Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Får inte saker att funka

  1. #21
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2016
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Hur driver du den?
    Antennen är focalmatad och har ett polarmountfäste. För att vrida tallriken används en actuator från Jäger. Denna förstår inte diseqC, utan vill ha 36v samt pulser till en stegmotor. Därför använder jag en Converter (Motech v2) som översättare. I denna finns också minne för antennpositionerna. Detta har fungerat klanderfritt i många år. Men nu kommer antennen att åka ner. Finnes det hugade spekulanter så är det till salu.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kjell.bjornfors Visa inlägg
    Antennen är focalmatad och har ett polarmountfäste. För att vrida tallriken används en actuator från Jäger. Denna förstår inte diseqC, utan vill ha 36v samt pulser till en stegmotor. Därför använder jag en Converter (Motech v2) som översättare. I denna finns också minne för antennpositionerna. Detta har fungerat klanderfritt i många år. Men nu kommer antennen att åka ner. Finnes det hugade spekulanter så är det till salu.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Varför plocka ner den? Tar för stor plats eller förfular huset för mkt? Tröttnat på denna hobbyn?
    Jag hade gärna velat ha en så stor skål om jag hade haft lämplig plats i trädgården men har tyvärr för liten trädgård. (+ för lite tid och ev intresse)
    När jag var i tioårsåldern hade vi en fokalmatad 120cm luxor parabol med motor (detta var ca 1987 fram till 99 då mina föräldrar flyttade och skålen skrotades, på nya huset blev det bara digitaltv med 80cm skål)
    Lite synd för en fokal 120cm hade jag kunnat få plats med.
    Känns lite som folk gör samma grej nu igen fast nu är det övergång till internet tv istället och därmed ingen skål alls :-(

    Är det någon som vet hur pass mkt effektivade en 120cm fokal (med lågbrusig modern lnb) är i förhållande till en 120cm offset med motsvarande lnb?
    Hur löser man skew på en motorstyrd fokalmatad nuförtiden? På den gamla fanns en ferrotor som motades med ström via en separat tvåpolig kabel från mottagaren. Spänningen kunde ställas separat för varje kanal och det krävdes olika spänning beroende på både banposition och frekvens eftersom mikrovågorna vreds olika mkt beroende på frekvensen.
    På en motorstyrd offset antenn lutas/roteras ju hela skålen när den vrids för att både följa sattelitbanan och få skew rätt.

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Får fan inte det att funka....
    Av Jouko i forum Canal Digital
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-24, 20:08
  2. får inte M2 att funka
    Av zam1000 i forum Canal Digital
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-02-05, 12:43
  3. [LÖST] jag får det inte att funka
    Av backhand i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 12:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss