Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Firmware dump på Samsung DSB-H670N?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    I din box med fw 125 är den stängd, då kan du ju inte flasha via den?


    Citat Ursprungligen postat av Tigerfun Visa inlägg
    Hej, jag hade tänkt att flasha den via JTAG.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    I din box med fw 125 är den stängd, då kan du ju inte flasha via den?
    Hur kan de stänga av JTAG via firmware?
    JTAG är ju ett hårdvaruinterface direkt till NAND som ej kräver att enhetens processor är igång i normala fall.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Den anslutning som man dumpar mjukvaran via är avstängd.

    Den JTAG du pratar om är kanske en annan.
    Går ju alltid löda bort flashen annars om man vill flasha direkt.
    Du behöver dock "modifiera" dumpen för att den ska fungera med din box, det går inte bara flasha den rakt av.
    Din box har tex inte samma nycklar....

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av Tigerfun Visa inlägg
    Hur kan de stänga av JTAG via firmware?
    JTAG är ju ett hårdvaruinterface direkt till NAND som ej kräver att enhetens processor är igång i normala fall.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  4. #14
    Jag har en box med FW 1.19

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    Kikade lite närmre på min box igår.
    Nån har spillt nått klabb över boxen men efter ett bad i sprit så blev den inte fullt så äcklig längre & det gick läsa vad det står på PCB:t

    Precis som nämns här av andra så är serieporten J514 avstängd, kollade med oscilloskop:
    TX är aktiv med 3.3v, RX är på 0v, men ingen data skickas.
    Kollade även på JTAG: boxen är nog för ny för det saknas några ytmonterade kondingar (C10 > C14 om jag minns rätt).
    Men kollade innan dessa, hade precis som på serieporten spänning iaf men ingen data.
    Där finns dock vid kortläsaren en port till, J500 eller J501, minns ej vilket.
    Denna skickar data, men det verkar vara en repeterande sekvens, något för felsökning kanske?

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Har du kollat releasenumber under info i menyn?
    Det ska vara 119 som högst annars är det bara att glömma.

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    Blir så lack på att det ENDA som folk skriver på satforum är hur OMÖJLIGT och SVÅRT det är att fixa detta.
    Och sen bara massa lull lull "om jag har en kompis, och han sa att det är svårt"
    Eller "Jag vet hur man gör" och sen inga svar.
    MOD: Radera tråden, den tjänar inget syfte!

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Tigerfun Visa inlägg
    Blir så lack på att det ENDA som folk skriver på satforum är hur OMÖJLIGT och SVÅRT det är att fixa detta.
    Och sen bara massa lull lull "om jag har en kompis, och han sa att det är svårt"
    Eller "Jag vet hur man gör" och sen inga svar.
    MOD: Radera tråden, den tjänar inget syfte!
    Du har enligt ditt första inlägg version 125.

    Då måste du flasha in en äldre mjukvara på något vis.
    Att lyckas med detta är som att gå över ån efter vatten då det tom finns folk i tråden som har den gamla mjukvaran i box.

    Självklart är det intressant att få veta hur man gör, detta har kanske någon lyckats med men det har kostat den personen MÅNGA timmar.
    Därför kommer du ALDRIG få några tips av den personen när du reagerar som du gör.
    Den enkla anledningen för övrigt är att ingen vet exakt hur man går till väga.

    Tror iaf att det ingår att löda bort och tillbaka BGA-flashkretsen.
    Har du ens dessa väldigt grundläggande verktyg för att lyckas?

    Sedan måste du ha mjukvara och hårdvara för att programmera flashkretsen.
    Du kan ju börja med att titta vad flashkretsen heter och leta kompatibla programmerare?
    Sedan kan du ju om möjligt läsa ur den, innan du börjar dina experiment.
    Sedan skulle jag köpa en tom sådan flash och skriva tillbaka det du läste ur, sedan med någon form av tillfällig BGA-hållare testa om det ens går att "kopiera" flashen till samma box som den kom ifrån?
    Kan ju vara så att vissa områden är skyddade för läsning/skrivning på det sättet som jag föreslog.

    När du konfirmerat att man verkligen kan flasha på detta sättet så återstår det svåra.
    Att modifiera en 119 dump så den passar att flasha till din unika box, att den inte hänger sig vid någon checksummakontroll eller annat vid boot.

    MVH
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2017-07-04 klockan 21:18.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    _com_bort_: Vänligen läs mitt förra inlägg, det fungerar bra som svar på ditt nuvarande

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Tigerfun Visa inlägg
    Blir så lack på att det ENDA som folk skriver på satforum är hur OMÖJLIGT och SVÅRT det är att fixa detta.
    Och sen bara massa lull lull "om jag har en kompis, och han sa att det är svårt"
    Eller "Jag vet hur man gör" och sen inga svar.
    MOD: Radera tråden, den tjänar inget syfte!
    Jag har absolut ingen kunskap om sakfrågan här, har inte pysslat med något sådant, så jag kan inte tillföra något i ämnet.

    Jag kan hålla med om att denna och alla liknande trådar är ganska meningslösa eftersom det aldrig kommer fram någon information av värde. Den tekniska komplexiteten i dessa frågor överstiger vida förmågan hos den "normala hobbypularen" och de som ev. sitter på kunskaperna eller de tekniska utrustningar som behövs släpper inte gärna någon information ifrån sig. Därför är det enligt min mening lika bra att låta bli att diskutera dessa saker.

    Grundläggande på ett forum är att man ska kunna diskutera saker med varandra utan att låta känslorna ta över så att det hela övergår i anklagelser och pajkastning. Det är inte trevligt för någon och det tillför inget i sak.

    Jag tycker inte det är rätt att radera tråden för det är flera personer som har skrivit i tråden och det är inte säkert att alla vill att den ska raderas. Det vore fel att radera något som någon har skrivit utan att prata med den personen först. Alla som har skrivit i tråden kan själva gå in och radera sina inlägg om så önskas, i så fall har man valt att göra så själv.

    Men eftersom diskussionen tycks ha spårat ur och inget i sak verkar komma fram så väljer jag att låsa tråden för nya inlägg!
    Som sagt, är det någon som vill radera något man själv har skrivit så går det bra att göra det. Gå bara in på "Redigera inlägg" i så fall.

    End of discussion.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-12-22, 22:19
  2. USB-problem med Samsung DSB-H670N
    Av Deeper i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 00:10
  3. Reparation av samsung dsb-h670n
    Av razorx i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 17:52
  4. Reset Samsung DSB-H670N
    Av Bobbe1 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 12:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss