Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mottagning i ca 5 sekunder efter att man ryckt i och ur antennkabel

  1. #1

    Mottagning i ca 5 sekunder efter att man ryckt i och ur antennkabel

    Hej,
    Har en orginalbox från canaldigital (hdbox on demand, tnr-2850) som ha fungerat tillfredställande i något år. Efter att den emellanåt har tappat mottagning då och då så tappar den nu hela tiden. Drar jag ur antennkabeln så hoppar mottagning upp på fullt både i styrka och kvalitet för att sedan efter ca 5-10 sekunder stängas av igen (alltså 0 på alla). Jsg har en twin-lnb (det är väl inbyggd diseq på något vis) om det nu spelar någon roll. Lyckadez efter mycket om och men uppgradera firmware på boxen (den vill ju ladda ner via parabol liksom).

    Det känns föga troligt att jag måste vrida på parabolen, snarare att det är något vajsing på någon del - nästan som om diseq switchar om? Som sagt det är näst intill felfritt att jag får full mottagning om jag drar ur antennkabeln ur boxen en kort stund och sedan i med den igen...

    Tacksam för alla förslag...

    Glömde säga att det inte är lnb från canal digital utan det är en typ könig twin-lnb om jag inte missminner mig.
    Senast redigerad av ElFeo den 2017-02-19 klockan 16:54.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    det är inte så bra att dra ut lnb kabel från mottagaren när den är igång för det går 13/18 v i
    kabeln så du kan lätt kortsluta lnb och sabba tuner i boxen

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    det är inte så bra att dra ut lnb kabel från mottagaren när den är igång för det går 13/18 v i
    kabeln så du kan lätt kortsluta lnb och sabba tuner i boxen
    Varför är det så? Om den nu skickar på 18v så klarar väl boxen att ta emot det?
    Om det är så, tack för varning...
    Det svarar dock inte på mitt problem. Någon?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det första tycker jag är att testa med en annan box.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    12 gånger
    Efter att den emellanåt har tappat mottagning då och då så tappar den nu hela tiden
    Om du har tur så är det inbyggda diseq i LNB, men i första hand tunner i mottagaren brukar gå sönder. Klart att det klarar ett viss antal stötar men för eller senare aktiverar man tsunamin.
    Vem vet, kanske du aktiverat den redan vid första installationen ?

    det är inte så bra att dra ut lnb kabel från mottagaren när den är igång för det går 13/18 v i
    kabeln så du kan lätt kortsluta lnb och sabba tuner i boxen
    Därför i manualer till alla mottagare står tydligt att strömmen skall vara helt avstäng. Tusentals boxar blev redan sabbade för att folk (including me ) lär sig först efter sina misstag.
    Sorry för min grymma inlägg

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 23:50
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 11:02
  3. Antennkabel
    Av nicolito i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 16:58
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 22:30
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss