Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Tunerproblem DM800, behöver hjälp att reda ut detta

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Question Tunerproblem DM800, behöver hjälp att reda ut detta

    Jag har en DM800HD klon som har tjänat mig väl under rätt lång tid. För ett par år sen fick jag problem med att tunern plötsligt och utan förvarning "försvann" i konfigurationen och efter att ha snokat runt på en del forum så beställde jag en ny, exakt identisk tuner som satt där. Det är en ALPS BSBE2-801A. Efter bytet så gick den bra men jag kommer ihåg att jag hade problem med att vissa images inte detekterade (hade drivare) för denna tuner men till slut så hittade jag en som funkade. En OpenPli 3.0 från 2013. Körs fortfarande.
    Nåväl, den har tuffat och gått men på slutet har den blivit tjurigare och tjurigare och ibland så hittar den inte kanalerna och då får jag "Tuning failed".
    Jag har nu kommit fram till att det troligen inte var nåt fel på den första tunern utan det är halvdåliga lödningar i raiser-kortet som tunern sitter socklad i som är boven; om jag vickar lite på tunern medan den är monterad så får jag bild och så kan den funka upp till en vecka innan jag behöver rucka på den igen.

    Ovanstående är rätt irriterande så när jag ramlade över en DM800HDse på ett loppis för en spottstyver så köpte jag den.
    Jag blev lite konfunderad på tuneringångarna till den eftersom den har en vanlig antenningång samt en kontakt av F-typ med det medföljde även en adapter från F till vanlig antenn. Hm.
    När jag startade upp den så ville den visa störningar i övre delen av bilden av typen flimrande brus. Sparade givetvis undan konfigfilerna...hehe...
    Den var färdigkonfad med kanallistor och allt och jag kunde även se tunern; en Philips CU1216MK3 DVB-C (LS/AGIGH-3X). Vilket inte var så bra för detta verkar vara en tuner för kabel!
    Sen klantade jag till det så jag brickade den så jag tänkte slänga in en ny image men vilken jag än väljer blir det "Tuner: None" när den väl går igång.
    Wtf?
    Nåja, jag måste ändå byta denna till en vanlig tuner och då kom jag att tänka på att jag har ju den gamla ALPS-tunern kvar. Sagt och gjort, jag bytte.
    Men då går den inte upp alls, står bara och loopar. Har testat flera images med samma problem.
    Förklaringen fick jag i den här listan, den verkar inte funka här:
    http://wiki.blue-panel.com/index.php...lity_list_(en)
    Typiskt att det skulle vara den enda som inte var kompatibel.

    Frågan är vilken jag nu ska välja. Jag kommer inte att använda tunern till det marksända nätet. Duger denna? Vill givetvis ha HD-kanaler:
    http://www.ebay.com/itm//291641682619?
    Går det att hitta nån billigare?

    Sen är det problemet med brusig bild. Kommer det att med stor sannolikhet att försvinna eller kan felet ligga någon annanstans i boxen? Svårt att svara på givetvis men ni som har ägt boxar och fått samma eller liknande fel kanske vet?

    Förresten: det kanske är någon här som är intresserad av min tuner som vill byta jämnt mot en tuner för DVB?
    Skicka PM i så fall.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har tyvärr inga bra svar på dina frågor eftersom jag inte hållit på med Dreamboxar.

    Jag ville bara säga att du vet väl om att du kan få en flong ny Vu+ Zero för 1200 spänn: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2911684
    Kanske lika bra att slänga det gamla junket och köpa nya friska grejor?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Mja, tanken kanske är god men jag är inbiten DB-användare sedan 16 år tillbaka och börjar kunna dessa rätt bra så jag vill nog fortsätta på det spåret. Har även kvar min första DM7000.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det är ingen större skillnad.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det enda som egentligen skiljer är fjärrkontrollen, likadan image (OpenPli), mycket snabbare maskin, billigare, mycket bättre bild.....
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Kanske. Men bara att få frun att hantera en ny fjärrkontroll är ett jättesteg som jag helst undviker...

    Sen är det allt med mappningar till NAS, textning, bilder, alla MP3-låtar och playlists som jag efter många om och men fått att funka som det ska. Känns drygt att börja om igen...
    Senast redigerad av nizzehult den 2017-02-14 klockan 14:38.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Hm. Efter att ha lånat en identisk box och flyttat över tunern från den funkar allt som det ska. Felet ligger alltså i själva tunern...
    Surt då den är bytt en gång. ALPS-tunern verkar vara ren skit och tittar man på lödningarna på kortet så är dom inte direkt imponerande. Ännu surare är att detta verkar vara den enda S2-tunern till denna modell. Min DM800HD är renoverad en gång med nya kondingar så nu har jag följande att fundera på: införskaffa en ALPS till den gamla eller skaffa en nyare BCM4505 till DM800HDse och hoppas att den är frisk i övrigt...

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Inställningarna / mappningarna är EXAKT likadant i VU+, det är ju samma image (OpenPli), bara att spara undan från din gamla ångmaskin.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Tja, hade jag fått låna en VU+ ett par dygn och få se om den verkligen fungerar som tänkt så kanske jag skulle kunna låta mig övertalas...
    Jag blev ägare till min första DB när dessa var rätt nya och jag har ägnat åtskilliga mantimmar med alla fel, hängningar och buggar som fanns de första 6-7 åren.
    Det är först efter 2010 som de blivit någorlunda stabila och jag vill helst inte uppleva en sån period igen.

    Jag blir inte klok på felet som sådant.
    Om jag sätter in en annan och identisk tuner i min box så funkar allt.
    Om jag sätter in någon av de två gamla och även identiska tuners som jag har så får jag bild och 100% SNR på SVT2, STV1, Kanal 5 och några till. HD kanaler dessutom.
    TV4, TV3 och de flesta andra kanaler hittas inte alls; blir "Tuning failed" och det spelar ingen roll om jag väljer kanaler på Thor eller Sirius.

    Då jag är gammal elektroniknörd har jag bättrat på alla lödningar på båda tuners men det blev ingen skillnad. Finns inte mycket komponenter där.
    WTF?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Men köp en VU+Zero för 1200:-, klart värt att labba med, eller varför inte en VU+ UNO 4K för 3000:-, mums !!
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 16:36
  2. Tunerproblem
    Av micklarn i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-04, 14:41
  3. tunerproblem
    Av jimmy76x i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:29
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 20:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss