Om det är fråga om täckning gäller att det går att få in signalerna även utanför footprinten (även i de fall footprinten felaktigt påstår att du behöver en 240 cm parabol och liknande). Det är dock fråga om en chansning. Footprintarna stämmer hyfsat bra, men mottagningen kan variera oerhört utanför footprinten och detta kan bero exempelvis på terrängen där man bor, särskilt här i norr. Sky UK har exempelvis gått bra här, en del kanaler på min 60 cm, alla på min gamla 1 m och alla på min T90 (jag har dock inte kollat på ett par månader). Min granne, 200 m härifrån, fick knappt in kanalerna på de starka transpondrarna. I Stockholm var man, från vad jag hört, inte lika lyckligt lottad, och en del i Göteborg hade också problem med mottagningen. Samtidigt bor jag ungefär halvvägs mellan dem. En jag känner i Halland hade inga problem med mottagningen medan en annan i Skåne inte fick in särskilt mycket med en 180 cm.

Utanför footprinten är det alltså som en schweizerost. Jag har använt mig av ett program som heter Radio Mobile, som egentligen är till för att plottra täckning för terrestriell radio- och TV, men som har visat sig hyfsat bra på att visa om det blir mottagning utanför en footprint. Jag ska dock lägga till att det är mycket krångligare än med terresta sändare. Man måste ha transponderns uteffekt, höjden och satellitens exakta position (varje 0,1 grad är en kvadrat på 70 kvadratkilometer inom vilken satelliten rör sig). Detta ska sedan beräknas av programmet efter att man meckat lite med parametrarna så att signalerna på kartan inte ska bli alltför svårtydda (då pratar vi VERKLIGEN schweizerost). Tar man bort footprinten från den plottrade kartan blir resultatet något som liknar Arabsatkartan jag fick en gång av upplänken, men mycket mer detaljerat och det stämmer dessutom. Ett par plottringar för att få fram satellitens exakta position (ja, det skiljer sig om man flyttar satelliten några km) visade att grannen kommer att ha svårigheter medan det skulle fungera bra här. Men som sagt, mycket krångel och frågan är om man orkar, såvida inte ett antal öl gått ner innanför skjortan.

Vad gäller ICAM introducerades detta första gången på Sky Italia. Näst på tur blev Sky UK och Virgin Media är vad jag förstått det i släptåg. De brukar hänga på någon månad efter vad jag hört. Min gissning är att Sky Deutschland blir nästa offer på ICAM-altaret och sedan möjligen Viasat. Jag skulle bli förvånad om det inte blev så.