Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Signalstörningar

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Signalstörningar

    Jag har Boxer och jag bor ca 300-400 m från järnvägen.
    Varje gång tåget kör förbi så blir det signalbortfall och bilden försvinner 15-20 sekunder.
    Jag har modern stor digitaltakantenn av hög klass och ny Humaxmottagare.
    Tidigare när vi hade analog TV fanns inte dessa störningar. Vi har vant oss nu under lång tid
    att ha dessa störningar men nu tänkte jag ta i saken och höra med er som kan detta vad det
    beror på och vad man kan göra åt det.

    Är det ett vanligt Boxerfel ?
    Tips på bra störningsfilter ?
    Justera takantennen ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    51
    Tackad
    2 gånger
    Detta lät som ett "intressant" fel.
    Testa att ohm-mäta från din box chassi till höljet på coaxkabeln, förväntar mig 0 ohm.
    Om så anslut en punkt från coaxen eller boxen där du har exponerad plåt till husets jord.
    (Gör här antagandet att din box inte har någon jord, har den det så gör endast mätningarna).

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har du ett anti4g-filter anslutet till mottagaren?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    intressant tråd

    Schwede30 menar du att tågets sändare för 4g skulle störa ut TV-signalen ?

    Försöker just nu att hjälpa min kompis som har mottagningsproblem mest med nät 5 och han bor centralt i en mellanstor stad och ca 1-1,5 km från sändarmasten.
    Nu med en ny Philips SDV6224 48db antenn så går det mycket bättre men tyvärr har jag inte lyckats att få reda på om Philipsantennen har rätt filter se länkar nedan.
    Men nog verkar det finnas mycket strålning i stadskärnorna nuförtiden.

    Är det någon i forumet som kan mer om detta ? eller har tekniska erfarenheter av användandet av dessa filter.

    Fortsättning följer.

    https://www.clasohlson.com/se/Inomhu...DV6224/38-5620

    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ledInformation

    klicka på länken längre ner på sidan : 30256_datasheet.pdf
    Senast redigerad av piphalu den 2017-10-11 klockan 18:20.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kalle2345, kolla att din antenn pekar rätt, sedan kan också vara så att signalen är för svag. Det kan också vara så
    att mottagningen vid antennen är bra men usel vid boxen, t.ex. kablar och kontakter som inte är rätt. Sedan behöver
    man ju även 4G filter, köper man smidigt hos kjell och kopplar in.

    Lite märkligt med tanke på just ditt fel, har du pratat med grannarna i området, är det någon annan som har boxer
    och har samma typ av problem.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja, det skulle jag kunna tänka mig. Sedan finns alla andra konstiga saker som kan uppträda runt ett tåg; kraftiga elmotorer, kontakten mellan kontaktledning och strömtagare med mera. Prova ett 4G-filter som DennisOlof föreslår. Försök få det på öppet köp så att du kan lämna tillbaka det om det inte hjälper.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag kan berätta om en utbildning som jag höll i Sundsvall för x antal år sedan, utbildningslokalen låg alldeles brevid järnvägsspåret, och varje gång ett tåg passerade så slocknade de gamla CRT-skärmarna (Tjock-skärmar), då köpte vi den första generationen LED-skärmar och problemet borta. Under första månaden så gick det sönder 5-6 skärmar, som vi fick byta ut på garantin. Så störningarna från tåget var massivt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Just det, kom också att tänka på om utrustning är kopplad till jord, det kan eventuellt också påverka. Det intressanta är att först
    och främst prova en ny koax kabel, bara tillfälligt lägga den på taket, ner och in via fönstret och direkt till boxen, för att se om det
    fortfarande är störningar. Lite svårt nu när det blivit så kallt ute.

    Man kan också prova en box som går på 12v och köra den på bilbatteri för att se om det är något med strömmen i huset som påverkas
    av tåget. Eller är det boxen inbyggd i TVn som används ?

    Jag har svårt att se just mottagningen skulle störas från masten som sänder. Och att det mer är något med strömmen som kommer
    in till huset. Frågan är då om tåg kan generera störningar som matas tillbaka in på elnätet och hur det i sådana fall skulle påverka boxen.

    Jag antar att en annan extern box redan har provats och felet kvarstår ?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    162
    Tackad
    48 gånger
    Detta kan var en anledning till din störning GSM-R https://sv.wikipedia.org/wiki/GSM-R har varit mycket diskussioner om detta
    https://www.pts.se/upload/Beslut/Rad...0-mhz-Hi3G.pdf
    Så "piphalu" filter kan vara lösningen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Tack Eura665 och alla andra som bidrar till denna tråd om marktelevision med utsvävningar i tågvärlden.
    Nedan har jag hittat en bild på 3-4G antennen som används på X2000.

    https://www.dn.se/ekonomi/ska-bli-ba...rnet-pa-tagen/


    Tomas Wårlén och Tommy Svanström drar kablar och monterar antennbalk på ett av de X2000-tåg som ska få snabbare internet.Foto: Jonas Lindstedt
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av piphalu den 2017-10-12 klockan 22:13.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 18:25
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss