Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Känslighet tuner?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Känslighet tuner?

    Har en Tiviar jag är nöjd med. Köpte den när den kom (2012 - 13???). Försöker att få in BBC/ITV och lyckas någorlunda med min ungefär 1,3 m parabol här i Växjö, men saknar ett par HD-kanaler. Då min mottagare har ett par år på nacken undrar jag om ett byte till en mottagare av något fabrikat/modell 2017 skulle ge en mottagare med en känsligare tuner/elektronik än den jag redan har. Försäljaren hävdade att det inte har skett någon utveckling på mottagningssidan utan det som har hänt är fler mediaspelarmöjligheter och virtuella tunrar.

    Någon här som har fått bättre eller sämre mottagning efter byte till en nyare mottagare?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Har en Tiviar jag är nöjd med. Köpte den när den kom (2012 - 13???). Försöker att få in BBC/ITV och lyckas någorlunda med min ungefär 1,3 m parabol här i Växjö, men saknar ett par HD-kanaler. Då min mottagare har ett par år på nacken undrar jag om ett byte till en mottagare av något fabrikat/modell 2017 skulle ge en mottagare med en känsligare tuner/elektronik än den jag redan har. Försäljaren hävdade att det inte har skett någon utveckling på mottagningssidan utan det som har hänt är fler mediaspelarmöjligheter och virtuella tunrar.

    Någon här som har fått bättre eller sämre mottagning efter byte till en nyare mottagare?
    Bytte en dm8000 till en vu+duo2, för två år sedan! Märkte ingen skillnad på signal när det gäller 28,2. Har en t90 men var tvungen att sätta upp en 2,4 meters för att få god täckning på BBC HD och ITV HD från 28,2! Signalen blev svagare på dessa kanaler då man började sända från Astra2E någon gång i början av 2014! Vad gäller kännsligare tuner för att klara bättre motagning vore bra, men har ingen vetskap om det finns än!
    Senast redigerad av lus den 2017-03-20 klockan 09:07.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    188
    Tackad
    13 gånger
    Uppenbarligen finns det ingen märkbar skillnad mellan de olika tuner och mottagare.

    Jag har följande-mottagare: DM8000HD - DM800seHD - DM500HD - cloud-ibox3 - VU + SOLO2 - Miraclebox 9 twin och
    Miraclebox premium twin + på 28,2 E ger i stort sett samma signalvärde .

    Det är viktigt när du bor - i mitt fall är det nära Helsingör och jag har ungefär signal med en 1,2 Triax parabol - mycket högre på morgonen och kvällen men Jyllands östkust har 0 signal hela Dygnet

    Idag kl. 09:15

    ITV HD 11068V = 79% --- nu middag ingen signal

    BBC ONE-HD 11024H = 82% - - "79%

    Kanal 5 10964H = 71% ----- "64%

    Försök att studera detta här - det förklarar några av problemen.

    http://www.satellite-calculations.co...26/171/0/39285

    vh / Bosse

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är värt att tänka på att LNB utgör första steget i "mottagaren". Rent tekniskt är det LNB som tar emot den satellitsända signalen på runt 10GHz och sedan blandar ner den till runt 2GHz som går i kabeln ner till mottagarens tuner. Mottagarens tuner tar alltså emot en mellanfrekvens men det är LNB som sitter närmast antennen och tar emot den rena satellitsignalen.

    Av det följer att det borde vara viktigare att jaga ett LNB med hög känslighet. Där kan det troligen skilja mycket mer i prestanda än i mottagarens tuner som tar emot en förstärkt och relativt standardiserad signal.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    291
    Tackad
    25 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det är värt att tänka på att LNB utgör första steget i "mottagaren". Rent tekniskt är det LNB som tar emot den satellitsända signalen på runt 10GHz och sedan blandar ner den till runt 2GHz som går i kabeln ner till mottagarens tuner. Mottagarens tuner tar alltså emot en mellanfrekvens men det är LNB som sitter närmast antennen och tar emot den rena satellitsignalen.

    Av det följer att det borde vara viktigare att jaga ett LNB med hög känslighet. Där kan det troligen skilja mycket mer i prestanda än i mottagarens tuner som tar emot en förstärkt och relativt standardiserad signal.
    Ja det stämmer! LNB är viktigt. Satte upp detta kit för ett år sedan, och det gjorde en sju åtta procentenheter. Det fina är att det går att skruva på hornet för extra
    nogranhet.

    IMG_0683.JPG

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har inte byggt ett horn, men har provat mig igenom de mer välbyggda Lnb som finns på marknaden. Även kabeln är på den högre nivån för koaxialkablar. Är egentligen bara mottagaren kvar att förbättra.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 12:45
  2. Tuner?
    Av Zenxo i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-04, 11:31
  3. [LÖST] Känslighet på DM800HDSE
    Av nickeweb i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 07:56
  4. Tuner
    Av roxby i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 18:48
  5. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 17:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss