Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: VPN-fråga

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger

    VPN-fråga

    Jag har aldrig använt Vpn och vet inte hur det fungerar, men om jag tex köper en Vpn-tjänst så att jag tex kan titta på BBC-player, hur går då "installations" till?
    Är det min "yttre" ip-adress som anges om jag har en router eller hur fungerar det?
    Kan någon förklara?

    regards

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vadå "köper" ?? Den tjänsten finns redan i de flesta routers, bara att aktivera. Alternativt så sätter du upp en RaspberryPI med OpenVPN.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Det guess menar är nog att han vill kunna vara anonym på nätet, och ha möjligheten att välja vartifrån han surfar för att t.ex få tillgång till material som inte är tillgängligt från olika länder, som t.ex BBC iPlayer som verkar kräva att du bor i UK.

    Det guess kan göra i detta fallet är att endera köpa en VPN-tjänst från t.ex F-secure eller liknande, och på så vis kryptera all trafik. (det är bara ett program att installera i Windows)

    Eller så provar du Opera och aktiverar VPN i dess inställningar, och sedan väljer Storbrittanien som land.. detta borde funka!

    Just nu när jag provade verkade dock Storbrittanien VPN'en hos Opera vara nere, men bör väl komma igång igen inom kort.

    //Crash
    Senast redigerad av crash den 2017-09-06 klockan 11:03.
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du är ju redan anonym på nätet med VPN (Virtual Private Network).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    BBC-player funkar fin med google chrome du behöver bara (Hola VPN) plugins.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crash Visa inlägg
    Det guess menar är nog att han vill kunna vara anonym på nätet, och ha möjligheten att välja vartifrån han surfar för att t.ex få tillgång till material som inte är tillgängligt från olika länder, som t.ex BBC iPlayer som verkar kräva att du bor i UK.

    Det guess kan göra i detta fallet är att endera köpa en VPN-tjänst från t.ex F-secure eller liknande, och på så vis krytpera all trafik. (det är bara ett program att installera i Windows)

    Eller så provar du Opera och aktiverar VPN i dess inställningar, och sedan väljer Storbrittanien som land.. detta borde funka!

    Just nu när jag provade verkade dock Storbrittanien VPN'en hos Opera vara nere, men bör väl komma igång igen inom kort.

    //Crash
    Jag kan välja Vpn-tjänst i min router, men om jag surfar i min icke Windows dvs Mac är ju en sak men om jag vill vara anonym i tex min Vu-box och eller samtidigt i min Atv4. ( och min iPad som finns i mitt nätverk)
    Hur gör jag då?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Du är ju redan anonym på nätet med VPN (Virtual Private Network).
    Hur menar du då?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    VPN-tjänsten i din router är med största sannolikhet för att du ska kunna koppla upp enheter mot ditt hemnätverk på ett säkert sätt (vpn) alltså t.ex nå resurser innanför router/brandvägg från t.ex telefon med 4g eller en jobbdator etc.

    Det har alltså inget med att surfa säkert och anonymt att göra.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Anonymitetstj%C3%A4nst

    /C


    Citat Ursprungligen postat av guess Visa inlägg
    Jag kan välja Vpn-tjänst i min router, men om jag surfar i min icke Windows dvs Mac är ju en sak men om jag vill vara anonym i tex min Vu-box och eller samtidigt i min Atv4. ( och min iPad som finns i mitt nätverk)
    Hur gör jag då?
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    214
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crash Visa inlägg
    VPN-tjänsten i din router är med största sannolikhet för att du ska kunna koppla upp enheter mot ditt hemnätverk på ett säkert sätt (vpn) alltså t.ex nå resurser innanför router/brandvägg från t.ex telefon med 4g eller en jobbdator etc.

    Det har alltså inget med att surfa säkert och anonymt att göra.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Anonymitetstj%C3%A4nst

    /C
    Ja, så långt är jag med, men det var ju resten av frågan jag ville ha ett svar på

  10. #10
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av guess Visa inlägg
    Ja, så långt är jag med, men det var ju resten av frågan jag ville ha ett svar på
    Det finns en uppsjö av olika anonym/vpn-tjänster och leverantörer och en del erbjuder då möjlighet att välja till vilken server i världen man vill ansluta till. D.v.s. i vilket land man vill befinna sig i/visa att man är eller tillhör.
    Ex. om man vill se netflix europeiska utbud så ansluter man sig till vpn-servern i europa eller om man vill se netflix utbud i USA så ansluter man sig till en vpn-server i USA.
    Det finns också lite olika sätt att sätta upp detta på.
    De flesta leverantörer erbjuder och stöder också olika platformar/OS.

    Man kan installera en vpn/programvara på enbart en enhet (Då blir endast den enheten "Anonym"/Skyddad och detta förutsätter att din router stöder vpn passthrough)
    Man kan även installera/konfigurera vpn tjänsten i nätverks-routern och då blir all trafik och enheter bakom denna router "Anonym"/Skyddad.
    Dock krävs det att din router har stöd för detta eller att den en är kompatibel med ex dd-wrt och man då kan installera ex. OpenVPN i routern. (Förutsatt att vpn-leverantören stöder OpenVPN.
    Senast redigerad av Minime den 2017-09-07 klockan 09:10.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 09:29
  2. Pc-frÅga?
    Av Carina i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-14, 18:44
  3. Dum fråga?
    Av siffy69 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-20, 20:57
  4. kod fråga
    Av Dizzy_dan i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-03, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss