Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Tuner failed

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger

    Tuner failed

    Hej, har en nyligen inkopt vu+ duo 2 som borjat fa tuner failed.
    Det ar bara pa kanaler som ligger pa 10903.00 V sa jag gissar pa taskigt lnb eller tanker jag fel?
    Anvander senaste openpli 4.
    Senast redigerad av ArneBajse den 2017-11-08 klockan 16:22.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Gör en ny sökning och kolla att kanalerna finns kvar.

    Gigablue UHD Quad 4K
    VU+ Solo2.
    Openpli 8.1
    Oscam, Oscam-emu
    parabol 90 med motor
    parabol 75 fast

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Justera pottan, byt LNB, byt diseqs, byt antennkabel .
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Allt ar nymonterat kabeln ar ny. Hoppades pa att eftersom det ar samma transponder att det skulle peka pa LNB fel men det tycker inte ni?

    Edit: Star jag kvar pa kanalen kommer bilden, 5-10 sekunder, efter felmeddelandet tuner failed.
    Senast redigerad av ArneBajse den 2017-11-08 klockan 17:09.
    Vu+ uno 4k se, Octagon sf8008 4K.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    [QUOTE=Edit: Star jag kvar pa kanalen kommer bilden, 5-10 sekunder, efter felmeddelandet tuner failed.[/QUOTE]
    Har samma problem hos mina föräldrar på en gammal sunkig dm800hd, vertikala kanaler, låg frekvensband på diseq ingång B (4 vägs switch) tar 5-10 sekunder innan bilden kommer vid kanalbyte om tunern inte redan står på kanal på samma band/pol/lnb.
    Felmeddelande tuning misslyckades hinner komma upp men sen kommer bilden efter en liten stund ändå. Gissar att antingen är lnb eller diseq eller kabel dålig. Felet tyder på att antingen slår inte diseq om till rätt ingång eller så växlar inte huvudet till rätt pol/band direkt.
    Jag misstänker att det är diseq switchen som ej slår om, och mottagaren skickar ju om diseq meddelandet ett antal ggr om den ej får signal (går att ställa hur många ggr i nån meny på vissa images) och tillslut så växlar den till rätt ingång.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Har samma problem hos mina föräldrar på en gammal sunkig dm800hd, vertikala kanaler, låg frekvensband på diseq ingång B (4 vägs switch) tar 5-10 sekunder innan bilden kommer vid kanalbyte om tunern inte redan står på kanal på samma band/pol/lnb.
    Felmeddelande tuning misslyckades hinner komma upp men sen kommer bilden efter en liten stund ändå. Gissar att antingen är lnb eller diseq eller kabel dålig. Felet tyder på att antingen slår inte diseq om till rätt ingång eller så växlar inte huvudet till rätt pol/band direkt.
    Jag misstänker att det är diseq switchen som ej slår om, och mottagaren skickar ju om diseq meddelandet ett antal ggr om den ej får signal (går att ställa hur många ggr i nån meny på vissa images) och tillslut så växlar den till rätt ingång.
    Exakt samma fel. Kabeln ar det inte da den ar ny men far ta och byta LNB en dag vadret tillater. Funkar inte det tar vi switcen.
    Vu+ uno 4k se, Octagon sf8008 4K.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Om det hade varit en Dreambox så hade jag testat byta PSU, kanske är samma fel på denna modell.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Om det hade varit en Dreambox så hade jag testat byta PSU, kanske är samma fel på denna modell.
    I mitt fall är det inte nätagget, har provat flera andra och har även samma fel med andra boxar när jag kopplar in dem på det stället hos mina föräldrar (köket, deras primära funkar bra)
    Om det är kasst nätagg så brukar det snarare vara horizontala eller högbands kanaler som inte funkar (nätagget levererar för lite kräm -> mottagare levererar för låg spänning ut till lnb eller för låg aplitud på 22kHz tonen -> huvudet slår ej om till H eller högband (13V = V, 18V=H växlingen sker nånstans runt 15V beroende på märke på huvudet) Vissa mottagare som min gamla dm800hd kan man välja höjd lnb spänning (med 0,5V) samt ställa amplituden på 22kHz tonen i avancerade tunerinställningar från 500mV till 1500mV tror jag

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    då har du ju fel på det som går ner till köket så lnb eller kabel
    som inte är ok byt ingång på lnb mellan köket o primära så får du se då?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Har testat o flytta om kablar uppe på vinden där jag har switcharna men bara fått det att fungera sämre än det gör nu så jag misstänker att det är kabeln ner till köket som är dålig och den switchen som idag sitter på kökskabeln är mer förlåtande än den som sitter på vardsgsrumskabeln

Liknande ämnen

  1. Trött på tuner failed meddelande
    Av repoks i forum Vu+
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-10-31, 15:54
  2. Tuner failed på någon kanal
    Av repoks i forum Vu+
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 16:36
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 11:45
  4. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 16:46
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss