Sidan 12 av 29 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 111 till 120 av 281

Ämne: Teknikomläggning Viasat

  1. #111
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crutonic Visa inlägg
    Skulle vara bra om någon vänlig själ kunde sammanfatta denna tråd nu vad som gäller ifall man får
    a) Ett nytt kort av viasat som man vill koppla till en befintlig box. HD eller SD
    b) Ett nytt kort och en ny HD box från Viasat

    och fortfarande vill se SD kanaler i två olika rum.
    Lite svårt att skriva om vad som ska hända när det mesta fortfarande är spekulationer, men vi kan nog räkna med att i april 2018 så är det slut med alternativa boxar.
    Får du ett nytt kort så funkar det inte i softcam om det är parat till en HD mottagare, så har det varit under en längre tid.
    Däremot om det parats till en SD mottagare så har det funkat. Denna möjlighet tas nu bort, antingen genom att det inte kommer att gå att para mot boxid som tillhör sd mottagare, eller genom att kort parat med sd mottagare inte kommer att få några entitlemets.

    Vad gäller gammalt 090f kort så kommer de korten succesivt att bytas ut och redan nu är det så att du inte får några entitlements på barnkanalerna om det är parat med sd mottagare, tvärtom är det så att redan aktiva tiers som gäller till datum längre fram (för barnkanalerna) tas bort om du låter kortet autouppdateras. Det blir troligen sak samma med resten av kanalerna när deras respektive omläggningsdatum passerats. Är kortet parat med HD mottagare så kommer det givetvis att funka men kräver då ett extra krypteringslager som du behöver hårdvarunycklar (inte boxid) för att kunna koda av, men när kortet byts ut så är det finito, då måste man använda orginalbox eller modul, och modulen fungerar bara i vissa mottagare.
    Vore bra om någon med nyare kort kunde skriva om deras barnkanaler fungerar, ännusålänge är det nämligen bara barnkanalernas "datum för systembyte" som passerats.

  2. #112
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Det märkliga blir ju nu att det förmodligen kommer funka att se på kanalerna genom en payserver men inte med sitt egna kort.
    Ganska säker på att dom har icke publika lösningar då HD kanalerna fungerar på dom.
    Alla dessa IPTV leverantörer kan såklart utöver det ta ur kanalerna från varje box och skicka ut den vägen men kräver såklart en hel del kort och utrustning då.
    Så som det ser ut så blir man alltså tvungen till olagliga lösningar om man inte vill vara låst till deras boxar bortsett från ett fåtal som deras CA moduler fungerar i.
    Senast redigerad av Leatherface den 2017-10-20 klockan 14:46.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #113
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Det märkliga blir ju nu att det förmodligen kommer funka att se på kanalerna genom en payserver men inte med sitt egna kort.
    Ganska säker på att dom har icke publika lösningar då HD kanalerna fungerar på dom.
    Alla dessa IPTV leverantörer kan såklart utöver det ta ur kanalerna från varje box och skicka ut den vägen men kräver såklart en hel del kort och utrustning då.
    Så som det ser ut så blir man alltså tvungen till olagliga lösningar om man inte vill vara låst till deras boxar bortsett från ett fåtal som deras CA moduler fungerar i.
    Nja de flesta payservers använder väl 090f kort skulle jag tro, jag har själv aldrig testat nån sån server och tänker inte göra det heller, men jag utgår ifrån att de använder den publika (om än svåråtkomliga) lösningen med 090f+samsung h670n för HD och den är ju död om de byter ut korten ju.
    Om det finns servers som erbjuder HD via 093e eller 0940 (vilket ca id som används det ser man ju lätt om man köper tjänster via sådana) så finns det andra icke publika lösningar men det är inget jag vet om.
    IPTV olaglig streaming blir antagligen vanligare ja tyvärr, det bästa vore givetvis om de riktiga operatörerna sänkte priset och erbjöd en modul som funkade i alla boxar.

  4. #114
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ingen aning den publika lösningen är ju för 090F kort men det är ju mycket pengar det handlar om skulle inte förvåna mig om dom sitter på en lösning för dom nyare korten med och hårdvarunycklarna har dom ju redan.

    Sänka priset kommer inte hända då kanalerna kräver allt mer ersättning och köper på sig dyra rättigheter.
    Men det finns inget hinder till att erbjuda en CA modul som funkar i alla boxar.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #115
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface, jo så är det ju.

    Även om man ha en box och ett kort för att titta på EN enda kanal kan dom ändå sälja via payservrar, så länge dom har tillräckligt med kunder så kan dom själva
    paketera allt och sälja det vidare. Visst var det bättre med kortdelning då dom inte behövde så många kort. Men för dessa mega pirater så finns det ju egentligen
    inte något hinder. Det kvittar ju om dom idag t.ex. betalar 2000kr för korten dom har eller 15000kr dom kommer ändå tjäna massor med pengar på att sälja
    kanalerna vidare via t.ex IPTV och till billigare pris.

    Men det kanske är kortdelning som vanligt folk har som dom vill komma åt ? kanske är där det finns mycket pengar att hämta för dessa giriga bolag ?

    Vem vet vad som händer, vi får väl se när hela omläggningen är klar om det blev slutet, eller om mega piraterna har egna icke publika lösningar
    dom kommer använda sig av för att sälja sina olagliga IPTV streams.

  6. #116
    det är det som är så sjuk , att dela kortet med mig själv dvs stugan finns inga pengar att hämta och jag kommer att gå över till CD

  7. #117
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    patoalexis38, jo det är ju just detta som är problemet att man inte från bolagens sida eller branschen jobbat med att ta fram någon
    typ av lösning där man t.ex. har en masterbox med kort och sedan kan titta på upp till 10st TV apparater samtidigt i sitt eget hushåll.

    Men jag antar att dom inte bryr sig och sälja extra kort har säkert varit en kassako för dom. Det värsta är ju att det nästan inte finns
    några billiga alternativ kvar, annat än Comhems analoga TV och liknande. I alla fall om man inte är speciellt intresserad att titta
    så mycket på TV.

    Har själv CD och originalbox, funkar bra, har aldrig kört kortdelning och det känns som det snart är slut, för alltid med kortdelning, not
    bara en tidsfråga.

  8. #118
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    patoalexis38, jo det är ju just detta som är problemet att man inte från bolagens sida eller branschen jobbat med att ta fram någon
    typ av lösning där man t.ex. har en masterbox med kort och sedan kan titta på upp till 10st TV apparater samtidigt i sitt eget hushåll.

    Men jag antar att dom inte bryr sig och sälja extra kort har säkert varit en kassako för dom. Det värsta är ju att det nästan inte finns
    några billiga alternativ kvar, annat än Comhems analoga TV och liknande. I alla fall om man inte är speciellt intresserad att titta
    så mycket på TV.

    Har själv CD och originalbox, funkar bra, har aldrig kört kortdelning och det känns som det snart är slut, för alltid med kortdelning, not
    bara en tidsfråga.
    Du har nog inte använt en Enigma box en längre tid, i så fall skulle du inte säga att den vita boxen funkar bra.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  9. #119
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ricki, tja funkar bra kanske är överdrivet men den funkar OK.

    Iofs så blev den något mer slö sedan sista uppdateringen men den funkar, jag har aldrig använt någon annan box då
    jag aldrig kom igång med kortdelning när jag hade planer på det tidigare, sedan gick tiden och nu är det ingen ide längre
    då jag anser att det bara är en tidsfråga innan man börjar strama åt systemen ännu mer. Så att de till slut bara
    går att använda boxar som bolagen tillhandahåller.

    Det skulle i alla fall inte förvåna mig om utvecklingen går åt det hållet pga kriminella som vill tjäna pengar på allt möjligt
    som det går att tjäna pengar på.

    Frågan är ju vad denna teknikomläggning kommer innebära för Viasat eller CD för den delen, än så lägen kan man ju få
    en CA-modul men hur den funkar vet jag inte, och om bolagen slutar med dessa också vad gör man då om man vill köra
    med egen box eller slippa boxen. Det går ju inte då eller ?

    Det är ju lite som med Telias IPTV, där finns det inga möjligheter att komma undan med egen lösning, ett låst system
    helt enkelt eller ?

  10. #120
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Tror du att alla med E2 boxar sysslar med kort delning, finns många andra fördelar kvar, inga problem med CD och CA-modul för mig.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-02-09, 17:15
  2. Svar: 608
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 13:50
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 18:10
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 20:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss