Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Android och Raspberry pi3

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger

    Android och Raspberry pi3

    Finns det någon som har lyckats att använda android på raspen, jag har mer eller mindre gett upp att få det att fungera bra.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ricki, det ska gå men funkar inte så värst bra. Sedan så har ju inte google fått ut någon officiell image än vad jag vet. Läste igenom en tidning (PDF) där dom
    beskrev de olika operativsystemen man kan köra på enheten och där sa dom att android inte finns än för enheten, i alla fall inte så att man lätt bara sjävl
    kan installera det och allt funkar.

    Men visst min äldre telefon med android 4.4 och som har 1.2ghz quad core funkar utmärkt, till video och annat, om än lite slö för att surfa med och så
    men det funkar ju så hårdvaran på raspen fixar nog android utan några större problem. Det är väl snarare att få nätverk, blåtand, wifi och allt annat
    att funka.

    Annars är ju lattepanda bättre, den har det där lilla extra som behövs för win10, eller android, då den har något bättre kapacitet på hårdvaran, som
    2 eller 4 Gb ram, 1.8ghz quad core 32-64 eMMC och kostar såklart mer än raspen. Dock är det värt extra pengar för att få mycket mer krut
    från cpun och mer ram, det gäller ju även om man kör linux. Det är ju i minsta laget numera att köra på 2Gb ram, eller slöare än 1.2-1.4Ghz quad core.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Tack för svaret, har du erfarenhet av en lattepanda, känner du någon som har en?
    Vill använda en som mediaspelare.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ricki, nej jag har ingen erfarenhet av den tyvärr. Det finns dock lite videos på YT, sedan finns det andra enkortsdatorer också
    men raspen är den vanligaste. Även om den är lite slö och inte har så mycket minne så finns det betydligt mer hjälp att få
    om man behöver det.

    Sedan vet jag inte om hårdvaran klarar allt vad gäller videouppspelning, eller om lattepandans atom cpu fixar senaste x265 (hevc)
    och har stöd för VP9. Om jag inte minns fel ska i alla fall dom nya billighets NUC burkarna med apollo chipset fixa den biten
    som då intel har fixat i sina senaste CPUer som är på gång ut snart.

    Men allt beror ju på vad man ska använda raspen till, jag hade ju själv tänkt mig köra t.ex. android på den för att kunna spela
    spel och lite annat skoj men det är ju inte egentligen det hårdvaran är till för. Jag vet inte om det finns annan hårdvara som
    fixar den biten, finns ju android för x86 men det är ingen officiell port från google så än så länge lite knepigt.

    Jag vet inte hur andra gör som använder raspen som mediaspelare, jag antar att man på något vis kan streama och låta
    annan hårdvara fixa avkodning och hela den biten. Jag vet inte något om den biten men det finns ju andra här som vet mycket
    mer om raspen.

Liknande ämnen

  1. Vu+ PlayerHD for Android
    Av Hallon i forum Vu+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-02-24, 16:52
  2. VU+ Player android
    Av aigbg i forum Vu+
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-04, 17:50
  3. Tivo + pc, android?
    Av Rnsthh i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 16:00
  4. ts på Android
    Av janbananfan i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 10:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss