Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vägledning tv när vi får fiber.

  1. #1

    Vägledning tv när vi får fiber.

    Hej!

    Skall snart få fiber in i villan från IP-Only.

    Har idag parabol med en Vu+ Duo² samt Dreambox 7020S och en Dreambox 500S.
    Kör även vanlig marksänd tv då och då.
    ADSL via Tele2 med Asus RT-AC5300 och Asuswrt-Merlin 380.68.

    Har Googlat och sökt råd, tips osv. men känner ändock att jag skulle behöva lite vägledning/råd från Er om vart man finner mer information.
    "Dum"frågorna är bl.a.;
    Står att utgång LAN2 skall användas för tv - måste man dra från den till varje tv? (Fibermottagare Inteno XG6846 tror jag.)
    Kan man använda någon av befintliga digitalboxarna för att se tv via fibern?
    Routern har en inställning för "LAN-IPTV" t.ex...

    Hoppas på något tips och tack på förhand.
    Med vänlig hälsning
    Pa

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Kör vidare med tv via parabol och de boxarna du redan har. Generellt sett bättre bild än via iptv, mognare teknik och du har ju redan gjort investeringen av boxarna. (abbonemangskostnaden blir i regel samma eller dyrare eftersom du måste betala tvilling/trilling tillägg för alla boxarna eftesom du inte kan dela iptv.
    vissa fibernät levererar vanlig kabeltv (analog + dvb-c) via fiber, i dessa fall har du förutom ett antal Ethernet portar en koax ut från mediakonverteraren. Kolla vilket det är du ska få.
    Är det ett öppet nät eller låst till IP-Only?

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har också valt att ha TV fortsatt kvar från parabolen även efter jag fick fiber från IP-Only.
    Det finns många olika sätt att resonera och välja när det gäller Parabol-TV kontra IP-TV. För mig är bildkvalitet avgörande. Jag njuter av riktigt bra TV-bilder i full-HD på en stor skärm. Då är parabol-TV (från Canal Digital) oslagbart.

    Prismässigt blir det väl också ungefär detsamma som att välja IP-TV. Man får som vanligt noga studera vad som ingår i de olika paket som erbjuds men genomgående är att de lockpris man ser för komplett "Internet + Tv + Telefon" via fiber innehåller ett ytterst begränsat urval av kanaler. En annan nackdel är att de alltid förutsätter att man binder sig 12 eller 24 månader.

    Finessen med fiber är att man oftast kan ha abonnemang utan långa bindningstider och byta leverantör när man vill det (gäller internet-anslutning). Om man då låser fast sig i långa bindningstider för TV-delen så sitter man där med abonnemang man kanske inte är nöjd med och kan inte byta.

    Sedan finns det andra som tycker det är skönt med IP-TV för då kan man skrota parabolen och de kanske är nöjda med ett mindre TV-utbud och inte så noga med bild-kvaliteten. Då kan IP-TV passa.
    Så allt beror på dina preferenser och vad du vill ha?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av PaW Visa inlägg
    Hej!

    Skall snart få fiber in i villan från IP-Only.

    "Dum"frågorna är bl.a.;
    Står att utgång LAN2 skall användas för tv - måste man dra från den till varje tv? (Fibermottagare Inteno XG6846 tror jag.)
    Kan man använda någon av befintliga digitalboxarna för att se tv via fibern?
    Routern har en inställning för "LAN-IPTV" t.ex...
    För att svara lite mer på dina frågor...

    Dina befintliga boxar går inte att använda för TV via fiber. Om du ska ha IP-TV på flera ställen måste du ha "fiber-TV-box" på varje ställe. Dessa boxar ska kopplas till en särskild utgång på "fibermottagaren" (mediaomvandlaren). Det blir alltså ett parallellt nät med nätverkskabel eller så köper du lite dyrare switchar (s.k. "smarta switchar") med vlan-möjlighet så kan du integrera internet och TV i samma datanät.

    Teoretiskt sett så kan man (om man har koll på en massa parametrar som vlan-id m.m.) koppla bort IP-Onlys "fibermottagare" och istället koppla in sin egen router och köra vlan ut till sina smarta switchar och få ut både internet och TV på olika portar. Men det är inget jag rekommenderar att ta bort leverantörens utrustning. Det blir problem om du får fel på fiberlinan och leverantören ska felsöka, de vill inte befatta sig med din hemgjorda router. Det är bättre att låta leverantören lämna av fibern på sin utrustning så kan de kolla att allt är OK till den punkten. Sedan kan du koppla in vad du vill efter deras burk.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Verkar vara lite olika mellan olika leverantörer med. Vissa kör bredband, tele och tv i 3 olika vlan, nån kör alla i samma, och nån kör nån variant där switchen/routern delar upp trafiken mellan de olika vlanen beroende på enheternas mac-adress (kräver då att man använder leverantörens enhet bakom mediekonverteraren).
    Jag öppet stadsnät där ITUX är KO hemma, itux levererar mediekonverteraren som har 5 nätverksuttag. Olika tjänsteleverantörer hanteras sen olika när man har trippel från dem, tex. comhem skickar ut alla sina tre tjänster på samma port på fiberkonvertern, medan bbb lägger beslag på 3 portar i mediekonverteraren om man har trippel från dem. Har märkt detta när jag hjälpt grannar med nätverk. köper man tjänster från 2 olika tjänsteleverantörer så får man alltid dessa på 2 olika portar i mediekonverteraren

    Generellt sett är det en bra ide att dra en egen kabel från varje tv-ställe till stället där mediekonverteraren sitter så är man framtidssäkrad. Dra också en egen kabel från varje ställe du har stationär dator

  6. #6
    Tack för svaret.
    Det är ett öppet nät (?) och man hänvisas till IP-Onlys tjänsteportal där många bolag finns att välja mellan.
    Media konverteraren har ingen koax och man hänvisas till utgång LAN2 för tv.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av PaW Visa inlägg
    Tack för svaret.
    Det är ett öppet nät (?) och man hänvisas till IP-Onlys tjänsteportal där många bolag finns att välja mellan.
    Media konverteraren har ingen koax och man hänvisas till utgång LAN2 för tv.
    Tänk också på att ni antagligen kommer att använda mer och mer streaming och mindre och mindre traditionell tv och streamingen använder ju bara bredbandet så det kanske inte är lönt att göra några större investeringar/arbete när det gäller vanlig tv, du verkar ju redan ha fungerande infrastruktur för det i huset.
    Så är det i alla fall i vårt hushåll, barnen föredrar streaming mer o mer nu när de kommer upp i 6-7 årsåldern och klarar att hantera plattor, appletv, och smart tv mm. eftersom de vill kunna bestämma själv vad de vill se, trots att vi har massor med barnkanaler. Tidigare när de var små nöjde de sig med att få titta på Disney junior el liknande. Min sjuåring har dessutom full koll på skillnaden mellan streaming, olika streaming tjänster, samt vanlig tv och att signalerna kommer in i huset på olika sätt och använder olika kablar vilket är lite kul. Men det där med plastskivor begriper han inte riktigt syftet med...

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Tänk också på att ni antagligen kommer att använda mer och mer streaming och mindre och mindre traditionell tv och streamingen använder ju bara bredbandet så det kanske inte är lönt att göra några större investeringar/arbete när det gäller vanlig tv, du verkar ju redan ha fungerande infrastruktur för det i huset.
    Så är det i alla fall i vårt hushåll, barnen föredrar streaming mer o mer nu när de kommer upp i 6-7 årsåldern och klarar att hantera plattor, appletv, och smart tv mm. eftersom de vill kunna bestämma själv vad de vill se, trots att vi har massor med barnkanaler. Tidigare när de var små nöjde de sig med att få titta på Disney junior el liknande. Min sjuåring har dessutom full koll på skillnaden mellan streaming, olika streaming tjänster, samt vanlig tv och att signalerna kommer in i huset på olika sätt och använder olika kablar vilket är lite kul. Men det där med plastskivor begriper han inte riktigt syftet med...
    Är det inte dags att dra fram en gammal VHS och visa några svarta plastlådor med magnetband i?
    ..visa den SUPER-bra bilden från en sådan enhet
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Är det inte dags att dra fram en gammal VHS och visa några svarta plastlådor med magnetband i?
    ..visa den SUPER-bra bilden från en sådan enhet
    jo jag har en kombinerad VHS/dvd stående i garaget och han hittade nån låda med gamla köpfilmer i källaren som han undrade vad det var
    så jag får väl koppla in den nåndag o se om den fortfarande funkar
    dessutom är det lite kul för vi hade dm med hårddisk långt innan han föddes så han har ingen förståelse alls för att andra inte kan pausa programmet när det är mat mm. Detta uppmärksammades en gång vi var på besök hos bekanta i analog comhem lägenhet

Liknande ämnen

  1. Viasat TV via fiber
    Av golfbotte i forum IP-TV
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-01-08, 09:26
  2. Från Dreambox till PCI-kort, vägledning efterfrågas.
    Av Warbird i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 08:38
  3. Nybörjare söker vägledning
    Av sharky i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-21, 15:52
  4. Behöver lite vägledning
    Av Mattesean i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 18:22
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-02-22, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss