Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nätverksåtkomst.

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger

    Nätverksåtkomst.

    När jag startar första datorn så sår jag upp VU Solo2 under nätverk, men nästa dator jag startar kommer den inte upp i under nätverk och jag har Windows 7 Ultimate och Windows 10 Pro och den kommer upp i båda när jag bara har den ena igång, så vad kan det bero på att jag bara får upp den i den ena när jag har båda igång samtidigt, Jag har det kopplat såhär från modemet går det en nätverkskabel till switchen och från switchen går det en kabel till boxen, och en till vardera dator, Så vad kan det vara som gör att jag bara får åtkomst från en dator, när jag har flera igång samtidigt?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    har du aktiverat nätverks id eller automatisk igenkänning av ansluta
    enheter till nätverk

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    har du aktiverat nätverks id eller automatisk igenkänning av ansluta
    enheter till nätverk
    Ja det har jag gjort, men om det vore det det det berodde på, så skulle väl inte den hitta den när jag bara har en dator igång?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det här låter som ett vanligt problem när det gäller Windows-nätverk. Det händer mig härhemma också ibland.

    Windows-nätverk har ingen fast struktur utan de bygger upp en hierarki genom att förhandla med andra burkar de hittar på nätet. Det finns säkert någon mer exakt teknisk term för det hela som jag för tillfället glömt. Men i stort sett går det ut på att när en Windowsdator hittar en eller flera andra Windowsdatorer på det lokala nätet så börjar de förhandla med varandra om vem som ska vara "master".

    Det behöver inte vara den största eller mest kraftfulla maskinen som blir utsedd till "master" utan det kan vara vilken som helst, t.o.m. en liten sat-box kan bli vald. Problemet är att om master-burken blir avstängd och plötsligt försvinner från nätet så blir det lite kaos bland de andra burkarna innan nya förhandlingar har skett och man har utsett en ny master. Ibland misslyckas de här förhandlingarna och man kan hamna i en sits där två olika burkar var för sig anser att de är "master". Det är då man brukar få problemet med att vissa burkar inte längre syns på nätet.

    Botemedlet är att stänga av alla inblandade burkar och börja om från noll så att de får förhandla sig till en ny master. Sålunda måste man stänga av alla Windowsburkar på nätet men även alla Linuxburkar som pratar samba vilket inkluderar satboxar som pratar samba. Sedan startar man upp alla igen, lämpligen i en ordning så att den burk som kommer att stå på mest startas först (och således blir master).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag är medveten om att mitt förra inlägg blev flummigt och det visar väl egentligen bara hur dålig jag är på Windows och Windows-terminologi...

    Men det jag syftar på kan man se med kommandot:

    smbclient -L localhost -U%

    på en Linuxburk som kör Samba och är med på nätet. Kommandot ger en uskrift över resurser och servrar som maskinen tycker sig hitta på nätet. Och sist i utskriften kommer en rad där man ser vilken maskin som anses vara "master" på nätet.

    När man har problem kan man gå runt på de Linux-burkar (inkl. satboxar) som finns på nätet och kolla vilken maskin de anser vara master. Troligen är de då inte överens utan har olika åsikter om vem som är master.

    Det borde finnas nåt liknande kommando i Windows men det har jag inte koll på.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss