Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Ljudsynk!

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    Vågar man komma med lite fler teorier månne, det verkar ju kunna hetta till härinne.

    Man är ju inte feg direkt, så här kommer lite teorier, inbillar mig att både bild och ljud har tidsynkningar som skall låsas ihop.
    det är nog lättast att avkoda ljudströmmen och blir bildströmmen försenad av olika anledningar så har jag på tex gamla boxerboxar upplevt att ljudet alltid kom försent detta pågick tills en ny firmware kom ut.
    Så till trådens problem, det verkar som om när det är dåligt väder så uppkommer fenomenet att ljudet kommer först och bilden kommer en sync-puls senare.
    Boxen har det jobbigt att avkoda ( levrera ) bildsignalen, kanske ont om minnes /disk plats, ev fullt av crash-loggar.
    Eller så har det ev med fukt att göra så om du använder diseq kan det vara ide att ta bort den och se om det hjälper.
    Hur ser signlalstyrkan ut när det fungerar resp. när det inte fungerar.
    Annars är det nog bara att försöka att få upp signalstyrkan kanske har man inte justerat Skew.

    Bra info finns här. https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...ing-av-parabol.

    Skriver detta för att ev ge nya ideer för att lösa problemet, mitt motto "det är bättre med många vänner" eller "Lycka är mer än en Dreambox" (alltså gärna 2 eller fler)
    Senast redigerad av piphalu den 2017-09-18 klockan 21:42.

  2. #22
    Nej. Det som märks tydligast är tv4hd

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Gäller det alla kanaler?
    tv4hd Märks allra mest.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av eura665 Visa inlägg
    Hej

    Vad har du för signalstyrka? För FTA kanaler är gränsen 6-6,5dB för att kunna titta på kanalen tex BBC1 28,2 men så dålig styrka ska du ej ha på 0,8 eller 4,8. 10-12dB funkar bra.
    Genom åren har jag haft skumma fel på mina 800 / 800se då dessa boxar är ”känsliga” och cpu svaga och cloner är alltid känsligast.
    Det har alltid varit på kanaler med full HD (1920x1080) som har strulat.
    Låter som att när du får lite sämre signalstyrka får din mottagare det jobbigt att fixa allt.
    Testa oscam.
    Eller så har det varit något strul med coaxen / fkontakter. Vet att du har bytt dessa men kolla så att dom 100% ok.
    Kolla också att stifftet i tunern får bra kontakt på ledaren i coaxen.
    Ett Lnb som håller på att ge upp kan ge konstiga fel dock brukar det vara på H resp V problemen kommer. Sedan återstår bara turnern eller nätdelen som också kan ge konstiga fenomen.


    Lycka till med felsökningen
    SKulle säga väldigt bra signalstyrka. Men det beror väl på vilken satellit och vilken kanal... SNR 100% db: 16 Ber:0 ACG: 99% på tv4hd och de kolla ja nu ikväll. och då ligger ljudet före som fan. Mulet väder ute dessutom!
    Senast redigerad av Mathias81 den 2017-09-19 klockan 20:26.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    163
    Tackad
    48 gånger
    Hej
    Det var som jag trodde en fullHd kanal. Nu gäller det "bara" att utesluta dom olika delarna / parabolen / boxen / programvara / inställningar.
    Testa gärna boxen med en annan parabol, med och utan din nätdel.
    Hoppas att du hittar orsaken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss