Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Högt ljud på TV3HD

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger

    Högt ljud på TV3HD

    Vi har fått tillökning med bla TV3HD. Vi kör BBB:s kabel-TV.
    Ljudet är irriterande högt jämfört med andra HD-kanaler.

    Det blir OK med "downmix on" men då försvinner ju AC3-ljudet från alla kanaler.

    Finns det någon image eller plugin som man kan ställa in downmix på kanalnivå?

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Vi har fått tillökning med bla TV3HD. Vi kör BBB:s kabel-TV.
    Ljudet är irriterande högt jämfört med andra HD-kanaler.

    Det blir OK med "downmix on" men då försvinner ju AC3-ljudet från alla kanaler.

    Finns det någon image eller plugin som man kan ställa in downmix på kanalnivå?
    Provat "Automatic Volume Adjustment Plugin" ?'
    Vill minnas att jag använde det på min Solo2 förut och den fungerade rätt bra att automatiskt sänka eller höja volymen på respektive kanal.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Tyvärr funkar inte den på HD kanaler med Dolby Digital. Ljudet skickas ut orört.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Inte vet jag vad man kan göra åt det men anser ändå att det är en klassiker.

    Samma sak gäller på CD och säkerligen Viasat, dom struntar i att jämna ut ljudet över kanalerna så när man byter
    måste man alltid sänka eller höja, riktigt drygt. Det här var lätt fixat när man pumpade ut analoga kanaler
    bara mäta med instrument och se till att ljudet som skickas ut var samma nivå som alla andra kanaler.

    Varför man struntar i detta när man sänder ut kanaler vet jag inte, det man skulle behöva är någon form
    av plugin eller inställning i boxen där man kan ställa in vilken ljudnivå boxen ska skicka ut på respektive
    kanal, då skulle man slippa detta problem.

  5. #5
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    På Openpli 6.0 finns en inställning om man väljer menyn "Ljud / Video inställningar" och går ner till "Audio auto volume level" och väljer tex HDMI.

    Därefter så är volymen lika hög på alla kanaler så man behöver inte sänka volymen på TV3 och TV6 HD längre
    Senast redigerad av joakim95 den 2017-12-11 klockan 21:01.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Om jag minns rätt så fungerar den metoden med Dreambox men ej med VU om downmix är off.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Enklaste är väl att använda enbart TV eller förstärkare för att sänka och höja volymen.
    Problemet är ju att den kanske skickar 50% volym om du sänkt till det på kanaler med 2kanals ljud medans 5.1 ljudet skickas orört i 100% och då kommer volymen såklart vara det dubbla.
    Hos mig är det inte så stora skillnader i ljud mellan kanalerna iaf.
    Då är skillnaden större mellan program och reklamen på kanalerna.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Diablo Wireless och TV3HD
    Av trtr i forum Canal Digital
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 22:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 16:02
  3. Tv3hd
    Av Keendark i forum Viasat
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss