Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Fabriksåterställ VU+ Solo, kan ej logga in

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger

    Fabriksåterställ VU+ Solo, kan ej logga in

    Hej,

    Har 2 st original VU+ Solo. Behöver komma in i boxrarna men lyckas ej. Den ena har jag fabriksåterställt i menyn i Openpli. Därefter uppdaterat den till senaste versionen av Openpli. Den andra boxen har jag ej fabriksåterställt och vet lösenordet och användarnamnet med 99% säkerhet. Utgångsläget är följande:

    Fabriksåterställd box:

    Kan ej logga in, provat via utforskarens adressfält, Filezilla, Dreambox Control center och Total commander. Syns ej heller i utforskaren på min datorn (windows 10).

    Ej återställd box:

    Kan ej logga in i denna heller, syns dock i mitt nätverk via utforskaren och kommer däråt alla filer i boxen.

    Har förstått att för att boxen skall vara synlig i nätverket skal man aktivera "samba". Men hur gör jag det för den fabriksåterställda boxen när jag ej kommer in i den? Har provat stänga av brandvägg i windows och router. Båda boxrarna syns via router så de är med 100% säkerhet med i nätverket.

    Varför kommer jag inte in i den fabriksåterställda med användarnamn: root och inget lösenord. Har även provat "dreambox" som lösen utan resultat. Återställer inte fabriksåterställning lösenordet och användarnamnet? Har även det gamla användarnamnet och lösen uppskrivet och provat detta, fungerar ej heller.

    Vad skall jag prova mer för att komma in i den fabriksåterställda boxen respektive den andra. Den som ej är återställd är det kanske inte kris med eftersom jag når den via nätverket men den andra kan jag inte komma åt överhuvudtaget. Förslag på lösning?

    Använder jag Dreambox controll center kan jag se att båda boxrarna blir anslutna till nätverket dvs får grönt både till boxrarna och router. Kan dock inte logga in via Telnet/fttp.

    Använder jag Total commander kommer jag åt den ej fabriksåterställda boxen direkt via nätverket utan att göra något. Provar jag däremot att ansluta via fttp funkar det inte.

    All hjälp uppskattas.

  2. #2
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Flasha boxarna på nytt.

    Sony Z5 Premium
    Vu+ Solo SE Version 2

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Openpli har hade problem med sina nätverk, tror att det gällde dom flest boxarna, flasha om med dom nyaste IMG och sluta med fabriksåterställning som i mina ögon är värdelöst.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Hej,

    Tack för era svar, uppskattas. Är nog lika bra att flasha om, kommer dock inte ihåg hur man gjorde. Var ett par år sedan jag gjorde det senast. Om jag minns rätt skulle man lägga in senaste Openpli på ett formaterat USB-minne och stoppa i boxen. Hittar senaste versionenen av Openpli på deras hemsida men inte instruktionen på hur man lägger in det på en VU+ Solo. Någon som kan hjälpa mig hur man flashar om boxen?

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hc77 Visa inlägg
    Hej,

    Tack för era svar, uppskattas. Är nog lika bra att flasha om, kommer dock inte ihåg hur man gjorde. Var ett par år sedan jag gjorde det senast. Om jag minns rätt skulle man lägga in senaste Openpli på ett formaterat USB-minne och stoppa i boxen. Hittar senaste versionenen av Openpli på deras hemsida men inte instruktionen på hur man lägger in det på en VU+ Solo. Någon som kan hjälpa mig hur man flashar om boxen?
    Det står här hur du ska göra: http://vuplus.com/board/boardView.php?idx=18&pagenum=1
    OpenPLi kan du ladda ner här: https://openpli.org/download/vuplus/vusolo/
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    tack för hjälpen, väldigt uppskattat. Det fungerade utan problem. Nu syns boxen i nätverket och jag kan logga in med root som användarnamn via fttp. Bara att konstatera att fabriksåterställning inte återställer användarnamn och lösenord.

    Nu när jag fått så värdefull hjälp så skall jag bara vara lite besvärlig och fråga gällande inställninen av tuners för Canal digital och Viasat. PÅ min andra box står Canal digital på ingång A och Viasat på ingång B. Vilka satelliter skall jag välja i listan för tunerinställningar för dessa två? Bläddrat runt men finns snarlika varianter där skillnaden vad jag kan se är att någon sluta på "ku" och den andra på "ka" osv. Har ju lyckats med detta förut men nu blir jag osöker på vilka satelliter jag skall använda.

    Nu när jag får upp båda boxrarna i nätverket så vore det bra att byta namn på någon av dem så de inte heter samma. Någon som vet var man gör det?

    Återigen, tack för er hjälp.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    För Thor ska du ha Ku-band inte C-band.

    Jag tror inte du kan byta namn på boxen i menyerna. Däremot kan du logga in på boxen och editera filen /etc/hostname till ett annat namn. Efter omstart får boxen det nya namnet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Får ta på mig dumstruten igen men exakt vilka satelliter är det jag skall välja för Canal digital respektive Viasat? Thor 1W och Astra 5E är det väll jag skall ha men det står något annat när man väljer dessa i menyn väll? Osäker så frågar er som kan det istället för att chansa.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    På min Blackhole som är några år gammal har jag valt "Thor 5/6/Intelsat 10-02 (0.8W)" och "Astra 4A/SES5 (4.9E)" men jag tror att de exakta namnen kan variera lite beroende på vilken image du kör och hur gammal den är.

    Om du fortfarande inte löser det får du tala om vilka alternativ du har att välja på runt 0.8W och 4.9E?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det finns en färdig kanallista i filarkivet om det kan underlätta.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-12, 16:44
  2. Logga med SI
    Av csan i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-06, 21:31
  3. logga kort
    Av Alt går om man vill i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-12-09, 10:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss