Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Problem med OE2.5 och mgcamd1.45a

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger

    Problem med OE2.5 och mgcamd1.45a

    Hej,

    Har precis köpt en DM520HD och installerat newnigma2-deb-daily-OE2.5-dm520-18_02_2017.tar.xz och newnigma2-camd-mgcamd_1.45a_all.deb men får ingen bild via mgcamd1.45a, jag har testat diverse mg_cfg-lösningar men jag får ingen bild oavsett.

    Någon som kan posta en fungerande mg_cfg för OE2.5?

    Tack på förhand!
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vad får du för meddelande i loggen när du startar mgcamd från prompten ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Det är olika beroende på vilken B: och G: jag kör i mg_cfg, men kör jag med en som fungerat med OE2.0 (B:06) och mgcamd1.31 så får jag typ:

    [mg0] No conax key(s) found for id 0 keynr 30

    Så här ser min mg_cfg ut

    M: { 01 }
    C: { 01 }
    A: { 01 }
    U: { 01 } 0x12c0
    T: { 00 }
    G: { 09 }
    N: { 07 } 5 30
    K: { 02 }
    Q: { 10 }
    P: { 00 }
    O: { 00 } root dreambox
    S: { 01 } 80
    L: { 02 }
    E: { 10 }
    H: { 07 }
    R: { 00 }
    D: { 00 }
    B: { 06 }
    F: { 01 }
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    ingen som kör mgcamd och oe 2.5?
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Fungerar inte med mgcamd1.31 heller på OE2.5. (men fungerar på mina andra äldre boxar)

    Är det fel i mg_cfg/mgcamd, eller kan det vara att jag behöver uppdatera oscam-servern?
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det var väldigt länge sedan jag körde mgcamd nu. Men som matkoh efterfrågade: Vad får du för meddelande i loggen när du startar mgcamd från prompten?
    Rubbet alltså, inte bara en lösryckt rad... Om vi ska kunna felsöka måste vi få vettig information.

    Det låter som att mgcamd inte hittar servern. Jag har för mig att man ska kunna se vilken server den kopplar upp mot i början på logg-utskrifterna. Jag har också för mig att mgcamd skapar två filer i /tmp-mappen och att en av dem innehåller uppgift om vilken server mgcamd kopplar upp emot. Ser du något sådant? Stämmer det med den server du tänkt? Sedan har vi ju filen newcamd.list som du överhuvudtaget inte nämnt men uppgifterna där måste ju också stämma. Har du kollat?

    Så, stäm av logg-utskrifterna från mgcamd när du startar mgcamd från prompten, kolla i servern om det blir något i loggen där och så får vi se var vi hamnar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Ok, jag har lagt ner för dagen, men startar upp den igen imorgon och plockar ur loggen.

    Det skumma är att den får kontakt med servern och får kod från den, även ecm.info som hamnar i /tmp ser ut precis som vanligt när man har bild.

    Men det blir ingen bild som sagt man ser klart i loggen att mgcamd får kontakt med servern precis som vanligt, men sedan när man försöker få bild på t.ex TV4 så får man:
    [mg0] No conax key(s) found for id 0 keynr 30

    Och den fortsätter spotta ut den raden då och då, inget annat.

    Fungerar som sagt fint med alla mina andra boxar, med mgcamd. men icke med OE2.5 box.

    Återkommer imorgon.

    Har du någon bra config för att köra med oscam istället som klient så får du gärna skicka den i PM så kan jag prova den istället.

    Tack så länge.
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK. Då låter det ju som att servern hittas och det är inte problemet.
    Då låter det mer som att Box-type parametern kanske spökar men du hade redan provat B: {06} tyckte jag du skrev.

    Då börjar det bli svårt att hitta saker att gissa på. Loggarna hjälper nog inte mycket mer om det är som du säger.

    Vi har en rätt bra guide som förklarar hur man kör oscam som klient om det är det du vill pröva: https://www.comhit.net/content.php/2...nt-OpenPLi-4-0
    Själv kör jag bara CCcam som klient nu för tiden så jag är inte helt uppdaterad på de andra klienterna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Fungerade direkt med oscam, tack

    Vad är fördelarna med att köra cccam istället för tex mgcamd eller oscam?
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crash Visa inlägg
    Fungerade direkt med oscam, tack

    Vad är fördelarna med att köra cccam istället för tex mgcamd eller oscam?
    Kul att du fick igång det med oscam!

    Anledningen till att jag kör CCcam är väl lättja. Den är enkel att konfigurera, klarar flera protokoll och finns med i t.ex. OpenPLi så man inte behöver installera något extra. Och för mig har den alltid funkat helt klanderfritt.

    Jag började med CCcam en gång för många år sedan när jag körde OpenPLi på en box och la märke till att CCcam installerades direkt i grundinstallationen. Jag prövar väl den då tänkte jag och det funkade så bra att jag sedan har fortsatt med den. Den är både busenkel att installera/konfigurera om man snabbt behöver en klient, samtidigt som den rymmer väldigt mycket möjligheter att konfigurera om man vill göra något speciellt. Kan också vara server fast det har jag inte provat, håller mig till oscam på serversidan.

    Mgcamd börjar bli hopplöst föråldrad och underhålls väl inte längre. Det görs väl bara desperata ryck för att få den att funka hjälpligt på nya images. Men det finns ingen öppen källkod.
    CCcam börjar väl lite gå åt samma håll. Jag har inte sett någon nyare version än 2.3.0 på flera år nu så det verkar inte som den underhålls längre. Öppen källkod finns inte här heller. Men än så länge funkar den såpass bra att jag håller fast vid den bara för att det är enkelt. Konfigurera en enda rad och köra.

    Egentligen borde man gå över till oscam som klient också, eftersom det är den enda som underhålls och är öppen källkod. Men än så länge känns det lite "overkill" att konfigurera upp oscam bara för att köra en klient. Det blir rätt stor apparat tyvärr. Många filer att pilla i.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. dm800hd se mgcamd1.35a
    Av honken08 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 10:16
  2. MGcamd1.35 + newcs
    Av ricki i forum Vu+
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 22:06
  3. Installera MGcamd1.30x på Miraclebox
    Av rage i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 23:36
  4. Bildfrysningar NewCS 1.65/MGCamd1.31 Comhem
    Av droidekas i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 11:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss