Canal Digital bryr sig om detta vet jag inte, dom kan ju inte ens få rätt på det analoga utbudet. Fel ljudnivåer på kanaler, vissa är 4:3 och inte 16:9 som dom ska vara, samt sämre bild på vissa kanaler än andra, för att nivåerna är fel i nätet.

    Suck, vad ska man göra, ringa kundtjänst och påpeka, du lär ju inte få något svar från dom. Tekniska frågor gör sig icke besvär. Men det vet ju folk här.

    Det är ju lite som att fråga om problem med dreambox hos CD's kundtjänst, då får man bara massa ??? tillbaka.

Liknande ämnen

  1. Pcmcia breakout cable eller liknande?
    Av jippe i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-10, 23:50
  2. Alex2 eller liknande
    Av tiny_man i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 00:22
  3. SmartWi eller liknande
    Av NickeLenkan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss