Det är troligen fel på din diseq switch eller för lång / för dålig kabel mellan mottagare och diseq. Testa med en annan diseq eller en av högre kvalitet.
Kan också vara fel på nått av huvudena mot 19ö/13ö. Hela din beskrivning tyder på att diseq switchen inte växlar tillbaka till 5ö/1w ingångarna när den varit på 19ö/13ö ingångarna.
Om du startar om mottagaren så görs diseq switchen strömlös och när den sen får ström igen så börjar den alltid på ingång 1/A tills den får ett meddelande om att byta ingång.
Kan bero på för lång kabel så att 22kHz tonen som diseq meddelandena skickas på dämpas ut i kabeln, alternativt spänningsfall i kabeln. Huvudena kan också spela roll (testa att byta huvud mot 19ö/13ö om du har andra liggande, om de har läckt in lite vatten så kan de dra lite mer ström så att spänningsfallet blir för stort i kabeln eller tonen dämpas ut för mkt.
Om du har möjlighet att i avancerade tunerinställningar höja utspänningen 1V så gör det (används för att kompensera för spänningsfallet om man har lång kabel) du kan också testa att höja ton amplituden (brukar kunna justeras mellan 500mV och 1500mV om du har den inställningen.
Jag har de iaf på min dm8000 på mina alps tunrar, men inte på de inbyggda broadcom tunrarna så om dessa inställningar finns beror på vad du har för hårdvara.
Jag har haft precis de problemen du beskriver innan och jag har ca 100m mellan mottagare och skål