Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Nybörjarfrågor, t ex hur man mappar inspelningar

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Nybörjarfrågor, t ex hur man mappar inspelningar

    Tja, efter att ha blivit övertalad(?) här att skaffa en VU+ Zero så står det nu en och snurrar i vardagsrummet.
    Då den inte var sprillans så fanns det redan en Black Hole image på den (3.0.3) så jag behövde nästan inte göra nåt alls innan jag fick den att funka.

    Några mindre problem har jag stött på:
    Efter en omstart så hade nätverket tappats. Fick dra om detta så funkade det.
    När man försöker ta bort ett NFS-share så hänger sig boxen. Inte alltid men oftast.

    Annars är det en trevlig låda, snabb och smidig.

    Det fösta jag gjorde var att lägga in en ny satellites.xml och scanna alla kanaler. Tror det blev 1530 st.
    Sen använde jag Dreamboxedit och körde in mina gamla bouquets. Funkade som en smäck.
    Har också jackat in en liten USB-disk, mest som test. Där la jag epg_dat.
    Efter en del trixande fick jag också mina NFS-share att funka mot mitt NAS. En kul grej: jag har ett gammalt share på NAS:en som heter \dreambox. VU:n döper om sharet till \setopbox och det går f-n inte att ändra!

    Men en grej hittar jag inte! Hur pekar jag om så att inspelningarna ska gå direkt till mitt NAS?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Släng in OpenPli så slipper du de symptomen du har. Ditt NAS låter du vara som hårddiskersättning, det finns en ruta att bocka i för det under monteringsmenyn.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Nja, jag har hört mycket gott om Black Hole och många föredrar den så jag vill ge den en chans.
    Jodå, det finns en hårddiskersättningsparameter även här, under NFS-mounts. Jag kryssade i en sån och då dök det upp en "sökväg till inspelningar" i Systemmenyn. /media/net/inspelningar har jag satt nu.
    Ska testa om det funkar.
    Dock så har jag ett liknande fenomen under Inspelade filmer; den vill bara gå och kolla på /hdd/movie och jag vill styra om det till NAS:ens /movie mapp.
    Är inte riktigt bekväm med hur det här med utdelningar i Linux egentligen funkar men det har så att säga inget med varken VU+ eller imagen att göra.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jodå, inspelningen hamnar där den ska. Great!
    Sen kan jag meddela att Dreamdroid/MX-Player fungerar bara fint.
    Ser att det är samma "fel" här som på min DM800 med OpenPli, när man startar upp boxen så visar den ingenting om vilket program som går på respektive kanal i kanallistan men zappar man runt lite så fylls detta på eftersom. EPG-funktionen i sig verkar dock fungera bra, bättre än på min gamla DM800.

    Satte in min gamla 320GB HDD som suttit i min DM800. Ja jag flyttade först över den till en extern USB-låda. Hade hoppats på att disken skulle kunna användas as-is med allt som fanns på den men det gick inte alls, fick initiera om den. Har väl med rättigheter och annat att göra. Nåja, ingen större skada skedd. Verkar då lira bra.

    Tja, verkar vara ett bra köp trots allt. Mina klagomål är inte av någon större grad.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet inte vilken operatör du har. Men har du Canal Digital kan du lägga in en zap-timer till TV4 Fakta 10 minuter varje natt så har du alltid uppdaterad EPG.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och om du har Viasat så sätt en ZAP-timer på Viasat Motor, så får du en veckas EPG.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jag har båda. Knepet med att zappa till en förutbestämd kanal via en timer känner jag till men det är liksom inte där felet ligger.
    Ta nu t ex. Har sett på samma kanal i ett par timmar och när man då tar upp kanallistan så är den helt tom! Byter jag däremot kanal så börjar det fyllas på och plötsligt så finns alla där.
    Men det tar en stund.

  8. #8
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Testa att radera epg.dat och börja om.
    Använder inte crossepg/opentv/rytec själv. Tycker det räcker med att zappa till Sjuan då och då.
    Kör en äldre version av Black hole och NFS/CIFS share funkar utmärkt.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jag använder inte heller crossepg utan någon annan, default som kommer med imagen. Som verkar funka bra. Tror det ligger ett 10-tal att välja på men jag har valt Swedish.
    Tittar jag på EPG-filen så är den fräsch och har dagens datum men det är alltså inte i EPG'n i sig som felet ligger eftersom jag ju får all EPG-information för minst en vecka framåt om jag trycker på EPG-knappen utan mitt problem är att EPG-informationen om vilket program som rullar just nu i respektive kanal blankas ut i själva kanallistevyn efter en tids tittande. Men fylls på igen om man zappar runt lite. Exakt samma sak som jag hade på min DM800.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Jag använder inte heller crossepg utan någon annan, default som kommer med imagen. Som verkar funka bra. Tror det ligger ett 10-tal att välja på men jag har valt Swedish.
    Tittar jag på EPG-filen så är den fräsch och har dagens datum men det är alltså inte i EPG'n i sig som felet ligger eftersom jag ju får all EPG-information för minst en vecka framåt om jag trycker på EPG-knappen utan mitt problem är att EPG-informationen om vilket program som rullar just nu i respektive kanal blankas ut i själva kanallistevyn efter en tids tittande. Men fylls på igen om man zappar runt lite. Exakt samma sak som jag hade på min DM800.
    Känner inte igen fenomenet utan när jag använder zap-timer till Tv4 Fakta 10min varje natt så är EPG alltid uppdaterad. Den blankas inte ut eller nåt utan syns direkt när jag sätter på burken eller om jag tittat på samma kanal i timmar. Har provat både med BlackHole på Duo2 och med OpenPLi på Zero utan att få de fenomen du nämner. Har inte gjort några särskilda inställningar för EPG utan kör med default inställningar.

    Har du kollat att tiden är rätt i burken? Om tiden är fel kan EPG:n spöka.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-08, 16:59
  2. Mounta mappar på datorn
    Av patman i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 21:29
  3. Dela fler mappar?
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 16:22
  4. Lägga ihop mappar
    Av Spidde i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 23:51
  5. Skriv skydade mappar
    Av Evex i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 21:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss