Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hur loggar man in i sin Dreambox

  1. #1

    Hur loggar man in i sin Dreambox

    Hur gör man för att logga in i sin Dreambox när man är tex i ett annat land?
    hemma är det bara att knappa in boxens IP samt lösen så är man inne

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du måste öppna en port (80 eller 22) i din router, och ta reda på din yttre IP-adress. Surfa till den yttre adressen om du öppnat port 80, annars kör du med ssh.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Ok,så efter det att jag öppnat port 80 är det bara att slå min yttre IP så kommer jag direkt till Dreamboxen?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Nicko35 Visa inlägg
    Ok,så efter det att jag öppnat port 80 är det bara att slå min yttre IP så kommer jag direkt till Dreamboxen?
    Ja, men det är inte att rekommendera att göra boxen åtkomlig från internet utan att tänka rejält på säkerheten. Det finns många, många som vill hacka en Dreambox och om du inte skyddar dig kommer du att bli hackad ganska snart.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Jag fattar,men för att hacka boxen måste dom väll först hacka mitt nätverk?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Om du släpper in någon i boxen, genom att ex. ha standardlösenord på den, så är de ju redan inne i boxen & kan göra allt på den, de behöver INTE hacka nätverket för det, du har ju själv bjudit in dem.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Nicko35 Visa inlägg
    Jag fattar,men för att hacka boxen måste dom väll först hacka mitt nätverk?
    Om du öppnar en port utifrån till Dreamboxen så är den direkt åtkomlig från internet, det var ju det du ville åstadkomma? I det fallet behöver man inte hacka ditt nätverk utan boxen är direkt åtkomlig och säkerheten hänger endast på det lösenord du valt på boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Precis finns väldigt många boxar med standardlösen eller inget alls man hittar om man scannar igenom IP serier.
    Man kan ju som extra säkerhet utöver svårt lösen ställa in att bara gå komma in från vissa IP serier.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Att tänka på:
    https://openpli.org/news/1811/

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Några tips för att försvåra för hackare:

    1. Använd så säkra lösenord som möjligt.
    D.v.s inga ord som är lättgissade eller går att hitta i ordlistor. Det finns mängder med hackerprogram som letar efter öppna portar och när de hittar en så försöker de logga in med alla ord som finns i div. ordlistor.

    2. Om du nu ska öppna portar så använd helst inga standardportar. D.v.s. öppna INTE port 22 eller 80. Det är mycket bättre att välja en udda port t.ex. 3080 eller 3022 eller vad som helst. I din router ställer du sedan in att t.ex. yttre port 3022 ska vidarebefordras till boxens IP-adress och port 22. På så vis undviker man att bli upptäckt av alla portscanningsprogram som letar efter öppna standardportar. Det är ingen garanti för att inte bli hackad men du slipper typ 98% av alla angrepp.

    3. Det allra bästa är att inte öppna portar utan använda VPN eller ssh-tunnlar som du bara sätter upp när du ska använda dem. Själv har jag t.ex. bara en port öppen utifrån till mitt nätverk hemma, via den enda porten kan jag komma åt allt på mitt nätverk. Det är en ssh-port som ligger på en icke-standardiserad port. Den är vidarebefordrad till en Linux-burk. När jag behöver komma åt något på mitt nätverk utifrån, t.ex. min satbox, så ssh:ar jag hem och ställer upp en tillfällig ssh-tunnel till min satbox. Det låter krångligt men det kan göras automatiskt med appar som t.ex. Juice.
    https://play.google.com/store/apps/d...nelli.juicessh
    Jag har Juice konfigurerad på min mobil så att jag bara behöver trycka på en knapp så kopplas ssh-tunneln upp och en web-läsare startar och öppnar satboxens gui direkt i mobilen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Loggar när server fryser
    Av Lyto i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 22:24
  2. Servern loggar ut kortläsaren!
    Av rubashov i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss