Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DMM trippeltuner till DM900

  1. #1
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger

    DMM trippeltuner till DM900

    Jag betällde en trippeltuner från en leverantör i Tyskland, men får den inte att funka. Dvs satdelen visar Tuner A1: Si2169C resp Tuner A2: Si2169C funkar med satellitanslutning.

    Ansluter jag kabel-TV till tredje uttaget, så får jag bild/ljud på okodade cabelkanaler, realtivt låg signalstyrka. De kodade kabelkanaler visar signalstyrka 0. Verkar som om signalen läcker över till Tuner A. Observera det finns ingen indikation om kabel-TV-tuner, bara de två Satunert-ingångarna.

    Jag har testat med DMM original, OpenPLI, OpenATV. Vekrar som det skall till någon driver, som jag inte fått eller kan hitta. Verkar vara ett onödigt inköp, men lät ju rätt trevligt!

    - - - - - - - - - -

    Nu har jag tracklat mig igenom några tyska forum och fått litet info. Trippeln innehåller tre anslutningar. Två F-kontakt för A + B för S2 samt T2/C- anslutning via den tredje kontakten (antenn) till valfri förinställd tuner (vanligen B-tunern kan jag tänka mig).. Jag hade förutsatt att det var 2 S-tuner och en C-tuner. Men så var det alltså inte.

    Så efter mycket om och men har jag satellit (motor) på Tuner A och kabel på Tuner B, som är inställd som C-tuner. Fast själva kabelsignalen matas in via den traditionella antenningången. Litet fusk tycker jag
    Senast redigerad av Stickan den 2017-07-25 klockan 13:32.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  2. #2
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Trippeltunern funkar inte tillsammans med t ex OpenATV, OpenPLi mfl. Kräver OE2.5. Jag har laddat in Merlin OE2.5, men boxen funkar bara som en FTA-box. Så var det ju inte meningen....
    Nu är jag ingen superprogrammerare, så jag skulle behöva hjälp med att installera oscam på t ex Merlin OE2.5. Har sökt runt men hittar inget som jag kan använda. Det snackas en hel del på tyska forum, men litet knöligt att förstå, då min tyska är begränsad till enklare allmän konversation. Någon som kan tipsa?
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  3. #3
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Laddade in OpenATV6.1 i boxen och gjorde en litet märklig tunerinställning. Trippeln har ju två Lnb-anslutningar och en C/T. Den senare ställde jag in som C-tuner. Satkabeln ansluten i Lnb2 ingången. Fast i inställningningar/kanalsökningar står Tuner A1 som S2-tuner. Tuner A2 som C-tuner. Litet förvirrande.

    Fast i Merlin OE2.5 funkade trippeltunern automatiskt utan någon som helst inställning.Bara att välja mellan C eller T2. Den är väl anpassad till DreamMultiMedia original mjukvara.
    Senast redigerad av Stickan den 2017-08-05 klockan 13:23.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  4. #4
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Revidering av min synpunkt på DM900 med trippeltuner.

    Efter att ha haft den utlånad till "den yngre generationen" har jag fått tillbaka min DM900. Kör med OpenATV6.1 och ComHem på C/T2 samt S/1 med 5 positioner och S/2 med motorstyrning. Fungerar perfekt, Växlar kanal mycket snabbt. Klart snabbaste box som jag haft, och det har ju blivit några stycken under årens lopp.
    Vu+Ultimo 4K DM900uhd DM920uhd DM7080HD

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det är tur att man har den yngre generationen till hjälp, kul att det ordnade sig
    Bättre sent än aldrig.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

Liknande ämnen

  1. Ny DM900 UHD men inga cams
    Av xLostx i forum Dreambox
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2017-06-23, 01:46
  2. USB-tuner till DM900?
    Av Stickan i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-02, 20:14
  3. EPG i DM900 OpenPli?
    Av Stickan i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-04-06, 12:22
  4. Trippeltuner i DM7080 alt DM8000
    Av Stickan i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-03-01, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss