Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stream från DB till Kodi, delvis ostabil medan DB till DB fungerar

  1. #1

    Stream från DB till Kodi, delvis ostabil medan DB till DB fungerar

    Håller på med ett projekt att köra live-TV stream från DM800se till kodi på Android. I Kodi har jag aktiverat live-tv och jag använder mig av det "vu+/enigma2" plugin som fanns förinstallerat. Detta fungerar tillfredställande på vissa kanaler sämre på några och i princip inte alls på ett fåtal. Problemet som uppstår är att strömmen "pausar" kanske en halv sekund och info-bannern dyker upp för att starta en halv sekund osv. Sedan kan det rulla på fint i kanske 2-3 minuter för att börja krångla igen. En inte alls vetenskaplig studie av mig själv visar att exempelvis SVT kanalerna i 720p inte verkar ha några problem, medan TV4 i 1080i krånglar ibland och exempelvis boomerang lågupplöst krånglar hela tiden. Mina kunskaper räcker inte hela vägen till att finna problemet. Jag har även testat några androidappar som går att öppna från Kodi. Dom fungerar naturligtvis som dom är skapade, men då de är gjorda för pekskärm blir de inte alls så fjärrkontroll-vänliga som kodi...

    Allt körs med trådat nätverk och inga nätverksproblem för övrigt

    Jag har givetvis en nödlösning med en extra DM800se och genom att skapa en stream-boquett i den fungerar det 100%, men jag lever i en dröm om att en enda apparat ska kunna användas till allt Och får jag bara live-tv streamen att fungerar är jag i hamn! Det bör ju inte vara någon vetenskap då jag lyckas få det till att fungerar när jag strömmar till allt annat utom kodi
    Senast redigerad av jomasat den 2016-12-26 klockan 18:21.
    ------------------------------------
    3 st Kodi 16.1 på Android 5.1 Quad-core Cortex-A53 2.0GHz (TV-Stream från DB)
    1 st DM800HDse, Open Pli 4.0, Cccam, 1 TB hdd (TV-Stream till Kodi)
    Moteck SG2100A motor (30,0W - 42,0E)

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Hej
    Har du "IPTV Simple Client" aktiverad? Om så, avaktivera den. Jag har tre Raspberry Pi med LibreElec i mitt nätverk till vilka jag strömmar satellitkanaler från en DM8000. Detta fungerar idag helt felfritt. Från början hade jag också problem med att vissa kanaler fungerade en liten stund, frös eller inte öppnade alls. Okodade kanaler fungerade hela tiden medan SVT eller TV4 kunde strula. Om jag startade om enigma så gick det igång igen. Något irriterande att behöva springa runt i huset. I samband med en ominstallation av RPI så aktiverade jag inte IPTV Simple Client och då fungerade det het felfritt.





    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nu var det ett tag sen jag körde så men funkade utmärkt med Vu+/Enigma2 klient för mig från DM8000 till en olika datorer och RPi3 och det var trådlöst tom.
    Numera kör jag TVheadend som TV server istället.
    Det går om man vill köra boxens streams genom TVheadend så får man textning på alla kanaler med.
    Har man problem med buffring så kan man testa mixtra lite med buffern i advancedsettings.xml men borde bara behövas för externa streams från nätet.
    Senast redigerad av Leatherface den 2016-12-27 klockan 15:56.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #4
    Inga andra pvr plug-in är aktiverade. Men som av en händelse fungerar det riktigt bra idag. Förutom boomerang förstås som stoppar hela tiden. Den kan jag förvisso bortse ifrån, men skulle gärna vilja veta varför. Stream till "android dream player" fungerar helt perfekt på alla kanaler
    ------------------------------------
    3 st Kodi 16.1 på Android 5.1 Quad-core Cortex-A53 2.0GHz (TV-Stream från DB)
    1 st DM800HDse, Open Pli 4.0, Cccam, 1 TB hdd (TV-Stream till Kodi)
    Moteck SG2100A motor (30,0W - 42,0E)

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Jun 2016
    Inlägg
    16
    Tackad
    1 gånger
    Vill bara hålla med trådskaparen.

    Jag har samma problem med Kodi, Nicelodeon på 576ish upplösning hackar varje sekund i en sekund.
    Medans Discovery HD i 1080p flyter på perfekt.

    TvHeadend funkar det bra och med iptv klient i samsung tv funkar allt fin fint med inget "lagg"
    Men just VU+/Enigma2 plugin i kodi, det fixar inte vissa kanaler. Men som någon sa ovanför det har nog att göra med bufferten


    @Leatherface
    Hur får du TvHeadend att funka?
    När jag lägger till m3u listan och den scannar muxar så får jag 4 kanaler på en kanal och det ser jätte konstigt ut när jag ansluter en tvh client.
    Får massa konstiga "kanaler" som tv headend har scannat, vilket säkert är olika ljudspår eller nått som den lägger som enskild kanal.
    Har du tips på hur man kan göra för att få det fint så får du gärna göra en liten howto.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av xLostx Visa inlägg
    Men just VU+/Enigma2 plugin i kodi, det fixar inte vissa kanaler. Men som någon sa ovanför det har nog att göra med bufferten
    Har lekt lite med detta idag och testat olika ljudströmmar mm men utan resultat. Vissa går helt enkelt inte att se. Boomerang och Carton Network t ex.
    Det som är mer förbluffande är att exempelvis TV4 fungerar i långa perioder för att sedan strula. Samma med svt, men där betydligt mindre strul. Hade hemskt gärna velat komma underfund med vad som är fel.

    Om det är bufferten som är för klen. Kan man ändra den någonstans? Jag har iaf inte hittat något?
    ------------------------------------
    3 st Kodi 16.1 på Android 5.1 Quad-core Cortex-A53 2.0GHz (TV-Stream från DB)
    1 st DM800HDse, Open Pli 4.0, Cccam, 1 TB hdd (TV-Stream till Kodi)
    Moteck SG2100A motor (30,0W - 42,0E)

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av xLostx Visa inlägg
    Vill bara hålla med trådskaparen.

    Jag har samma problem med Kodi, Nicelodeon på 576ish upplösning hackar varje sekund i en sekund.
    Medans Discovery HD i 1080p flyter på perfekt.

    TvHeadend funkar det bra och med iptv klient i samsung tv funkar allt fin fint med inget "lagg"
    Men just VU+/Enigma2 plugin i kodi, det fixar inte vissa kanaler. Men som någon sa ovanför det har nog att göra med bufferten


    @Leatherface
    Hur får du TvHeadend att funka?
    När jag lägger till m3u listan och den scannar muxar så får jag 4 kanaler på en kanal och det ser jätte konstigt ut när jag ansluter en tvh client.
    Får massa konstiga "kanaler" som tv headend har scannat, vilket säkert är olika ljudspår eller nått som den lägger som enskild kanal.
    Har du tips på hur man kan göra för att få det fint så får du gärna göra en liten howto.
    Har inga såna problem här.
    Den kan visa flera kanaler i själva webinterfacet men inte då man kopplar upp med TVHclient, Kodi osv.
    Man kan också testa nya Kodi 17 https://kodi.tv/kodi-v17-krypton-release-candidate-1/
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Jomasat.
    Vilken image kör du i Dreambox? Jag märkte vissa skillnader mellan OpenPli och OpenAtv. Tyvärr känns OpenPli stabilast i detta hänseende. Annars föredrar jag den senare...
    Ändras felbilden när du startar om Dreambox?



    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-09-29, 23:44
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 09:07
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 21:13
  4. problem med stream från db till pc
    Av LancelotSweden i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 22:44
  5. Stream FRÅN DB till Dator med text.
    Av oddball i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 18:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss