Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Multiswitch, är det lönt?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger

    Multiswitch, är det lönt?

    Hej
    Har 5 kablar till parabolen, tänkte det skulle bli en sjätte idag, men orkade inte riktigt, så tänkte jag att det kanske är lämpligare att skaffa en multiswitch med tex 4 ingångar för ett huvud samt 8 utgångar?
    Ni som har multiswitchar, tycker ni det ger stora fördelar? dvs är det värt det? Det känns lite som att det är nu eller aldrig om jag ska skaffa det
    Har idag en skål med ett quad huvud mot Sirius. Motorstyrning som nästan aldrig används (eftersom jag bara kan använda en mottagare när parabolen är riktad nån annanstans)
    5 kablar är dragna ut, men en är inte inkopplad för tillfället, tänkte skaffa ett oct huvud och dra ytterliggare 2 kablar för att se tv på tot 5 ställen i huset (storarummet har en dm8000 med 3 sat tunrar, övriga är singeltuners) dvs tot 7 kablar ut, men det kanske är bättre med en multiswitch? tanken vore då att ha en skål med ett Quattro huvud mot Sirius, och sen skaffa en extra skål att ha motorn på och ett singelhuvud, dvs tot 5 kablar och de finns redan idag. multiswitchen kan jag placera inne på vinden så spridningen blir mkt lättare då med.
    Kommentarer?

    Måste man använde Quattro lnb till multiswitchar eller finns det switchar som lägger på 13V respektive 18V och med och utan 22kHz ton på de 4 ingångarna så man kan använda sig av mitt befintliga quad huvud annars blir det genast dyrare.

    Eller ska man satsa på en annan lösning? Det blir ju mer o mer streaming så vanlig tv är kanske dött om 5 år?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Skaffa en sån här multiswitch, dom fungerar bra..
    http://www.emp-centauri.cz/index.php...ateg=12&id=231

    Du kan välja att köra quattro el quad mot denna men det är att föredra quattro eftersom mindre saker kan gå fel.

    Nya lnb är ju en skitsumma så det är värt att hänga på quattro LNBs.
    Du kan dra in terresterial i denna också eftersom den har en inbyggd combiner.

    Slit ner det där motorskräpet och häng upp en ny tallrik med dubbla quattro och en multiswitch, den kan du med fördel sätta på vinden.

    Det lär bli kanon...

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Nja motorn vill jag nog ha så jag kan göra utflykter ibland även om det inte är så ofta, men på på en egen skål med singel lnb då förstås, till en mottagare

    var var inne lite på en sån här https://www.conrad.se/SAT-multiswitc...150475_1317033
    Alla andra lovordar ju spaun när det gäller vanliga diseq iaf så då borde deras multi med vara bra eller?
    https://www.conrad.se/SAT-multiswitc...150475_1317033 fast din är billigare
    Jag behöver bara 4 ingångar eftersom jag bara vill ta en satellit på resten av mottagarna, blir för mkt kablar att dra ut till parabolen annars

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Fattar inte hur du tänker riktigt, Om du nu ska sätta upp en multiswitch varför inte köra en 9/8 så har du möjligheten att köra 2 sat på den om du vill i framtiden. Åter igen det handlar ju om småpengar...

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Jo men det blir så sjukt många kablar ut till skålen men jag har funderat på det. (jag har parabolen sittande på ett vedskjul en bit bort för att ha fri sikt åt alla håll) dessutom har jag bara viasat abo

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Köp en multiswitch, så kan du hänga på flera mottagare i framtiden utan att dra nya kablar till parabolen..
    Ett stjärnnät med en koax till varje mottagare (2 kablar till twin-tuner).
    Senast redigerad av rolrn den 2017-01-30 klockan 10:47.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Notera att det även finns multiswitchar med unicable-utgång(ar). Då seriekopplas upp till 8 uttag på en kabel.
    Det kräver dock att mottagaren är Unicable-kompatibel.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Köp inte unicable, jag har testat multiswitch med det och det är svårt att få det att lira...

Liknande ämnen

  1. installation av multiswitch
    Av jajko i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-07-21, 23:11
  2. trådlös multiswitch?
    Av bbra2000 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 16:10
  3. Är det lönt.....
    Av tobbelakej i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-01, 21:01
  4. Är det lönt att..
    Av P-son i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-28, 23:04
  5. [LÖST] Är det lönt med DVB-T kort till dator?
    Av plumsis i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-09, 11:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss