Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Ljudsynk!

  1. #11
    Ljudet verkar vara mest före när det är dåligt väder ute. När vädret har varit bra så har ljudet synkat perfekt. Men kan det verkligen bero på väder och vind? Har faktiskt kontrollerat det. Klar himmel perfekt mulet och så vidare bild efter!. Skumt. Eller är paraboler inte helt perfekt inställd?

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Gäller det alla kanaler?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    163
    Tackad
    48 gånger
    Hej

    Vad har du för signalstyrka? För FTA kanaler är gränsen 6-6,5dB för att kunna titta på kanalen tex BBC1 28,2 men så dålig styrka ska du ej ha på 0,8 eller 4,8. 10-12dB funkar bra.
    Genom åren har jag haft skumma fel på mina 800 / 800se då dessa boxar är ”känsliga” och cpu svaga och cloner är alltid känsligast.
    Det har alltid varit på kanaler med full HD (1920x1080) som har strulat.
    Låter som att när du får lite sämre signalstyrka får din mottagare det jobbigt att fixa allt.
    Testa oscam.
    Eller så har det varit något strul med coaxen / fkontakter. Vet att du har bytt dessa men kolla så att dom 100% ok.
    Kolla också att stifftet i tunern får bra kontakt på ledaren i coaxen.
    Ett Lnb som håller på att ge upp kan ge konstiga fel dock brukar det vara på H resp V problemen kommer. Sedan återstår bara turnern eller nätdelen som också kan ge konstiga fenomen.


    Lycka till med felsökningen

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av eura665 Visa inlägg
    Hej

    Vad har du för signalstyrka? För FTA kanaler är gränsen 6-6,5dB för att kunna titta på kanalen tex BBC1 28,2 men så dålig styrka ska du ej ha på 0,8 eller 4,8. 10-12dB funkar bra.
    Genom åren har jag haft skumma fel på mina 800 / 800se då dessa boxar är ”känsliga” och cpu svaga och cloner är alltid känsligast.
    Det har alltid varit på kanaler med full HD (1920x1080) som har strulat.
    Låter som att när du får lite sämre signalstyrka får din mottagare det jobbigt att fixa allt.
    Testa oscam.
    Eller så har det varit något strul med coaxen / fkontakter. Vet att du har bytt dessa men kolla så att dom 100% ok.
    Kolla också att stifftet i tunern får bra kontakt på ledaren i coaxen.
    Ett Lnb som håller på att ge upp kan ge konstiga fel dock brukar det vara på H resp V problemen kommer. Sedan återstår bara turnern eller nätdelen som också kan ge konstiga fenomen.


    Lycka till med felsökningen
    Du har nog hamnat fel, tråden gäller ljudproblem.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    188
    Tackad
    13 gånger
    NB.det er inte fel tråden.

    Jag har 3 stycken. DM800HDse alla med OpenPli-4 och med BCM 4505-tuner (som du har) och absolut inga ljud / bildsynkroniseringsfel.

    Något antyder att din signal är för dålig - här är 0.8W svt1 = 18dB = 100% och 4.8E-svt1 = 14dB = 82% och du skriver det på SD "Gud vad dålig bild" - här är också skillnad mellan HD och SD, men det är inte något du uppmärksammar i ditt dagliga liv.

    Experimenterade lite med monoblock LNB'r, men de gav inte övertygande resultat, så de kastades ut.

    Har du en vanlig LNB? - försök byta till det (kom ihåg att stänga av boxen så att du inte krossar din tuner (men du vet allt) - du måste börja någonstans och prova det - försök och försök att vanligtvis hitta slutligen, det fel som i ditt fall orsakar en dålig synkronisering.

    Kom ihåg att en HD-kanal kräver en mycket bättre signal än en SD.

    vh / Bosse

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Bosse3050 Visa inlägg
    NB.det er inte fel tråden.

    Jag har 3 stycken. DM800HDse alla med OpenPli-4 och med BCM 4505-tuner (som du har) och absolut inga ljud / bildsynkroniseringsfel.

    Något antyder att din signal är för dålig - här är 0.8W svt1 = 18dB = 100% och 4.8E-svt1 = 14dB = 82% och du skriver det på SD "Gud vad dålig bild" - här är också skillnad mellan HD och SD, men det är inte något du uppmärksammar i ditt dagliga liv.

    Experimenterade lite med monoblock LNB'r, men de gav inte övertygande resultat, så de kastades ut.

    Har du en vanlig LNB? - försök byta till det (kom ihåg att stänga av boxen så att du inte krossar din tuner (men du vet allt) - du måste börja någonstans och prova det - försök och försök att vanligtvis hitta slutligen, det fel som i ditt fall orsakar en dålig synkronisering.

    Kom ihåg att en HD-kanal kräver en mycket bättre signal än en SD.

    vh / Bosse
    ???????????????????????????????
    ?

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    188
    Tackad
    13 gånger
    Varje kanal har ett ljudspår och ibland mer - det här ljudspåret är tydligen flyttat, men
    varför - det kan bero på många saker och därför är det en bra idé att starta från den ena
    änden - kanske det kan vara i: Lnb - DiSEqC - kabel - reciever - imaget - kanallista - det
    finns många alternativ.

    Eftersom det inte finns uppenbarligen inga andra som har samma problem och eftersom ricki
    inte kommer med en lösning tror jag att det inte finns några andra lösningar än att börja
    om och granska de olika delarna.

    Då kan du diskutera om det är rätt tråd eller inte - men det handlar om att hitta det här
    felet trots allt.

    vh / Bosse

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    188
    Tackad
    13 gånger
    Varje kanal har ett ljudspår och ibland mer - det här ljudspåret är tydligen flyttat, men varför - det
    kan bero på många saker och därför är det en bra idé att starta från den ena änden - kanske det kan
    vara i: Lnb - DiSEqC - kabel -reciever - imaget - kanallista - det finns många alternativ.

    Eftersom det finns uppenbarligen inga andra som har samma problem och da ricki inte kommer med en
    lösning tror jag att det inte finns några andra lösningar än att börja om och granska de olika delarna.

    Då kan du diskutera om det är rätt tråd eller inte - det handlar om att hitta det här felet trots allt.

    vh / Bosse

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Det är inte lätt att veta var felet ligger, men han har bra bild på HD kanaler då skulle jag i alla fall kolla boxen.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    163
    Tackad
    48 gånger
    Skoj att man kan skapa en sådan här diskussion huruvida man har svarat på rätt tråd ;-) Därför måste jag förtydliga mig.
    Ta reda på vilka kanaler som det strular. Hd. FullHd horisontella / vertikala, koda / okodad
    vid kodad tar cccam mer cpu och strular mer än oscam detta kan man lätt kolla genom att använda sig av top komandot. Telneta boxen och skriv top ser hur mycket cpu alla processer tar fritt minne mm.
    Skulle det bara vara tex horisontella som strular misstänker jag först Lnb sedan tunern.
    Var systematisk vid felsökningen så att du kan utesluta del för del och sedan är inget för omöjlig för att vara sant då jag mycket väl kommer ihåg denna helt osannolika hänelse https://www.comhit.net/showthread.ph...999#post254999 hur sannolikt är detta ? Det är inte det första man misstänker ;-) Dessutom var det på över gaveln på på ett 1½ planshus med stege!

    Lycka Till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss