Sidan 11 av 29 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 281

Ämne: Teknikomläggning Viasat

  1. #101
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    292
    Tackad
    25 gånger
    Dennis Olof, jag tror inte att Viasat stänger ner sd på ett bra tag iomed omläggningen som inte kommit så långt än. Jag känner att det som jippe skriver i inlägget som jag citerar stämmer väldigt bra

    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Det handlar om sändningsteknikerna mpeg4/mpeg2 inte om det är SD eller HD. Eftersom de inte skrivit nånstans att de ska släcka SD sändningarna helt och gå över till endast HD så tolkar jag det som att de kommer att fortsätta att sända både i SD och i HD, de tar ju dessutom 129kr extra i månaden för de som vill ha tillgång till HD versionerna. Men visst längre fram kanske de släcker SD helt och höjjer priset med 129kr (eller mer...) för alla.

    Ja det blir svart. Kolla om du kan se deras barnkanaler nu

  2. #102
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Dennis Olof, jag tror inte att Viasat stänger ner sd på ett bra tag iomed omläggningen som inte kommit så långt än. Jag känner att det som jippe skriver i inlägget som jag citerar stämmer väldigt bra
    Finns ingen anledning att fortsätta sända SD som har HD versioner efter omläggningen.
    Det kostar mer att fortsätta sända dom på satellit än det dom får in på speciellt HD paket + att dom behöver platsen.
    Anledningen att dom är kvar är för att hela Norden ska gå över först och det börjar dom ha gjort snart och dom har inte speciellt HD paket i övriga nordiska länder.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #103
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Norska Viasat har skickat ut nya kort för att ersätta dom gamla korten. så nåt är i görningen

  4. #104
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Norska Viasat har skickat ut nya kort för att ersätta dom gamla korten. så nåt är i görningen
    Även i Sverige.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  5. #105
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface, jo antagligen med omläggningen blir det nog kalla handen. Skaffa HD, nya kort, boxer eller bli utan kanaler. Antar att Viasat
    vill göra denna stora förändring av någon anledning. Jag tror dock inte det primära är att stoppa kortdelning utan det är nog
    andra ekonomiska skäl samt att marknaden vill ha mer HDTV.

    Men vi får väl se vad som händer, tur jag inte har Viasat utan CD, anledningen till det var att dom har andra kanaler som
    jag föredrar framför Viasats egna kanaler som dom själva paketera.

  6. #106
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Fungerar verkligen barnkanalerna fortfarande för dig?
    Jag har 2st 090f kort, alla barnkanalerna slutade funka på det ena typ 1-2 okt eller så. (barnen tittar mkt) men nu igår upptäckte jag av en slump att de fortfarande funkade på det andra, bytte givetvis kort med barnen, men oj, efter ca 5 min på boomerang så slutade den funka, likadant med cartoon network, sen stängde jag av AU i oscam så att övriga barnkanalerna inte dödades, o de fungerar fortfarande. Lär ju funka fram tills kortet behöver uppdateras (slutet av nov är de flesta tiers aktiva till enl oscam).
    Så tydligen kan detta ställas separat kanal för kanal, dvs att kortet ska kräva hårdare parning än vad en SD box klarar.
    För min del blir det avslut av abot och byte till CD när bindningstiden går ut om jag inte kan använda egna boxar och dessutom ska tvingas köpa 2 nya HD boxar av viasat varav den ena till fullpris eftersom dom bara subventionerar en box (o dessutom kräver förlängning av abot)
    Körde själv med 090F kort parat till en HD mottagare & boxid angivet, då funkade de kanalerna som skulle vara släckta efter 30:e September.
    Dock hade Viasat skickat ut ett nytt kort: Men valde att inte byta till det då jag hade entitlements fram till slutet av November i Oscam, kortet skulle redan ha slutat fungera enl Viasat...
    Men tänkte inte på att blockera EMM i servern, så nu försvann alla Entitlements, hade 92 st & det sjönk ner till 12 om jag minns rätt, så bara TV3 & nått mer fungerade.
    Så nu bytte jag till det nya 0940 kortet, och parade detta med en SD box eftersom det är det enda som fungerar vad jag förstått när jag läst här på forumet. (Testade ej med HD boxen).
    Men fick då bara 75 entitlements efter att ha skickat signal till kortet, och de kanalerna som funkade med 090F gör ej det med 0940. (Alltså de kanalerna som skall vara släckta efter 30:e September).
    Så min teori är att parar du ditt 090F kort med en HD box kommer det fungera, dock med reservation för vad jag skrev här:


    Citat Ursprungligen postat av patoalexis38 Visa inlägg
    jag har en 090F kort i en gamla sd box forfarande , vad kommer att hända när jag parar kortet med HD box?
    Någon har redan gjort detta?
    Citat Ursprungligen postat av Tigerfun Visa inlägg
    En sak du kommer behöva göra som jag inte sett omnämnt är att du behöver ange boxid för ditt 090F kort i servern.
    Sen är min personliga teori att när man pairar med en HD box då passar Viasat på att skicka ut nya kort.
    För har man pairat har man ju förutsättningarna för att göra det totalt förbjudna: titta på HD kanaler på sin icke av SS godkända box! (Think of the children!!!111ONE)

    Sen att man kan titta på HD kanalerna via streaming även att man inte betalar 129:- extra för det via Viasat's egna play tjänst, ja, vad kan man säga...
    Sorry för O.T. kanske skiner det igenom vad jag tycker om detta fina bolag, skulle inte fälla en tår om de gick i konkurs imorgon!

  7. #107
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Undra om omläggningen innebär slutet på kortdelning på Viasats plattform ?

  8. #108
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Undra om omläggningen innebär slutet på kortdelning på Viasats plattform ?
    Det är troligen slut med det ja, men det har ju funkat i rättså många år (>12 år). Kanske funkar det några månader länge för dom som har 090f och har nycklar för hd, men när korten byts ut så är det definitivt slut.

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlägg
    47
    Tackad
    1 gånger
    Skulle vara bra om någon vänlig själ kunde sammanfatta denna tråd nu vad som gäller ifall man får
    a) Ett nytt kort av viasat som man vill koppla till en befintlig box. HD eller SD
    b) Ett nytt kort och en ny HD box från Viasat

    och fortfarande vill se SD kanaler i två olika rum.

  10. #110
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Tror nog man får vara inställd på att väldigt fåtal kanaler kommer fungera i April 2018 då omläggningen är klar.
    Det funkar ju i vissa boxar med deras CA modul däremot långt ifrån alla.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-02-09, 16:15
  2. Svar: 608
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 12:50
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:10
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 19:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss